ماه نوشت رخدادهای مرداد دانشگاه تهران

۰۸ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۹:۱۸ کد : ۱۹۹۹۹ اخبار اخبار ستادی خبر
تعداد بازدید:۱۶۹۲
روابط عمومی دانشگاه تهران: ارمغان تلاش و تکاپو در مرداد دانشگاه تهران، دستاورهای ارزنده و اخبار خوش بود. در این ماه‌نوشت، مهراوه تقی زاده، دانشجوی کارشناسی ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی، وقایع مردادماه دانشگاه تهران را برایتان روایت می‌کند.
ماه نوشت رخدادهای مرداد دانشگاه تهران

در ابتدا به اخبار مهم‌ترین دستاوردهای دانشگاه در حوزه‌های مختلف می‌پردازیم.

«پرّ و بال مرغ جان‌ها همت است»
-دانشگاه تهران جایگاه نخست ملی و ۳۹۶ جهانی را بر اساس رتبه‌بندی وبومتریکس -۲۰۲۱ کسب کرد.
-همچنین براساس نظام رتبه‌بندی شانگهای، دانشگاه تهران رتبه نخست ملی و رتبه دوم دانشگاه‌های جهان اسلام را بدست آورد و در جمع ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفت.
۲۳ نشریه دانشگاه تهران نیز دارای نمایه اسکوپوس و آی. اس. آی شدند.
-پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نیز موفق به ساخت پلنت فکتوری هوشمند و گلخانه هوشمند مینیاتوری شد.
-همچنین اندازه‌گیری قند خون از طریق بزاق و تشخیص دیابت به وسیله پژوهشگران دانشگاه تهران محقق شد.
-نظارت پهپادی با استفاده از پرنده‌های بدون سرنشین دانشگاه تهران در گمرک کشور هم عملیاتی شد.
-افزون بر آن، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران امکان استقرار مراکز نوآور در فضای کار اشتراکی مراکز نوآوری پارک را فراهم کرد.
-همچنین در این ماه، خوابگاه عمید در کوی دانشگاه تهران افتتاح شد و رئیس دانشگاه بیان کرد که حضور و مشارکت مؤثر خیرین در توسعه امکانات دانشگاه به این معناست که دانشگاه تهران رسالت خود را به درستی انجام داده و ما به این حضور و مشارکت بر خود می‌بالیم».

تحولات اساسی و مهم کشور مدیون دانش‌آموختگان دانشگاه‌هاست
پنجمین مراسم «روزی با دانشگاه تهران» در چهارم مرداد برگزار شد و رئیس دانشگاه تهران گفت که تضمین آینده کشور رابطه تنگاتنگی با کیفیت و عملکرد جوانان دارد و دانشگاه تهران به دلیل سابقه‌ای که به‌عنوان قدیمی‌ترین مرکز آموزش عالی کشور دارد، می‌تواند زیست منحصر به‌فردی را در اختیار جوانان قرار دهد.

«پریشانی نتابد پنجه ارباب همت را»
-در این ماه، دکتر محمد عبدالاحد، عضو هیأت علمی دانشکدگان فنی دانشگاه تهران به‌عنوان «رئیس پژوهشکده الکترونیک سرطان» منصوب شد.
-دکتر علی درویشی بلورانی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران نیز به‌عنوان مشاور متخصص ملی طوفان‌های گرد و غبار سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) انتخاب شد.
-همچنین دکتر رضا زمانی، استاد پیشکسوت دانشگاه تهران، به‌عنوان «فارغ‌التحصیل برجسته» دانشگاه استنفورد انتخاب شد.
-دکتر منصور صفت‌گل، استاد دانشگاه تهران نیز، به‌عنوان هیأت علمی نمونه کشوری در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ معرفی شد.
-ششمین اثر مشترک انتشارات دانشگاه تهران و اشپرینگر با عنوان «عقلانیت و سبک زندگی علمی برای سلامت» به نویسندگی دکتر علی‌اکبر موسوی موحدی، استاد مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه، کتاب «چالش‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در منابع آب»، تألیف دکتر امید بزرگ حداد، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران از سوی انتشارات الزویر و کتاب دکتر امید بزرگ حداد، استاد دانشگاه تهران، تحت عنوان «منابع آب: چشم‌اندازها، چالش‌ها، مفاهیم و ضرورت‌های آینده» توسط انتشارات IWA منتشر شد.
-در مسابقات بین‌المللی اختراعات سوئیس، طرح ارسالی محققان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران جایزه طلایی این دوره از مسابقات را کسب کرد.
-در دوازدهمین جشنواره سراسری رسانه و نشریات دانشجویی، فعالان نشریات دانشجویی دانشگاه تهران ۱۵ مقام کسب کردند و مهدی حمید، دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه تهران، برگزیده پنجمین جشنواره جایزه ملی ایثار شد.

