همایش بین‌المللی «ایران و لهستان بین دو جنگ جهانی» برگزار شد

۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۳:۵۸ کد : ۱۵۸۵۳ اخبار اخبار رویدادها
تعداد بازدید:۸۹۹
روابط عمومی دانشگاه تهران: همایش بین‌المللی «ایران و لهستان بین دو جنگ جهانی» با همکاری دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و سفارت لهستان در ایران و به صورت مجازی برگزار شد.
همایش بین‌المللی «ایران و لهستان بین دو جنگ جهانی» برگزار شد

همایش بین‌المللی «ایران و لهستان بین دو جنگ جهانی» توسط دانشکده ادبیات و علوم انسانی و با همکاری سفارت لهستان در ایران در روزهای ۲۵ و ۲۶ فروردین ماه به صورت مجازی در پلتفرم زوم برگزار شد.

در ابتدای همایش دکتر گودرز رشتیانی، دبیر همایش، گزارش مختصری از مراحل برنامه‌ریزی و اجرای همایش ارائه داد.

در ادامه دکتر کریمی دوستان، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی، ضمن خوشامدگویی و افتتاح همایش، تاریخچه‌ای از روابط علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی با دانشگاه‌های لهستانی از جمله تفاهم نامه همکاری با دانشگاه کراکوف، برگزاری سه همایش در سال‌های گذشته و میزبانی از چند استاد و دانشجوی لهستانی اشاره کرد.

آقای ماچئی فایوکوفسکی، سفیر لهستان در ایران، نیز ضمن سپاسگزاری از کمیته علمی همایش و دانشکده ادبیات و علوم انسانی به اهمیت تاریخی روابط دو کشور اشاره کرد و گفت: تشکیل جمهوری دوم لهستان بعد از جنگ جهانی اول دوره مهمی در تاریخ لهستان است و امیدوارم تا در این همایش پرتو جدیدی بر مطالعات روابط دو کشور در سال‌های ۱۹۱۸-۱۹۳۹ افکنده شود.

در ادامه نشست آقای دکتر اقبال بنمان زارچ، نماینده وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، ضمن ارائه گزارش اسنادی از روابط دو کشور، به بسترهای مناسب موجود برای گسترش مناسبات دو جانبه اشاره کرد.

سپس دکتر پیسارسکی مدیر دپارتمان استراتژی سیاست خارجی وزارت خارجه لهستان در سخنرانی با عنوان پویایی ژئوپلیتیک در اروپا در پی جنگ بزرگ، شانس و چالش‌های سیاست خارجی لهستان به اهمیت این دوره تاریخی برای حفظ هویت لهستان پرداخت.

در همایش بین‌المللی «ایران و لهستان بین دو جنگ جهانی» چهار نشست در قالب پنل‌های تخصصی نیز برگزار شد که به مناسبات دو کشور در بین دو جنگ جهانی اختصاص داشت.

در نشستی با عنوان «روابط دو جانبه»، دکتر الکسندر واشیلفسکی (دانشگاه کراکوف)، دکتر الهام ملک‌زاده (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، علیرضا دولتشاهی (موزه و مرکز اسناد ملک) و دکتر گودرز رشتیانی به روابط دو کشور در میان دو جنگ جهانی پرداختند.

در نشست دوم با عنوان «ایران و لهستان در بستر ژئوپلیتیک» دکتر علی شهیدی (دانشگاه تهران)، دکتر حامد کاظم زاده (دانشگاه اوتاوا)، دکتر علی مسگر و دکتر علی کالیراد (دانشگاه تهران) به بررسی شرایط جهانی مؤثر بر روابط ایران و لهستان در این دوره زمانی پرداختند.

در نشست سوم با عنوان «ایرانیان و لهستانی‌ها؛ مطالعات و ادراک مشترک» دکتر پیتر کوُدکُوسکی (دانشگاه ورشو)، بهاره زرگری (دانش آموخته دانشگاه تهران)، دکتر ستانیسواف یاشکوفسکی (دانشگاه ورشو)، جمال پیره‌مرد (دانشگاه تهران) به زوایای دیگری از روابط دو جانبه ایران و لهستان پرداختند.

در نشست پنجم با عنوان «تبادلات فرهنگی ایران و لهستان» دکتر زائور قاسموف (دانشگاه بن)، علیرضا عسگری (دانشگاه شهید بهشتی)، حمیده داداشی (پژوهشگر آزاد)، دکتر سعید ماخانی (پژوهشکده حکمت و فلسفه ایران) به مهم‌ترین جریانات فرهنگی روابط دو کشور بین دو جنگ جهانی پرداختند.

در نشست پایانی که به صورت میزگرد برگزار شد، آقای ماچئی فایوکوفسکی (سفیر لهستان)، آقای عبدالمجید اسکندری (مدیرکل همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه تهران)، دکتر حسن فاضلی‌نشلی (استاد باستان‌شناسی دانشگاه تهران) و دکتر حامد کاظم‌زاده (دانشگاه اتاوا) به جمع‌بندی همایش و نیز بررسی چشم‌اندازها و زمینه‌های همکاری بین دانشگاه تهران و دانشگاه‌های لهستان پرداختند.

در آخرین نشست آقای اسکندری به سابقه خوب مناسبات دانشگاهی دو طرف و نیز برگزاری چند نشست مشترک بین دو طرف اشاره کردند.

دکتر فاضلی نیز ضمن اشاره به همکاری گروه باستان‌شناسی با آزمایشگاه باستان‌شناسی دانشگاه ورشو، خواستار حمایت‌های بیشتری از پژوهش‌های باستان‌شناسی مشترک شد.

سفیر لهستان نیز ضمن ارزیابی موفقیت‌آمیز برگزاری همایش و اظهار خرسندی از این گفت‌وگوهای علمی، آمادگی خود را برای حمایت از روابط دانشگاهی دو طرف اعلام کرد.

آقای دولتشاهی نیز ضمن تأکید بر مسئله زبان، خواستار حمایت دانشگاه‌های لهستانی از ایجاد کرسی زبان لهستانی در دانشگاه تهران شد.

لازم به ذکر است در آینده نزدیک کتاب مجموعه مقالات همایش بین‌المللی «ایران و لهستان بین دو جنگ جهانی» منتشر خواهد شد.

کد تحریریه : ۱۰۰/۱۰۱/۰۷

کلید واژه ها: همایش بین‌المللی ایران و لهستان بین دو جنگ جهانی دانشکده ادبیات و علوم انسانی


( ۲ )

نظر شما :