ماه‌نوشت رخدادهای فروردین دانشگاه تهران

۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۸:۱۷ کد : ۱۵۹۱۹ اخبار اخبار ستادی
تعداد بازدید:۱۷۰۳
روابط‌عمومی دانشگاه تهران: بهار از راه رسید و دانشگاه تهران، فروردینی پرارمغان را پشت سر گذاشت. در ماه‌نوشت فروردین، مهراوه تقی‌زاده، دانشجوی کارشناسی ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی، اخبار و رویدادهای این ماه را برایتان روایت می‌کند.
ماه‌نوشت رخدادهای فروردین دانشگاه تهران

شرط خرد است اینکه اندر هر کار / از تجربه‌های خود شوی بر خوردار

دانشگاه تهران، پشتکار، کوشش و کامیابی به هم گره خورده‌اند و تاریخ دانشگاه، سرشار از پویایی، اخبار خوش و تجربه‌هایی است که نمی‌توان از آن‌ها گذر کرد. سال ۱۴۰۰ آغاز شد و سال ۹۹ به پایان رسید، اما این سال نیز اندوخته‌های فراوانی را به ارمغان آورد. در همین راستا، روابط‌عمومی دانشگاه تهران گزارش‌هایی را در ماه فروردین منتشر کرده است:
 

#سلسله گزارش‌های عملکرد دانشگاه تهران منتشر شد

با هدف شفاف‌سازی و اطلاع رسانی اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته در دانشگاه تهران در سال ۱۳۹۹، روابط عمومی دانشگاه از طریق سلسله گزارش‌هایی، «گزارش عملکرد» واحدها را منتشر کرده است. در بخش اول این گزارش، سیاست‌ها و اقدامات کلان دانشگاه در شرایط ناشی از اپیدمی کرونا و در بخش دوم نیز گزارش عملکرد بیش از ۳۰ واحد بزرگترین نهاد دانشگاهی کشور روایت شده است.
 

جوهر علم همچو زر باشد / که چو شد کهنه تازه‌تر باشد

#اخبار توسعه سال ۹۹ را در «نوروزنامه» بخوانید

گاهی سلسله رویدادهای تاریخی منجر به توسعه می‌شود و گاهی نیز بزنگاه‌های توسعه، تاریخ ساز می‌شوند. آنچه در این «نوروزنامه» مورد توجه قرار گرفته، «اخبار توسعه» مربوط به تحولات، رویدادها و وقایع دانشگاه تهران در سال ۹۹ است.
 

#روزشمار تاریخی دانشگاه تهران ویژه سال ۱۴۰۰ منتشر شد

این روزشمار تاریخی حاوی فرازهای مهمی از تحولات و دستاوردهای علمی، تاریخی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در دانشگاه تهران از ابتدای تأسیس تاکنون است که اداره کل روابط عمومی آن را تدوین و منتشر کرده است.

همچنین دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، در پیامی آغاز سال ۱۴۰۰ را تبریک گفت.

بحران کرونا فقط یک موضوع پزشکی نیست

دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف آمادگی کمک به مدیریت بحران کرونا را دارند

در سی‌ویکمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور، رئیس دانشگاه تهران ضمن قدردانی از کادر درمان بیان کرد: «کرونا فقط یک رویکرد پزشکی نیست، بلکه موضوعی است که به شدت با حوزه علم، فرهنگ و سیاست ارتباط دارد و برای مدیریت بهتر لازم است از همه ظرفیت‌ها استفاده شود».
 

ز دانش بود جان و دل را فروغ

در برنامه‌ای با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، چندین طرح فناورانه در دانشگاه تهران افتتاح شد.

اما در پس این طرح‌ها، تلاش و تفکر نهفته است. به همین جهت روابط‌عمومی دانشگاه تهران علاوه بر خروجی فرایندها، بر حلقه‌های اولیه این فرایندها، یعنی سطوح ایده‌پردازی و تمامی مسیرهایی که این ایده‌ها در دانشگاه تبدیل به خروجی می‌شوند نیز، توجه کرده است.

