زندگینامه: دکتر فاطمه راضی آستارایی (۱۳۴۷-)

۱۱ دی ۱۴۰۱ | ۱۰:۲۴ کد : ۳۲۲۴۶ گفت‌وگو و گزارش
تعداد بازدید:۱۱۰۳
روابط عمومی دانشگاه تهران: دکتر فاطمه راضی آستارایی عضو هیأت علمی دانشکده علوم و فنون دانشگاه تهران در آبان ماه ۱۳۴۷ در یک خانواده مذهبی و تحصیل‌کرده در تهران به دنیا آمد.


این چهره دانشگاهی، دوره دبیرستان را در یک مدرسه نمونه مردمی به پایان رسانده و پس از کسب رتبه سه رقمی در کنکور سراسری، به دلیل علاقه زیاد به رشته فیزیک، تحصیلات دانشگاهی خود را در این رشته در دانشگاه صنعتی شریف آغاز کرد.

در سال ۱۳۸۹ در مقطع دکتری رشته فیزیک کاربردی از دانشگاه صنعتی شریف دانش‌آموخته شد و به عنوان پژوهشگر پسادکترا در آزمایشگاه تحقیقاتی لایه‌های نازک در دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و زیر نظر دکتر اعظم ایرجی‌زاد، بانوی نانوفناوری ایران، فعالیت کرد.

دکتر فاطمه راضی آستارایی از سال ۱۳۹۱ به عضویت هیأت علمی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران درآمد و به دلیل علاقه به انجام تحقیقات میان‌رشته‌ای، به گروه انرژی‌های نو و محیط زیست پیوست.

این دانشیار دانشگاه تهران از سال ۱۳۹۸ مدیریت گروه انرژی‌های نو و محیط زیست دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران را برعهده دارد و برنامه جامع تحقیقاتی وی، کاربرد نانوفناوری در بخش انرژی و محیط زیست است.

موضوعات مورد علاقه این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران شامل این موارد است:

  • ساخت سلول‌های خورشیدی هیبریدی بر پایه سیلیکون و نانوساختارها (دارای یک ثبت اختراع در این موضوع)
  • برداشت مستقیم انرژی از منابع اتلاف حرارت مانند اتلاف حرارتی در نیروگاه‌ها با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین (دارای یک ثبت اختراع در این موضوع)
  • ساخت آند باتری لیتیوم یون، ذخیره‌سازی انرژی الکتریکی با کمک نانوساختارها و ساخت شیشه‌های هوشمند (شیشه‌های فوق‌جاذب در ناحیه مرئی و شیشه‌های شفاف رسانا که هردو کاربردهای متعدد در زمینه انرژی دارند)

کلید واژه ها: زندگینامه لایه‌های ابرجاذب نور دانشکده علوم و فنون نوین مجله زنان دانشمند دانشگاه تهران


( ۵ )

نظر شما :