ماه‌نوشت رخدادهای بهمن ماه دانشگاه تهران

۰۲ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۷:۲۸ کد : ۱۵۰۵۷ اخبار اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۱۷۳۸
روابط‌عمومی دانشگاه تهران: اگر شما دانشگاه تهرانی هستید و یا اخبار دانشگاه تهران را دنبال می‌کردید، اما به هر دلیلی سر رشته اخبار و رویدادهای این ماه را از دست دادید، نگران نباشید. مهراوه تقی‌زاده، دانشجوی کارشناسی علوم ارتباطات، رویدادهای بهمن دانشگاه تهران را برایتان روایت می‌کند.
ماه‌نوشت رخدادهای بهمن ماه دانشگاه تهران

 برای نگارش ماه نوشت، نمی‌دانستم باید از کجا شروع کنم. روایت دانشگاه تهران در بهمنی پر از رویداد، نوآوری و اخبار خوش از کجا باید آغاز می‌شد؟ … اما این بیت سعدی در گوشم زمزمه شد:

«از هر چه می‌رود، سخن دوست خوش‌تر است...»
اهالی دانشگاه تهران، همواره با کوشش و پشتکار خود در جامعه حضور مؤثری داشته‌اند. در این ماه روابط عمومی دانشگاه پای صحبت اساتید، دانشجویان برتر و دانشجویان بین‌المللی نشسته است و علاوه بر آن در اقدامی نو، به مناسبت میلاد حضرت فاطمه و بزرگداشت مقام «زن»، سایت دانشگاه تهران را به مدت سه روز به اخبار بانوان دانشگاه تهران اختصاص یافت.
 

«دلی کز خرد گردد آراسته / چو گنجی بود پر زر و خواسته»
#نشریه مدت، ویژه نامه بزرگداشت مقام زن، در دانشگاه تهران منتشر شد
«دانشگاه تهران از ابتدای تأسیس، هم بستر شکل‌گیری و هم زمینه‌ساز نقش‌آفرینی بانوان در تحولات تاریخ ساز ایران بوده است». در این نشریه برگزیدگان زن جشنواره‌های بین‌الملل و جشنواره‌های پژوهش و فناوری  و جشنواره‌های آموزش دانشگاه تهران، نمایه آماری از جایگاه زنان در دانشگاه و بیوگرافی و سوابق مشاهیر زن در دانشگاه تهران به اشتراک گذاشته شده و همچنین ۹ مصاحبه عمیق با برخی از اعضای هیأت‌علمی زن دانشگاه تهران انجام شده است.
دکتر سعیده لطیفیان، مشاور رئیس دانشگاه در امور زنان و خانواده، دکتر ملیحه شیانی، رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران، دکتر آذین موحد، رئیس دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، دکتر سپیده خوئی، استاد دانشکده شیمی و برگزیده بین‎المللی «کامستک» در سال ۲۰۱۹، دکتر سوگند قاسم‌زاده، پژوهشگر جوان نمونه بیست و نهمین جشنواره پژوهش دانشگاه، دکتر الهه حجازی، رئیس دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دکتر اعظم راودراد، استاد دانشکده علوم اجتماعی، دکتر زهرا امام‌جمعه با عنوان «غذا-دارو» و دکتر نسرین مصفا در زمینه روابط بین‌الملل صحبت کرده‌اند.


شروع سال ۱۴۰۰ شمسی، آغاز قرن جدید نیست
مرکز تقویم مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد که شروع سال ۱۴۰۰ شمسی، به معنای آغاز قرن جدید هجری خورشیدی نیست و لذا سال ۱۴۰۰ نه آغاز قرن، بلکه سال گذار به قرن جدید خواهد بود.
 

«نقطه ملک جهان‌ها، همت است»
دانشگاه تهران، رتبه نخست ملی را در رتبه‌بندی جهانی «وبومتریکس» کسب کرد و همچنین با ۶۹ پله ارتقای جایگاه، به رتبه ۳۴۹ جهانی این سامانه رسید.
شعبه پارک علم و فناوری پردیس فارابی دانشگاه نیز با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افتتاح شد و افزون بر آن، با هدف توسعه کسب و کارهای فناور تفاهم‌نامه همکاری بین پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به امضا رسید.
با حضور دکتر محمود نیلی احمدآبادی، تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه تهران و هیأت «حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره علمی» منعقد شد.
کلیه وب‌سایت‌های دانشکده‌های دانشگاه تهران نیز، از سوی مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه یکپارچه شد.
 