در گفتگوهای فروردین مصاحبه با دکتر عطاملک قربان‌زاده، مسئول آزمایشگاه تحقیقات لیزری؛ دکتر زهرا نقش، مسئول مرکز نوآوری دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی؛ گفتگو با مهندس میرسهیل، مسئول راه‌اندازی طرح ملی تولید موتور سه‌سیلندر کم مصرف یورو ۶؛ دکتر شیرین محمدخان، مسئول مرکز نوآوری دانشکده جغرافیا و دکتر وحید اصفهانیان، مجری آزمایشگاه ملی قوای محرکه پیشرفته را از سایت دانشگاه بخوانید.
 

هر مرادی را به همت می‌توان تسخیر کرد

در این ماه، نشریه معتبر بین‌المللی «Civil Engineering Infrastructures Journal» با موضوع مهندسی و مدیریت زیرساخت‌های عمرانی نیز در پایگاه استنادی اسکوپوس نمایه شد.

دانشگاه تهران به جمع پنج دانشگاه برتر جهان در حوزه نوآوری، طراحی و آزمون انواع قوای محرکه پیوست.

همچنین به همت پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، سیستم تماس بومی iWin، جایگزین رقبای خارجی خود شد و همچنین «دستگاه پایا» برای درمان زخم پای دیابتی ساخته و تجاری‌سازی ۴ نسل از دستگاه نوار قلب نیز محقق شد.

برگزیدگان مسابقه ارائه سه دقیقه‌ای پایان‌‏نامه، ویژه دانشجویان و دانش‌آموختگان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه تهران هم معرفی شدند.

۱۲۸ مین شماره نشریه «مدت» منتشر شد

محتوای این شماره نشریه «مدت» شامل هشت بخش اصلی است که به ترتیب «گزارش‌های خبری»، «مصاحبه‌ها»، «معرفی پایان‌نامه‌ها»، «تجارب زیسته دانشجویان خارجی»، «اخبار داخلی»، «اخبار بین‌المللی»، «ماه نوشت‌ها» و «اخبار و گزارش‌های انگلیسی» را شامل می‌شود.

نشریه علمی دانشجویی «گیاه‌پزشک»، نشریه علمی دانشجویی ترویج و آموزش کارآفرینی در کشاورزی، نشریه علمی دانشجویی دامِستیک، کتاب «درس آموخته‌ها و تجارب دانشمندان برتر در توسعه همکاری با جامعه و صنعت» و همچنین خبرنامه زمستان دانشکده مطالعات جهان نیز منتشر شدند.
 

نیست آب حیات جز دانش / نیست باب نجات جز دانش

گزارش‌های نهایی «هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها» منتشر شد و علاقه‌مندان به مطالعه این گزارش‌ها می‌توانند با مراجعه به سامانه اینترنتی هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها این گزارش‌ها را دریافت و مطالعه کنند.

یکی از مهمترین مأموریت‌های محوله به دانشگاه تهران، مأموریت تشکیل هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌های ۹۸-۹۷ است که پس از حدود یک سال فعالیت، با ارائه سه گزارش کلان، ۱۵ گزارش کارگروه‌ها و بیش از ۷۰ گزارش موضوعی به کار خود پایان داد.

در مصاحبه‌های فروردین، گفتگو با دکتر هادی خانیکی، رئیس کارگروه اجتماعی، فرهنگی و اطلاع‌رسانی؛ دکتر محمود شفاعی بجستان، رئیس کارگروه مهندسی رودخانه؛ دکتر حسن احمدی، رئیس کارگروه کشاورزی و منابع طبیعی هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها و دکتر غلامرضا زهتابیان دبیر این کارگروه؛ دکتر بهلول علیجانی، رئیس کارگروه اقلیم‌شناسی و دکتر محمدرضا ذوالفقاری، رئیس کارگروه مدیریت ریسک و بیمه هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها را در سایت دانشگاه مطالعه کنید.
 

سری به اخبار حوزه بین‌الملل بزنیم

همایش بین‌المللی «ایران و لهستان بین دو جنگ جهانی» برگزار شد.

دانشکده مطالعات جهان با همکاری انجمن ایرانی مطالعات جهان، سلسله نشست‌های مجازی «همه‌گیری کرونا و تحولات جهانی در عصر کرونا و پساکرونا» را برگزار کرد.

اولین جلسه مشاوران بین‌الملل دانشگاه در سال ۱۴۰۰ با تمرکز بر معرفی تحولات روابط عمومی و تأثیر آن بر فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه برگزار شد.

مسئولان دانشکده علوم و فنون دانشگاه تهران با هیأت اعزامی دانشگاه کوفه دیدار و گفتگو کردند.