واکسیناسیون در دانشگاه تهران
واکسیناسیون در دانشگاه تهران از پنجم مرداد با واکسینه کردن پرسنل انتظامات در مرکز بهداشت دانشگاه آغاز شد و در شانزدهم مرداد رئیس دانشگاه از روند واکسیناسیون بازدید کرد.
اعضای ستاد پشتیبانی واکسیناسیون دانشگاه نیز هجدهم مردادماه منصوب شدند و سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در خصوص برنامه واکسیناسیون کووید ۱۹ در دانشگاه به این ستاد واگذار شد. شایان ذکر است که واکسیناسیون اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه تهران در تمامی رده‌های سنی و دانشجویان دانشگاه با اولویت دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دانشجویان ساکن خوابگاه‌ها در حال انجام است. همیاران سلامت روان مرکز مشاوره دانشگاه تهران هم به اجرای طرح واکسیناسیون علیه کرونا پیوستند.
در پی انتشار و انتساب برخی از نقل قول‌های نادرست به رئیس دانشگاه تهران، در خصوص تعداد واکسن کرونا در ایران و اعضای هیأت علمی فوت شده به خاطر بیماری کرونا نیز اطلاعیه روابط عمومی دانشگاه تهران منتشر شد.
مرکز بهداشت و درمان دانشگاه نیز در اطلاعیه‌ای نکات ضروری بعد از تزریق واکسن کرونا را بیان کرده است.

حال سری به اخبار حوزه بین‌الملل بزنیم
-عضویت هیأت علمی افتخاری دانشگاه تهران به رئیس انستیتو اسلامی روسیه اعطا شد.
-نشست «انتقال قوانین در حقوق تطبیقی» نیز برگزار شد.
-همچنین نمایندگان دانشگاه تهران به‌منظور همکاری در گسترش فعالیت‌های حوزه کارآفرینی با نایب رئیس مجلس گینه دیدار کردند.
-فدراسیون بین‌المللی معماران منظر (ایفلا) نیز از طرح بین‌المللی «مناظر کشاورزی واحه‌ای» با مشارکت دانشگاه تهران رونمایی کرد.

مروری بر اخبار کوتاه و مهم دانشگاه
-چهارمین جلسه شورای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی دانشگاه بدون دخانیات برگزار شد و شیوه‌نامه پایش و ارزیابی برنامه‌های مصوب خط‌مشی دانشگاه بدون دخانیات به تصویب رسید.
-دکتر محمود کمره‌ای، معاون آموزشی دانشگاه تهران؛ دکتر سید محمود میرخلیلی، رئیس دانشکده حقوق دانشکدگان فارابی و دکتر سید داود آقایی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی شدند.
- چهارمین جلسه شورای دانشگاه تهران برگزار شد.
-سمپوزیوم روز بین‌المللی خودمراقبتی با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.
-استادان و دانشجویان پردیس بین‌المللی کیش دانشگاه تهران در کاروان المپیک ۲۰۲۰ توکیو حضور یافتند.
-چهارمین شماره ماهنامه خبری انگلیسی زبان دانشگاه تهران منتشر شد.
-کتاب حامیان دانشکده ادبیات و علوم‌انسانی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی و دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران منتشر شد.
-معاون وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از محل برگزاری آزمون دکترای پردیس بین‌المللی کیش بازدید کرد.
-پارک علم و فناوری دانشگاه تهران از راه‌حل‌های نوآورانه در مدیریت بحران آب در برنامه‌های رویش، شکوفایی و جهش حمایت می‌کند.
-نسخه جدید سامانه موبایل دانشگاه تهران مبتنی بر فناوری وب‌اپلیکیشن رونمایی شد.
-تفاهم‌نامه راه‌اندازی واحد مراقبت‌های بحرانی دانشجویان دانشگاه‌های شهر تهران بین دانشگاه تهران و شهرداری تهران منعقد شد.
-پارک علم و فناوری دانشگاه تهران وبینار «ظهور زنجیره‌های ارزش جهانی در بازارهای پیشران» و رویداد فناورانه تقاضا محور REVERSE PITCH HAMSHAHRI TECH را برگزار کرد.
-نشست هم‌اندیشی مدیریت دانش، نشست مجازی «درمان و کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد به مواد مخدر»، دورهمی استارت‌آپی و نوآوری «رویارویی نو»، چهل‌ودومین نشست کرسی یونسکو در فضای مجازی و فرهنگ و نشست «فصل تحول» با عنوان «دولت سیزدهم؛ گفتمان عدالت و جمهوریت» برگزار شد.
-نسخه دیجیتالی «سالنامه آماری دانشگاه تهران- سال ۱۳۹۹» منتشر شد.
-امکان بازدید زنده از پردیس دانشکده‌های فنی از طریق تور مجازی ۳۶۰ درجه فراهم شد.
-اطلاعیه در خصوص سو استفاده کانون «نما نام‌گستر» از قرارداد قانونی با دانشکده علوم اجتماعی منتشر شد.
مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در تیر‌ماه ۱۴۰۰ بیش از ۶۰۰ زمین‌لرزه را ثبت کرد.