«ز هر دانشی چون سخن بشنویم / از آموختن یک زمان نغنویم»
#خواندنی‌هایی در زمینه بودجه، منابع طبیعی، ارتباطات زیست‌محیطی و موسیقی.
در مصاحبه‌های بهمن ماه روابط عمومی، دکتر وحید ماجد، رئیس مؤسسه توسعه و تحقیقات اقتصاد دانشگاه تهران، به بررسی الزامات بودجه‌نویسی و نکات اصلاحی پیشنهادی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ پرداخته است.
واکاوی منبع طبیعی موضوع گفتگو با دکتر حسن احمدی، استاد دانشکده منابع طبیعی و عضو پیوسته فرهنگستان علوم بود. وی وضعیت منابع طبیعی تجدیدشونده در ایران را بحرانی دانست و هفت راهکار عمده برای مواجهه با چالش‌های اساسی حوزه منابع طبیعی را ارائه کرد.
ارتباطات زیست‌محیطی که کمتر به آن پرداخته شده است، نیز موضوع پایان‌نامه و گفتگو با دکتر فرزاد غلامی، از اعضای هیأت علمی جدیدالاستخدام گروه ارتباطات اجتماعی است. وی الگوی پیشنهادی برای ارتباطات آب را نیز ارائه کرده است.
دکتر امین هنرمند، از پژوهشگران جوان نمونه» در بیست و نهمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه نیز در حوزه موسیقی به صحبت نشست و عنوان داشت: «موسیقی غنی، لذت عمیق و رشد فرهنگ شخصی و اجتماعی را به‌دنبال دارد».
 

نخستین آزمایشگاه نوآوری باز G5 و سرویس‌های اینترنت اشیا راه‌اندازی می‌شود
در ششمین نمایشگاه اینترنت اشیا در رویداد هفته ایران دیجیتال (۲۷ بهمن ماه)، با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه بین رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس مرکز تحقیق و توسعه شرکت ارتباطات سیار به امضا رسید.
 

دانشگاه تهران بیشترین تأثیر را در تحولات اجتماعی و فناوری کشور داشته است
رئیس دانشگاه تهران در دیدار با معاون هماهنگ کننده ارتش، با اشاره بر اینکه توجه به دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم از اولویت‌های دانشگاه تهران است گفت: «دانشگاه تهران جزو اولین دانشگاه‌های کشور است که پارک علم و فناوری را تأسیس و مفاهیم جدیدی مثل نوآوری را خلق کرده است. مهم‌تر اینکه توانسته یک شبکه فناوری را ایجاد کند که همین گستردگی جغرافیایی دانشگاه تهران، بیانگر این مسأله است که دانشگاه امکان شبکه گسترده فناوری را دارد.»
 

«بکوش و سایه همت بر آسمان انداز…»
دو طرح شبیه‌سازی آیروترمودینامیکی توربین گاز 40MGT و خدمات مشاوره پژوهشی طراحی و ساخت اینورتر فتوولتائیک سه فاز متصل به شبکه با توان ۱۰ کیلو وات که توسط محققان دانشگاه تهران انجام شده است، در فهرست طرح‌های صنعتی برگزیده کشور قرار گرفت.
دکتر سید محمدعلی ابراهیم‌زاده موسوی، استاد پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، به‌عنوان عضو هیأت علمی نمونه کشوری معرفی شد.
همچنین دکتر محمد نوری زنوز ، استاد پردیس علوم دانشگاه تهران به‌عنوان داور معتمد انستیتو فیزیک (IOP) انتخاب و در انتخابات دومین دوره اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی الهیات کشور، سیده نرگس حسینی، دانشجوی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران به‌عنوان دبیر اتحادیه انتخاب شد.
پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با شرکت معماران توسعه صنعت آلومینیوم تخت جمشید تفاهم‌نامه همکاری منعقد کرد.


فراموشی، به فراموشی سپرده می‌شود
پژوهشگران مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران کانابیدیول استخراج‌شده از گیاه شاهدانه را به تجمعات پروتئین تاو افزودند و نشان داد که این ماده باعث کاهش تجمع پروتئین تاو و جلوگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر می‌شود. این یافته‌ها نتیجه مطالعات پایان‌نامه سها آل‌علی، دانشجوی کارشناسی‌ارشد بیوشیمی است که با راهنمایی دکتر شهین احمدیان، استاد گروه بیوشیمی مرکز تحقیقات، انجام شده است.
 

مرزهای جغرافیایی نباید مانع از همکاری‌های بین‌المللی شود
جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران، ۲۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ به‌صورت مجازی و با حضور مسئولان دو دانشگاه، سفرا و نمایندگان سیاسی برخی کشورها، اعضای هیأت علمی و دانشجویان بین‌الملل برگزار شد. در این جشنواره رئیس دانشگاه تهران عنوان کرد: «مرزهای جغرافیایی نباید مانع از همکاری‌های بین‌المللی شود. علم در ذات خود یک امر بین‌المللی و جهانی است و بدون همکاری و همگامی کشورهای مختلف جهان، بشر دستاوردهای بزرگی نخواهد داشت و در این زمینه دانشگاه‌ها به‌عنوان مرکز علم و دانش، یک نهاد بین‌المللی محسوب می‌شوند».
همچنین از برگزیدگان این جشنواره نیز تقدیر شد.
 