اولین کنفرانس بین‌المللی زبان عربی و تمدن اسلامی در پردیس فارابی، برگزار شد. وبینار مشترک دانشگاه تهران و دانشگاه پتسبرگ آمریکا پیرامون فلسفه علم و وبینار مشترک فلسفه موسیقی دانشگاه تهران و دانشگاه مک گیل کانادا برگزار شد.

همچنین گفتگو با دکتر قادر قربانی اصل، رایزن علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران در اروپا در خصوص اهمیت توسعه علمی و روابط علمی بین‌المللی را نیز در پایگاه خبری-تحلیلی دانشگاه تهران بخوانید.
 

چند خبر کوتاه از دانشگاه تهران

فرصت ارسال آثار به «جشنواره فرهنگی و هنری فیلم و عکس دوران کرونا؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» ویژه دانشگاهیان دانشگاه تهران تا ۳۱ اردیبهشت ماه تمدید شد.

اولین جلسه شورای عالی سیاستگذاری موزه‌های دانشگاه تهران در سال جدید برگزار شد.

سامانه اشتراک گذاری فایل‌های حجیم راه اندازی شد.

حوزه مقاومت بسیج کارکنان شهدای دانشگاه تهران به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران، از نیروی پدافند هوایی تقدیر کرد.

حمیدرضا ملی به عنوان مدیرکل جدید حراست دانشگاه معرفی و از زحمات دکتر حسن یدایی در دوره مدیریت این اداره کل قدردانی شد. همچنین دکتر محمدرضا حاتمی، رئیس مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران شد.

تور مجازی ۳۶۰ درجه باغ‌موزه نگارستان در قالب زبان فارسی و انگلیسی راه‌اندازی شد.

مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در سال ۱۳۹۹ نزدیک به ۱۰۷۵۰ زمین‌لرزه را ثبت کرد.

وبینار «عید نوروز و هویت ملی و دینی ایرانیان»، نشست ابعاد فنی بخش پایین دستی صنعت نفت و نقش آن در مناسبات حقوق انرژی، کارگاه آموزشی نشریات دانشجویی و جلسه وبیناری با فعالان تشکل‌های دانشجویی برگزار می‌شود.

داوطلبان شرکت در انتخابات شورای صنفی دانشگاه تهران می‌توانند از یکم تا سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ ثبت نام کنند.

بنیاد حامیان دانشگاه تهران و بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی از انجمن‌های علمی و نشریات دانشجویی دانشگاه تهران حمایت می‌کنند.
 

همت عالی است در سرهای ما

به مناسبت روز ملی منابع انسانی، یادداشت دکتر روح الله نصرتی، عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی و مدیرکل منابع انسانی دانشگاه تهران را بخوانید.

افزون بر آن، مصاحبه با دکتر فتح‌اله پورفیاض، برگزیده بخش مؤلفان مقالات یک درصد جشنواره بین‌الملل دانشگاه (سال ۹۹) و عبدالمجید اسکندری، مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل دانشگاه و همچنین معرفی پایان‌نامه دکتر کرامت ورزدار با موضوع «جایگاه معرفت شناختی گزاره‌های اولی: بررسی تطبیقی آرا ارسطو و فارابی» را از دست ندهید.

خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران نیز به نام مشاهیر و مفاخر این دانشگاه نام‌گذاری شد.

دانشگاه تهران در این یک ماه، همچون گذشته رویدادهای زیادی را شاهد بود. برخی از آنها هم برای آینده برنامه‌ریزی شده‌اند که امیدوارم فرصت حضور در آنها را از دست ندهید. مهمترین آنها:


از حرکت، ایست مکن یک زمان

ماه فروردین برای دانشگاه تهران پر از نشاط علمی و توأم با برنامه‌ریزی برای پیشرفت روزافزون سپری شد. خانواده دانشگاه تهران همچنان پر از اراده و امید به راه خود ادامه می‌دهد. منتظر اخبار دانشگاه در اردیبهشت ماه باشید و به پایگاه خبری-تحلیلی و شبکه‌های اجتماعی دانشگاه تهران سر بزنید.
 

بهارتان بخیر...

کد تحریریه : ۱۰۰/۱۰۱/۱۰۶


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: ماه نوشت فروردین دانشگاه تهران


نظر شما :