در سی‌ویکمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور

رئیس دانشگاه تهران: با سرعت بیشتری باید بر بحران کرونا غلبه کرد / دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف آمادگی کمک به مدیریت بحران کرونا را دارند / همکاری دانشگاه‌های بزرگ ارزش افزوده زیادی را برای کشور به همراه داشته است

۲۶ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۶:۳۷ کد : ۱۵۸۰۷ اخبار
تعداد بازدید:۱۴۳۶
روابط عمومی دانشگاه تهران: دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران با تأکید اینکه با سرعت بیشتری باید بر بحران کرونا غلبه کرد، گفت: «ادامه این بحران، می‌تواند همه زیر ساخت‌های کشور را تحت تأثیر قرار دهد، لذا خروج از آن یک امر مهمی است که قطعاً باید مورد توجه قرار بگیرد. بحران کرونا فقط یک موضوع پزشکی نیست، بلکه موضوعی است که به شدت با حوزه‌های علم، فرهنگ و سیاست ارتباط دارد و برای مدیریت بهتر لازم است از همه ظرفیت‌ها استفاده شود».
رئیس دانشگاه تهران: با سرعت بیشتری باید بر بحران کرونا غلبه کرد / دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف آمادگی کمک به مدیریت بحران کرونا را دارند / همکاری دانشگاه‌های بزرگ ارزش افزوده زیادی را برای کشور به همراه داشته است

در سی‌ویکمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور که امروز (۲۶ فروردین) به میزبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، دکتر نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: «ویروس کرونا به‌عنوان یک بحران جهانی همه کشور ما را نیز تحت تأثیر قرار داده و طبیعی است که در چنین شرایطی بهره‌مندی از تمامی ظرفیت‌های کشور یک امر مهم و ضروری است. من فکر می‌کنم ضمن اینکه موفقیت‌های زیادی را برای مدیریت این بحران در کشور داشته‌ایم که البته عملکرد و اثربخشی آن متفاوت بوده است، اما به‌واقع باید گفت کادر درمان، ایثار، از خودگذشتگی و تلاش‌های بسیار زیادی را انجام داده و در بسیاری از بخش‌ها به‌ویژه مدیریت بهداشت و درمان موفق عمل کرده است».
وی افزود: «اما کرونا فقط یک رویکرد پزشکی نیست، بلکه موضوعی است که به شدت با حوزه علم، فرهنگ و سیاست ارتباط دارد و برای مدیریت بهتر لازم است از همه ظرفیت‌ها استفاده شود. در این زمینه همه دانشگاه‌ها و به‌‌ویژه بخش زیر مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، می‌توانند کمک کنند. بارها پیشنهاد کمک از سوی دانشگاه‌ها به مدیران سطح یک کشور اعلام شده است. ما انتظار داشتیم تا برای حل این بحران از ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها، دانش و تجربه دانشگاه‌ها بیشتر استفاده می‌شد، البته باید گفت هنوز هم دیر نشده، دانشگاه‌ها در حوزه‌های علوم پایه، مهندسی، علوم اجتماعی، علوم انسانی و فرهنگی قابلیت‌های زیادی دارند که می‌توانند در خدمت مدیریت بحران کرونا قرار دهند».