امان ز جدایی...
در این ماه، پروفسور جلال‌الدین رحمت، عضو هیأت علمی وابسته مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران و دکتر مهدی شفائی، استاد پیشکسوت دانشکده شیمی پردیس علوم دار فانی را وداع کنند و به دیار نور پیوستند. سفرشان آرام و روحشان قرین رحمت پروردگار.


دانشگاه تهران، خانه علاقه‌مندان علم و دانش است
سفیر عراق در ایران با رئیس دانشگاه تهران دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار، نصیر عبدالمحسن عبدالله، تصریح کرد‌: «در عراق همه فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران در مؤسسات آموزش عالی مشغول به تدریس می‌شوند که این امر موجب تشویق تعداد زیادی دانشجو به منظور ادامه تحصیل در دانشگاه تهران شده است». دکتر نیلی احمدآبادی نیز بیان کرد: «دوستی و برادری دو ملت ایران و عراق باید در تمامی زمینه‌ها خود را نشان دهد و ما شما را جزو خانواده دانشگاه تهران می‌دانیم».
 

درمان سرطان پوست با داروهای جایگزین در دانشگاه تهران بررسی شد
این کار تحقیقاتی که با همکاری متخصصان مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک به انجام رسیده است، راهکارهای درمانی بیماری ملانوما را تحلیل کرده و با ارائه ۳۵ داروی هدف و تأثیرگذار در سرطان پوست به نتیجه رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۳۰ مورد از داروهای یافته شده دارای استدلال علمی و سوابق پژوهشی هستند و پنچ مورد نیز برای اولین بار به‌عنوان داروهای مؤثر در سرطان معرفی شده‌اند. گفتنی است نتایج این پژوهش در دو مقاله بین‌المللی منتشر شده است و محققان می‌توانند نتایج فوق را در آزمایش‌های بالینی مورد تحلیل قرار دهند تا پس از اثبات عملکرد درمانیِ پیشنهاد شده، بتواند به صنعت داروسازی معرفی و در فرآیند درمان بیماران مبتلا به سرطان پوست استفاده شود.
 

سری به چند خبر کوتاه بزنیم
به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، مراسم «ایران سرزمین من» با حضور رئیس دانشگاه تهران در کوی برگزار شد.
رئیس دانشگاه تهران، میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و روز گرامی‌داشت مقام زن را تبریک گفت.
اتاق رسانه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران افتتاح شد.
نشست شورای عمومی بنیاد حامیان مؤسسه لغت‌نامه دهخدا برگزار شد.
متخصصان دانشگاه تهران دستگاه نقش‌نگاری اشعه الکترونی را تعمیر و مجدد راه‌اندازی کردند.
نتایج جشنواره‏ درون دانشگاهی حرکت ویژه‏ فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه تهران در بازه‏ زمانی خرداد ۱۳۹۸ تا آبان ۱۳۹۹ و همچنین اسامی برگزیدگان مسابقه کتابخوانی «رفیق خوشبخت ما» اعلام شد.
شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، در دی‌ماه ۱۳۹۹ بیش از ۹۰۰ زمین‌لرزه را ثبت کردند.
در نشستی با حضور رئیس دانشگاه تهران از همکاری و تلاش مدیران سازمان ثبت و اداره دارایی تهران قدردانی شد.
دوره آموزشی تخصصی ISO ۲۲۰۰۰ ویژه کارشناسان تغذیه دانشگاه تهران برگزار شد.
۲۳ نشریه دانشجویی دانشگاه تهران در دی ماه به صورت الکترونیکی منتشر و در جلسه کمیته ناظر بر نشریات، با درخواست صدور پروانه انتشار ۱۰ نشریه دانشجویی در دانشگاه تهران موافقت شد.
 

رؤسای دانشگاه‌های تهران و وین بر گسترش همکاری‌های مشترک تأکید کردند
در نشست مجازی پروفسور هاینس ورنر انگل، رئیس دانشگاه وین اتریش با دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران بر گسترش همکاری‌های علمی مشترک تأکید کردند. در این نشست رئیس دانشگاه تهران، با تبیین زمینه مناسب برای برقراری تعامل در رشته بیوتکنولوژی و کاربردهای آن در مقابله با ویروس کرونا، پیشنهاد برگزاری کارگاه آنلاین جهت تبادل اطلاعات دو دانشگاه را ارائه داد. همچنین رئیس دانشگاه اتریش بیان کرد که ما علاقه زیادی به ارتباط با دانشگاه تهران در رشته‌های بیوتکنولوژی، علوم زمین، فنی مهندسی، اقتصاد و فلسفه در مقطع دکتری و در قالب اراسموس و تبادل استاد و دانشجو داریم.
 

