نقش مهم اساتید در افزایش خودباوری دانشجویان

۲۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۰ کد : ۲۵۹۱۳ دیدگاه / گفتگو آموزش گفت‌وگو / گزارش خبر
تعداد بازدید:۶۶۷
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به نقش مهم اساتید در افزایش خودباوری دانشجویان، تاکید کرد: اعضای هیأت علمی باید نسبت به اهمیت تعامل با دانشجویان آگاه باشند زیرا به طور قطع، تعامل مؤثر میان اساتید و دانشجویان می‌تواند در ایجاد حس تعلق میان آنها تأثیرگذار باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر رضوان حکیم‌زاده عضو هیأت علمی گروه درسی و آموزشی دانشگاه تهران در برنامه "سیمرغ" شبکه اینترنتی دانشگاه تهران، با موضوع «ایجاد تعلق و عملکرد تحصیلی دانشجویان / نقش عوامل روانی و اجتماعی»، درباره عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی دانشجویان گفت: تمامی فاکتورهای مؤثر بر عملکرد دانشجویان را باید با نگاهی جامع مورد بررسی قرار داد. در گذشته، تنها فاکتورهای آموزشی مورد توجه قرار می‌گرفتند اما اکنون لازم است بررسی شود که چه عواملی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان تأثیر می‌گذارند.
وی با اشاره به پیشینه بررسی‌های انجام شده برای تشخیص عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی دانشجویان، اظهار کرد: پیش از این و در قالب یک تحقیق، افرادی که در سال‌های ۷۹ و ۸۰ دچار افت تحصیلی شده بودند، مورد بررسی میدانی قرار گرفتند. موضوعی به نام «یادگیری اجتماعی-هیجانی» در سطح جهان به‌ویژه در دهه گذشته مورد توجه قرار گرفت چراکه عوامل روانی و اجتماعی در یادگیری نقش مهمی دارند. نتایج بررسی‌ها نشان داد که عوامل عاطفی و اجتماعی در محیط‌های آموزشی تأثیرگذار هستند، در حالی که در گذشته این موارد چندان مورد توجه قرار نمی‌گرفتند.
عضو هیأت علمی گروه برنامه‌ریزی درسی و آموزشی دانشگاه تهران با بیان اینکه دانشجویان با هدف دستیابی به موفقیت گام به محیط‌های آموزشی می‌گذارند، تصریح کرد: در طول دوران تحصیل، برخی عوامل سبب می‌شوند تا گروهی از دانشجویان در مسیر تحصیل خود عملکرد بهتر و موفقیت بیشتری داشته باشند؛ در حالی که برخی با چالش‌های متعددی روبرو می‌شوند. به طور قطع، این عوامل باید بررسی شوند. زیرا چالش‌های متعددی که در مسیر تحصیلی دانشجویان قرار دارند نه تنها تأثیر نامطلوبی بر روح و روان دانشجویان می‌گذارند؛ بلکه بهره‌وری دانشجو را کاهش می‌دهند که به تبع این موضوع، مدت زمان تحصیل دانشجو نیز افزایش پیدا می‌کند.
این استاد دانشگاه تهران درباره عوامل روحی و روانی مؤثر بر عملکرد دانشجویان توضیح داد: دانشجو با دنیایی از آمال و آرزوهای متعدد به عرصه دانشگاهی قدم می‌گذارد. تحصیل در دانشگاه تهران که نماد تحصیلات عالیه به حساب می‌آید، بعضاً برای دانشجویان یک رؤیا است. پیش از ورود به دانشگاه، دانشجویان دانشگاه تهران در تمامی مقاطع تحصیلی خود نسبت به دیگر دانش‌آموزان متمایز هستند و این موضوع را با تمام وجود احساس می‌کنند.
وی افزود: پس از ورود به دانشگاه، دانشجو به محل تحصیل خود احساس تعلق نمی‌کند چراکه مثل دوران مدرسه در کانون توجه قرار ندارد و احساس «بودن» نمی‌کند. این مسائل بر «خودکارآمدی تحصیلی»، «احساس تعلق» و «یکپارچگی دانشجو با محیط تحصیلی» تأثیرگذار هستند. مواردی که شاید قابل مشاهده نباشند اما بر انگیزه دانشجویان و درگیر شدن آنها در اموری مانند مطالعه و کارهای پژوهشی تأثیرگذار هستند.
به گفته وی، مرحله دانشجویی به نحوی سرآغاز زندگی مستقل به حساب می‌آید، باید بررسی کرد آیا دانشجو شرایط پذیرش این مرحله از زندگی را دارد؟ اگر آمادگی لازم را کسب کرده باشد، تمامی این عوامل می‌توانند منجر به موفقیت وی در طول دوران تحصیل شود، این احتمال هم وجود دارد که عدم آمادگی مانع جدی برای دانشجو باشد. این مؤلفه‌ها به عنوان عوامل روانی-اجتماعی دسته‌بندی می‌شوند و بر ماندگاری و موفقیت دانشجویان تأثیرگذار هستند.
دکتر رضوان حکیم‌زاده خاطرنشان کرد: دانشجویان در محیط اجتماعی دانشگاه با افراد مختلف مثل اساتید، سایر دانشجویان و کادر اداری دانشگاه تعامل دارند که این تعاملات بر شکل‌گیری نگرش‌ها و انگیزه‌هایشان تأثیر می‌گذارد و سبب می‌شود تا معناداری و مفید بودن بودن را احساس کنند.
این استاد دانشگاه تهران درباره سیاست‌گذاری‌ها، نقش رسانه و اثرگذاری فرهنگ عموم جامعه بر عملکرد دانشجویان گفت: بنا به شرایط سنی دانشجویان، عموم جامه تصور می‌کند که آنها بسیار بزرگ شده‌اند. یک دانش‌آموز چند ماه پس از فارغ‌التحصیلی وارد دانشگاه می‌شود؛ بازه زمانی ۳ یا ۴ ماهه نمی‌تواند یک دانشجو را بزرگ کند. همچنین در این مرحله گذار نیازهای روحی و روانی، به طور معمول کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، مفهوم رسانه در این روزها بسیار فراگیر است و تقریباً تمام زندگی را احاطه می‌کند.

مشروح کامل این گفتگو را از شبکه اینترنتی دانشگاه تهران ببینید.

کلیدواژه‌ها: شبکه اینترنتی دانشگاه تهران دانشگاه تهران خودباوری


نظر شما :