زندگینامه: دکتر فرنوش فریدبد (۱۳۵۹-)

۰۸ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۲:۵۷ کد : ۳۲۷۲۹ گفت‌وگو و گزارش
تعداد بازدید:۱۸۶۶
روابط عمومی دانشگاه تهران: فرنوش فریدبد عضو هیأت علمی دانشکده شیمی دانشکدگان علوم دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۹ در تهران متولد شد.

فرنوش فریدبد دوران تحصیل در مدرسه را در تهران گذرانده و در پایان تحصیلات متوسطه، شاگرد اول مدرسه نمونه مردمی ندای آزادی منطقه ۷ تهران شده است. او تحصیلات دانشگاهی را در سال ۱۳۷۷ و با قبولی در رشته شیمی محض دانشگاه الزهرا (س) آغاز کرده و موفق به کسب عنوان شاگرد اولی فارغ‌التحصیلان ورودی ۷۷ کارشناسی رشته خود می‌شود. او در مقاطع دیگر نیز دانش‌آموخته رتبه اول در ورودی خود بوده است.
فریدبد با شرکت در آزمون سراسری کارشناسی ارشد، موفق به پذیرش در رشته شیمی تجزیه دانشگاه تهران شده و تحصیل در این مقطع را در سال ۱۳۸۲ آغاز می‌کند. او مقطع دکترا را نیز در رشته شیمی تجزیه الکتروشیمی دانشگاه تهران گذرانده و رساله دکتری خود را که بر روی ساخت حسگر برای یون‌های لانتانیدی متمرکز است با درجه عالی دفاع کرده و در تیر ماه ۱۳۸۸ در مقطع دکتری دانش‌آموخته شده است.
دکتر فرنوش فریدبد از آذر ماه ۱۳۸۸ تا آذر ماه ۱۳۹۰ به عنوان عضو هیأت علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران فعالیت کرده و از سال ۱۳۹۱ به عضویت هیأت علمی دانشکده شیمی دانشگاه تهران درآمده است.
فعالیت بر روی حسگرها و بیوحسگرها و کیت‌های تشخیصی، مهمترین زمینه تحقیقاتی مورد علاقه این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است و تاکنون موفق به انتشار ۲۸۵ مقاله علمی پژوهشی در مجلات معتبر بین‌المللی و تألیف ۱۵ عنوان کتاب و فصلی از کتاب‌های بین‌المللی شده است.
کسب افتخار جوان‌ترین و اولین زن دانشمند بین‌المللی (یک درصد برتر) کشور در ۲۹ سالگی، کسب عنوان محقق بین‌المللی پر استناد در سال ۲۰۱۴ (معادل جایزه نوبل در رتبه‌بندی شانگهای)، حضور در تیم اجرایی (به عنوان عضو اصلی) طرح «اندازه‌گیری قند خون از طریق بزاق برای کنترل بیماران دیابتی» برای اولین بار در جهان و حضور در تیم اجرایی (به عنوان عضو اصلی) طرح «ارائه روش نوین تشخیص افتراقی بیماری انسولینما از سو مصرف داروهای گروه سولفونیل اوره در بیماران دیابتی» برای اولین بار در جهان از جمله افتخارات دکتر فرنوش فریدبد است.
دکتر فریدبد دارای سوابق اجرایی نظیر معاون پژوهشی دانشکدگان علوم دانشگاه تهران (۱۳۹۹)، معاون آموزشی دانشکده شیمی دانشکدگان علوم دانشگاه تهران (۱۳۹۷)، رئیس مرکز تحقیقات دیابت پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم (از اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ تا آذرماه ۱۳۹۰) است و در حال حاضر علاوه بر مسئولیت ریاست بخش آنالیز عنصری آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تهران (از ۱۳۹۴) عهده‌دار دبیری اجرایی باشگاه طلایه‌داران علم دانشگاه تهران (از آذر ۱۴۰۱) و مدیریت بخش شیمی تجزیه دانشکده شیمی (از ۱۴۰۰) است.

شرح کامل سوابق و فعالیت‌های دکتر فرنوش فریدبد از طریق اینجا قابل مشاهده است.

کلید واژه ها: زندگینامه مجله زنان دانشمند دانشگاه تهران


( ۱۹ )

نظر شما :