معاون پژوهشی دانشگاه تهران در گفتگو با شبکه اینترنتی دانشگاه تهران:

مقاله باید حاصل تحقیقات بلندمدت باشد

۲۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۵ کد : ۲۵۹۰۹ گفت‌وگو و گزارش گفت‌وگو / گزارش خبر
تعداد بازدید:۶۳۴
معاون پژوهشی دانشگاه تهران گفت: اعتقاد من این است که مقاله باید حاصل تحقیقات طولانی‌مدت باشد تا هنگامی که به جامعه علمی تحویل داده می‌شود، یک رفرنس و مرجع باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر مهدی فکور معاون پژوهشی دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با شبکه اینترنتی دانشگاه تهران، با اشاره به پیامدهای نیازسنجی صحیح گفت: اگر نیازسنجی درست انجام شود و نیازهای جامعه و صنعت شناخته شود، پژوهش در این راستا پیاده می‌شود و می‌تواند تبدیل به فناوری شود. تبدیل شدن به فناوری سطح بلوغ دارد؛ شاید خیلی نتوان دانشگاه را که امکانات و بودجه‌های وسیعی نیاز دارد، در بلوغ فناوری وارد کرد و به کسب‌وکار و صنعت سپرد.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران درباره کارایی پژوهش مطرح کرد: پژوهش صرف شاید نتواند نیازهایی که صنعت و جامعه دارند را برطرف سازد. محققان زیادی در دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف هستند؛ اگر الگوی نیاز صنعت جامعه و این چرخه کامل نشود، قطعاً محققان ما به سمت تحقیقاتی که کار روز دنیاست می‌روند.

وی درباره آئین‌نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی بیان کرد: آئین‌نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی چندین بار مرور و ویرایش شده و هیچ‌گاه بند مرتبط با مقالات باکیفیت حذف نشده است. به‌عنوان مثال، یک ورزشکار هم نیاز به تمرین دارد و هم نیاز دارد که وارد مسابقات شود. این ورزشکار نباید همیشه مشغول تمرین باشد یا از این قسمت فارغ شود. محقق لازم دارد که در مرز دانش تحقیق کند؛ در این صورت مرز دانش تبدیل به مقالات باکیفیت می‌شود.

دکتر فکور در آخر نیز درباره وجود سامانه‌ها و اساتید مختلف برای ارزیابی کیفیت مجلات اطلاع داد و افزود: اعتقاد من این است که مقاله باید حاصل تحقیقات طولانی‌مدت باشد تا هنگامی که به جامعه علمی تحویل داده می‌شود، یک رفرنس و مرجع باشد.
 

مشروح کامل این گفتگو را از شبکه اینترنتی دانشگاه تهران ببینید.

کلید واژه ها: شبکه اینترنتی دانشگاه تهران دانشگاه تهران


نظر شما :