زندگینامه: دکتر خدیجه عالمی (۱۳۵۰-)

۱۵ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۰ کد : ۳۰۴۵۷ گفت‌وگو و گزارش
تعداد بازدید:۱۶۳۱
روابط عمومی دانشگاه تهران: دکتر خدیجه عالمی، عضو هیأت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۰ در استان آذربایجان شرقی، شهرستان هشترود متولد شد.

خانواده دکتر خدیجه عالمی پس از تولد او به استان تهران مهاجرت کردند. وی از دوران کودکی تحت تعلیم پدر به فراگیری آثار ادبی و تاریخی پرداخت. دوره متوسطه را در رشته اقتصاد و با کسب رتبه اول در مسابقات علمی استان تهران به پایان رساند. پس از اخذ دیپلم اقتصاد در سال ۱۳۷۰، در کنکور سراسری در مقطع کارشناسی رشته تاریخ در دانشگاه تهران پذیرفته شد و دوره کارشناسی ارشد را در گرایش تاریخ اسلام در دانشگاه الزهرا (س) گذراند. وی سپس در آزمون دکتری دانشگاه تهران رتبه اول را کسب کرد و مقطع دکتری خود را در این دانشگاه به پایان رسانید.
فعالیت‌های علمی و پژوهشی وی موجب شد تا او در مجموعه استعدادهای درخشان قرار گیرد. وی در دوران تحصیل، فعالیت‌های پژوهشی خود را در حوزه تاریخ ادامه داد و در سال ۱۳۹۰ به عنوان هیأت علمی در دانشگاه تهران استخدام شد. دکتر خدیجه عالمی اکنون در گروه تاریخ مشغول تدریس و پژوهش است.
حوزه تخصصی دکتر عالمی، تاریخ اسلام و به ویژه هندشناسی است. وی در این زمینه آثاری همچون «ملوک بهمنی نخستین حاکمان مستقل مسلمان در دکن»، فرمان‌های اقتصادی تیپوسلطان»، «فتوح اعراب و ترکان در شبه قارۀ هند» (چاپ اول و دوم) را تألیف نموده و کتابی نیز با عنوان «جنگ‌های پرتغالی‌ها با مسلمانان و هندوان در سواحل دکن» از عربی به فارسی ترجمه کرده ¬است.
از دیگر تألیفات این استاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران می‌توان به «روز شمار قمری تاریخ اسلام (چاپ اول و دوم)»، «اوضاع سیاسی و اجتماعی شیعه امامیه از شهادت امام رضا (ع) تا آغاز غیبت صغری»، «رهیافتی نو در تاریخ صدر اسلام» و تدوین کتابی در راستای پاسخ به شبهات اشاره کرد.
دکتر عالمی با اشراف بر نسخه‌های خطی در راستای حفظ میراث مکتوب علم و زنده نگاه داشتن سرمایه‌های گرانسنگ دانش بشری کتابی تحت عنوان «شرفنامه» را تصحیح کرده و به چاپ رسانیده¬ است که محتوای آن منبعی شایسته برای اعتلای فرهنگ ایرانی-اسلامی به شمار می‌رود.
وی مؤلف مقالات و کتب متعددی در حوزۀ تاریخ اسلام است که از این بین می‌توان به کتاب «فرمان‌های اقتصادی تیپوسلطان» به عنوان یکی از درخشان‌ترین تألیفات وی اشاره کرد. در این کتاب به بررسی راهکاری‌های موفق و نمونه‌های کاربردی در حوزه اقتصاد مقاومتی پرداخته شده است و می‌تواند الگویی کاربردی برای سبک زندگی اسلامی به شمار آید.
انتشار بیش از ۲۰ مقاله علمی-پژوهشی، علمی-ترویجی و علمی-تخصصی در مجلات معتبر داخلی و بین‌المللی از دیگر فعالیت‌های پژوهشی این استاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران است.
وقتی دانشجویان دکتر عالمی به روایت روش ایشان در حوزه آموزش می‌پردازند به تلاش این استاد برای ایجاد فضایی دوستانه و خلاقانه در کلاس درس، فراهم آوردن زمینه برای تبادل افکار و اندیشه در کلاس اشاره می‌کنند. تاکید بر انجام فعالیت‌های کلاسی، مشارکت فعال در کلاس و انجام پروژه‌های تحقیقی از جمله محورهای مورد تاکید این استاد دانشگاه در آموزش است.
دکتر خدیجه عالمی با تدوین متون و سخنرانی‌هایی با سرفصل‌های «ارائه الگوی تدریس نوین»، «ارائه الگوی دانشگاه انقلابی»، و «ارائه سبک زندگی اسلامی» دو رویکرد اساسی فرهیختگی و پیام‌آوری در راستای فرهنگ ایرانی-اسلامی را دنبال کرده است.
این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران علاوه بر سابقۀ تدریس در دانشگاه‌های تقریب مذاهب و خوارزمی، داوری بیش از ۷۰ مقاله علمی و پژوهشی، داوری ۶ کتاب منتشر شده در ایران و داوری در جشنواره‌های فارابی و طرح درس نویسی گرایش فرهنگ و تمدن اسلامی را نیز در کارنامۀ علمی خود دارد. همچنین فعالیت در بیش از چهار مجله و فصلنامه علمی و پژوهشی به عنوان دبیر تخصصی و هیأت تحریریه، مشارکت در طرح آموزشی «ضیافت اندیشه استادان» و استاد مشاور فرهنگی در طرح «بازشناسی نقش گروه‌های معارف اسلامی در شکل‌گیری دانشگاه و دانشجوی انقلابی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها» از دیگر فعالیت‌های علمی - فرهنگی دکتر عالمی است.
وی در مسئولیت‌های اجرایی نظیر معاونت پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، عضویت در هیأت مدیره بنیاد حامیان دانشکده ادبیات، مشاور رئیس بسیج اساتید، عضویت در بیش از ۱۰ کمیته تخصصی از جمله عضویت در کمیته علمی معاونت آموزشی و پژوهشی استادان و دروس معارف اسلامی در دانشگاه‌ها، عضویت در شورای علمی مرکز مطالعات انقلاب اسلامی دانشگاه تهران و عضویت در کمیته تخصصی علوم انسانی انتشارات دانشگاه تهران ایفای نقش کرده است.

دکتر خدیجه عالمی

کلید واژه ها: زندگینامه مجله زنان دانشمند دانشگاه تهران دانشگاه تهران


( ۲۱ )

نظر شما :