رئیس دانشگاه تهران در ادامه سخنان خود با تبیین همکاری‌های دانشگاه‌های بزرگ کشور در حوزه‌های مختلف اظهار کرد: «بحث توسعه همه‌جانبه دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف آموزش، پژوهش، نوآوری و فناوری بسیار مهم است که باید به آنها توجه شود. من خشنودم که بگویم امروزه تقریباً در همه دانشگاه‌های بزرگ ما تحولات بزرگی رخ داده است که شاید بخشی از این تحولات ناشی از شرایط عمومی کشور و بخش دیگر در ارتباط با برگزاری این‌گونه نشست‌ها برای تبادل‌نظر و هم‌اندیشی جهت حل مسائل و مشکلات بوده است».
دکتر نیلی احمدآبادی تصریح کرد‌: «نشست‌های دانشگاه‌های بزرگ کشور همواره آموزنده و یاریگر بوده و زمینه‌های لازم را برای مطرح کردن مسائل گوناگون و حل آنها فراهم کرده است. همچنین بهره‌مندی از توفیقات یکدیگر، به‌کارگیری آنها و به اشتراک گذاشتن دستاوردها را می‌توان از دیگر مزایای برگزاری این اجلاس‌ها برشمرد. متأسفانه شیوع ویروس کرونا مانع از این شده تا ما نشست‌های حضوری و طولانی‌تری برگزار کنیم، هرچند با توسعه فناوری و فضای مجازی، این امکان به گونه‌ای دیگر محقق شده است».
وی انجام پروژه‌های مشترک را از جمله دستاوردهای همکاری بین دانشگاه‌های بزرگ توصیف کرد و گفت: «در این زمینه می‌توان به تشکیل کنسرسیومی در حوزه محیط‌زیست و مباحث دیگری همچون بررسی سیلاب‌های کشور اشاره کرد که باید گفت همکاری این دانشگاه‌ها ارزش افزوده زیادی را برای کشور به همراه داشته است. ما در امر قانون‌گذاری و در قانون بودجه نیز توانستیم در کنار هم موفق عمل کنیم و امیدوارم در برنامه هفتم هم بتوانیم از توانمندی‌های دانشگاه‌ها برای بهتر طراحی‌شدن برنامه هفتم بهره‌مند شویم».
رئیس دانشگاه تهران افزود: «آثار اقدام‌های سیزده دانشگاه به خوبی در برنامه بودجه سال ۱۴۰۰ دیده می‌شود که از جمله آن بحث همسان‌سازی است که البته همه مراجع ذیربط در این زمینه تلاش کرده‌اند. حضور نمایندگان محترم مجلس در اجلاسی که به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، بسیار مؤثر بوده و تشکیل جلسه با کمیسیون آموزش عالی در مجلس و پیگیری‌های لازم در به ثمر رسیدن این موضوع نیز بسیار تأثیرگذار بوده است».

دکتر نیلی احمدآبادی با اشاره به تشکیل خوشه‌های اجتماعی از سوی دانشگاه‌های بزرگ کشور عنوان کرد: «تشکیل خوشه‌های اجتماعی و برگزاری نشست‌هایی در زمینه موضوع‌های مختلف، یک فرهنگ جدیدی را به لحاظ محتوا و برنامه در کشور ایجاد کرده است. البته تبیین آثار مستقیم آن کار بسیار دشواری است، اما در گفتمان مسئولان تأثیر این نشست‌ها، موضوع‌ها و انتشارات به خوبی ملاحظه می‌شود».
وی خاطرنشان کرد: «همچنین هم‌اندیشی دانشگاه‌ها در خصوص آموزش مجازی این امکان را فراهم آورد تا در این زمینه بتوانند زیر ساخت‌ها و تجربه‌های خود را به اشتراک بگذارند و این امر منجر شد تا دانشگاه‌های کشور و به‌ویژه سیزده دانشگاه بزرگ در شرایط کرونا به خوبی برنامه‌های آموزشی و پژوهشی خود را اجرا کنند که به نظر توفیق بزرگی بوده است».
رئیس دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: «از دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای میزبانی و ایجاد فرصت دیگری برای برگزاری این نشست، جهت بررسی موضوع‌های مهم دانشگاه‌ها قدردانی می‌کنم. همچنین به دکتر معتمدی و همکاران ایشان برای کسب موفقیت‌های دانشگاه امیرکبیر تبریک می‌گویم. این دانشگاه همواره جزو مهمترین دانشگاه‌های اثرگذار کشور بوده است. البته حضور دکتر معتمدی به‌عنوان یکی از مدیران سطح یک کشور، کمک بیشتری برای کسب موفقیت‌های این دانشگاه کرده است که امیدوارم شاهد توفیقات هرچه بیشتر این دانشگاه باشیم».
دکتر نیلی احمدآبادی در پایان سخنان خود عنوان کرد: «در این نشست موضوع‌هایی همچون بحث همسان‌سازی بررسی می‌شود، همچنین پیرامون زیر ساخت‌ها و سامانه‌های حوزه فناوری اطلاعات و یادگیری الکترونیکی و همکاری در این زمینه برای کاهش هزینه‌ها و ارتقا کیفیت عملکرد همفکری صورت خواهد گرفت و موضوع دیگر، فناوری و نوآوری است که در این خصوص نیز بررسی و تبادل‌نظرهای لازم انجام می‌َ‌شود».

کد تحریریه : ۱۰۰/۱۰۱/۱۰۲

کلید واژه ها: اجلاس اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور کرونا بحران کرونا بهره‌مندی از ظرفیت‌های کشور کادر درمان به اشتراک گذاشتن دستاوردها پروژه‌های مشترک خوشه‌های اجتماعی همسان‌سازی سامانه‌های حوزه فناوری اطلاعات یادگیری الکترونیکی فناوری و نوآوری


( ۵ )

نظر شما :