ز نقش واژه او جان بگیرد آینه‌ها
-نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار با حضور دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، برگزار شد. وی اظهار داشت که دانشگاه تهران بر مسئولیت اجتماعی تأکید دارد و خبرنگاران با انعکاس اخبار و دستاوردهای دانشگاه و اطلاع‌رسانی به جامعه به ما کمک می‌کنند. همچنین خبرنگاران نگاه جامعه به عملکرد دانشگاه را منعکس می‌کنند و این نیز برای ما دارای اهمیت است.
افزون بر آن، دکتر محمود نیلی احمدآبادی در پیامی، روز خبرنگار را نیز تبریک گفت.

«ز بهتر سخن نیست پاینده‌تر *** و زو خوش‌تر و دل فزاینده‌تر»
از سلسله گفتگوهای دانشگاه بدون دخانیات، گفتگو با دکتر مهرداد عربستانی، دانشیار انسان‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی؛ از سری گفتگوهای دانشگاه تهران دیجیتال مصاحبه با دکتر فاطمی، رئیس مرکز فناوری‌های دیجیتال دانشگاه و دبیر جشنواره و دکتر مصطفی صالحی، معاون سامانه‌های اطلاعاتی مرکز فناوری‌های دیجیتالی دانشگاه و دانشیار دانشکده علوم و فنون نوین؛ به بهانه رونمایی از سه طرح دانش‌بنیان دانشگاه تهران مصاحبه با دکتر مهدی حسنلو، دانشیار دانشکده مهندسی نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی و مجری طرح «نرم‌افزار پایش و آشکارسازی تغییرات سطحی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای»؛ گفتگو با دکتر محمدجعفر صدیق دامغانی‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، مشاور وزیر و رئیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ دکتر پرستو عشرتی، عضو هیأت علمی دانشکده معماری دانشکدگان هنرهای زیبا و مجری طرح «راهنمای مدیریت رواناب در طراحی معابر محلی»؛ دکتر ژاله آموزگار، استاد پیشکسوت دانشگاه تهران؛ دکتر مهرداد رحمانی، عضو هیأت علمی دانشکدگان هنرهای زیبا؛ دکتر هادی عالم‌زاده، استاد گروه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی و دکتر علیرضا عینی‌فر، استاد دانشکده معماری پردیس هنرهای زیبا را در پایگاه خبری-تحلیلی دانشگاه تهران دنبال کنید و بخوانید.
همچنین گفتگو با حسین آزرم‌دل، دانشجوی دکتری مشترک پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و دانشگاه والنسیا و دکتر ابوالقاسم یوسفی بابادی، فارغ‌التحصیل دکترای رشته مهندسی صنایع را از دست ندهید.

دانشگاه تهران در این یک ماه، همچون گذشته رویدادهای زیادی را شاهد بود. برخی از آنها هم برای آینده برنامه‌ریزی شده‌اند که امیدوارم فرصت حضور در آنها را از دست ندهید. مهمترین آنها:

در این ماه همچنین دکتر سید علی‌محمد برقعی، استاد پیشکسوت پردیس کشاورزی و منابع طبیعی؛ دکتر پرویز کردوانی، استاد پیشکسوت دانشکده جغرافیا؛ دکتر میترا گلچین، استاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی؛ دکتر محمدابراهیم بنی‌حبیب، استاد پردیس ابوریحان؛ دکتر سیدحسین مرجانمهر، استاد دانشکده دامپزشکی و دکتر هرمز فرهت، استاد پیشکسوت و رئیس سابق گروه موسیقی دانشگاه تهران از میان ما رفتند. روحشان قرین رحمت پروردگار باد.

«ما زنده به آنیم که آرام نگیریم***موجیم که آسودگی ما عدم ماست»
خانواده بزرگ دانشگاه تهران مردادماهی پرکار و پرتلاش را پشت سر گذاشت، اما سفر همچنان ادامه دارد… منتظر اخبار دانشگاه در شهریور ماه باشید و به پایگاه خبری-تحلیلی و شبکه‌های اجتماعی دانشگاه تهران سر بزنید.

کد تحریریه : ۱۰۰/۱۰۱/۱۰۶


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: دانشگاه تهران مرداد ماه نوشت


( ۴ )

نظر شما :