دانشگاه تهران پیشتاز جذب دانشجویان بین‌المللی است
با توجه به اهمیت بین‌المللی‌سازی آموزش و باهدف ارزیابی جایگاه دانشگاه تهران در کنش‌های بین‌المللی علمی و آموزشی، دکتر عبدالحمید علیزاده، معاون قائم مقام وزیر در امور بین‌الملل با روابط‌عمومی به گفت‌وگو نشسته است که پیشنهاد می‌کنم این مصاحبه را در سایت دانشگاه بخوانید.
وی در این مصاحبه بیان کرد که الگوی کارگروه ملی همکاری با اتحادیه اروپا با مسئولیت دانشگاه تهران بسیار موفق عمل کرده است و از طریق راه اندازی کانون دانش‌آموختگان بین‌المللی، باید آنها را به فرصت تبدیل کرد.
 

# استادان دانشگاه تهران همواره در زندگی علمی من الگو خواهند بود / دانشگاه تهران و کشور ایران را دوست دارم
حسینی عبداللهی، بومی نیجریه و دانشجوی دکتری زیست‌شناسی گیاهی پردیس علوم، ایجاد دوره‌های دکترای پژوهشی را یکی از گزینه‌های مطلوب برای برخی دانشجویان بین‌المللی عنوان کرد و گفت به نظر من باید در مورد دایر کردن آن تفکرهای لازم صورت گیرد. یان هوا لیو، دانشجوی اهل کشور چین که در رشته ایران‌شناسی تحصیل می‌کند، دانشگاه تهران را به دلیل داشتن استادان ممتاز، از دانشگاه‌های برتر جهان می‌داند و گفت: «افتخار من این است که در این دانشگاه، تحصیل می‌کنم».
وبینار مشترک دانشگاه تهران و دانشگاه هاروارد، از سوی معاونت پژوهشی دانشکده الهیات و معارف اسلامی برگزار و راب ماس، مستندساز و استاد و مدیر دپارتمان هنر، فیلم و مطالعات تصویری دانشگاه هاروارد و نادیا مفتونی، دانشیار دانشکده الهیات دانشگاه تهران به سخنرانی پرداختند.
نخستین گردهمایی دانشگاه‌های ایران و اسپانیا نیز با حضور نماینده‌های مراکز دانشگاهی، علمی و فرهنگی دو کشور و دهمین کنفرانس بین‌المللی آکوستیک و ارتعاشات نیز برگزار شد.
با هدف توسعه فعالیت‌های پژوهشی، تفاهم‌نامه همکاری بین دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز منعقد شد.
 

هر که را شد همت عالی پدید، گنج بر آئینه‌اش آید پدید
دو اثر از دانشگاه تهران برگزیده پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر شدند
کتاب‌های «نُورَهان»، مجموعه اشعار محمدرضا تقی‌دخت (پژوهشگر فلسفه و ادبیات، دانش‌آموخته فلسفه غرب از دانشگاه تهران) و «سر سخنان نغز خاقانی» و اثر پژوهشی محمدرضا ترکی (دانشیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی)، به‌عنوان آثار برگزیده پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر انتخاب شدند.
همچنین کتاب سرو ماندگار (شهید قاسم سلیمانی در شعر معاصر عربی) به همت دکتر عزت ملأ ابراهیمی، استاد تمام گروه آموزشی زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهران، پرستو قیاسوند و معصومه تقی‌زاده تدوین و ترجمه شده و در ۳۱۲ صفحه توسط انتشارات تواناگستر منتشر شده است.
 

دوره MBA روان‌شناسی صنعتی و سازمانی در دانشگاه تهران برگزار می‌شود
رئیس دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی با بیان اینکه دوره MBA روان‌شناسی صنعتی و سازمانی با چنین برنامه و رویکردی برای نخستین بار است که برگزار می‌شود، ابراز امیدواری کرد که در اسفندماه سال جاری بتوانیم کلاس‌های مربوطه برگزار شوند.
 

هنوز اشتیاق در ره ما نفس می‌کشد
بهمن دانشگاه تهران گذشت و کوله‌بار دانشگاه را پربارتر کرد. دانشگاه تهران با انباشته‌ای از تلاش، دانش و نوآوری همچنان به راهش ادامه می‌دهد. منتظر رخدادهای تازه در اسفندماه باشید و به سایت دانشگاه خودتان سر بزنید.
همچنین ما را در تلگرام، توئیتر، اینستاگرام، ایتا، آپارات، یوتیوب و لینکدین با آی.دی ut-newsline@ دنبال کنید.

اسپندتان سپید...

کد تحریریه : ۱۰۰/۱۰۱/۱۰۶


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: ماه نوشت بهمن دانشگاه تهران


( ۱ )

نظر شما :