در مراسم اختتامیه سومین رویداد اینوماین عنوان شد:

بها دادن به صاحبان ایده، اهمیت بیشتری از پرداختن به سرمایه‌های زیرزمینی دارد/ بیش از نیمی از پروانه‌های بهره‌برداری معادن غیرفعال است/ اهلیت فعالان حوزه معدن بر اساس قوانین احراز نشده است/ ۴۹ تفاهم‌نامه در سومین جشنواره اینوماین امضا شد

۰۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۳ کد : ۲۲۷۲۳ اخبار اخبار ستادی خبر
تعداد بازدید:۱۰۶۰
روابط عمومی دانشگاه تهران: در مراسم اختتامیه سومین رویداد اینوماین که ۲۸ مهر ۱۴۰۰ در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، دکتر امید اصغری، رئیس مؤسسه ایمیدرو، با اشاره به اینکه برای برگزاری رویداد اینوماین ۳، یک سال تلاش شده است، گزارشی از برنامه‌های انجام شده در یک سال برنامه‌ریزی و سه روز برگزاری این جشنواره ارائه کرد.

دکتر امید اصغری گفت: «هدف از برگزاری این رویداد فراهم کردن بستر مناسب برای صاحبان ایده، جوان‌های خوش فکر و خلاقی بود که اگر به آنها بها داده نشود پس از مدتی خسته می‌شوند و از کشور مهاجرت می‌کنند. پس بهتر است ابتدا سرمایه‌های روی زمین را درک کنیم تا بتوانیم به سرمایه‌های زیرزمینی کشور بپردازیم».
استاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه در عرصه نوآوری معدنی تمام بازیگران در اکوسیستم معدن در این سه روز به نوعی حضور داشتند و نقش ایفا کردند ابراز خوشحالی کرد که این شرایط طوری فراهم شد تا مراکز نوآوری و از طرف دیگر صاحبان ایده و استارتاپ‌ها و شرکت‌های بزرگ معدنی طرف تقاضا محسوب شوند و به خوبی نقش‌آفرینی کنند.
رئیس مؤسسه ایمیدرو افزود: «اگر شرایط حاکم ناشی از کرونا نبود اهالی دانشگاه و همکاران دانشگاهی که دو سال در فضای ایزوله فعالیت کردند، مشارکت بیشتری داشتند».
رئیس مؤسسه ایمیدرو از جمله برنامه‌های برگزار شده در این رویداد را بخش مسابقه ایده عنوان کرد و افزود: «مسابقه ایده در دوره‌های قبل به این صورت بود که تمامی ایده‌ها در هر سطحی آمادگی تکنولوژی، با هم سنجیده می‌شد و فرم‌های نوآوری به این صورت بود که به ایده‌هایی وزن بدهد که به محصول نزدیک‌تر است و عمدتاً این ایده‌ها بودند که دیده می‌شدند، اما امسال تلاش بر این بود که متناظر با میزان آمادگی تکنولوژیکی هر ایده آنها را بپروریم».
دکتر اصغری با اشاره به برگزاری دوره‌های مختلف برای آماده‌کردن صاحبان ایده ادامه داد: «۱۴ پوستر طراحی شده که ۱۰۰ ها نفرساعت برای خلق آن تلاش کرده‌اند و نزدیک به ۱۵۰ ایده دریافت شد که غربالگری اولیه شدند و طبق الگوهای تعریف‌شده دسته‌بندی شدند. بخش پنل‌ها B2B طرف عرضه و تقاضا را بررسی و قبل از آن توانمندی‌ها را بررسی کردیم و امضای تفاهم‌نامه‌ها با زمان‌بندی‌های انجام‌شده در حال پیگیری است. ۴۹ تفاهم‌نامه بین مجموعه‌های مختلف نیز به امضا رسید».
رئیس مؤسسه ایمیدرو یکی از بخش‌های رویداد را مسابقه حل مساله معدنی اعلام کرد و افزود: «هزار نفر در حوزه برنامه‌نویسی و هوش مصنوعی شناسایی و ۱۰۰ نفر در بخش اول به صورت مسأله و ۲۰ نفر به بخش دوم که مشکل‌تر بود پاسخ دادند و تعدادی نیز در بخش پایانی برگزیده شدند».

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران: اهلیت فعالان حوزه معدن به ویژه در حوزه اکتشاف و استخراج بر اساس قوانین احراز نشده است
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران از دیگر سخنرانان آئین اختتامیه سومین جشنواره اینوماین بود که در سخنان خود، به مساله «اهلیت» فعالان حوزه معدن به ویژه در حوزه اکتشاف و استخراج پرداخت.
مهندس تقی نبئی، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، در این مراسم گفت: «بخش معدن در کشور ما جایگاه رفیعی می‌توانست داشته باشد، ولی به دلیل چالش‌های مختلفی که در مسیر توسعه داشتیم به جایگاهی که باید نرسیدیم».
وی با انتقاد از اینکه معدن‌کاری ما حرفه‌ای نیست، افزود: «معدن‌کاری باید مبتنی بر اصول مهندسی باشد تا بتواند در اقتصاد هم نقش مؤثری ایفا کند».
مهندس نبئی مشکلات متعدد این مسیر را معارضه و ضعف قوانین غیرحمایتی، محدودیت‌ها و کمبود تجهیزات، عدم استفاده کامل از ظرفیت معادن، ضعف بازار ناشی از عدم توسعه متناسب با ظرفیت‌های معدنی در بازارهای داخلی و بین‌المللی برشمرد.
وی تصریح کرد: «به رغم اینکه ظرفیت قانونی در اصلاحیه ۱۳۹۰ دیده شد و بر اساس آن پروانه اکتشاف و بهره‌برداری باید به افراد مجاز داده می‌شد و در سال ۱۳۹۳ آئین‌نامه اجرایی نیز برای آن نوشته شد و افراد حقیقی مجاز کسانی تعریف شدند، اما دستورالعمل اجرایی آن ضعیف تدوین شد و این دستورالعمل ضعیفی، کل مسیر را به انحراف کشاند».
مهندس نبئی افزود: «این دستورالعمل که باید به توان مالی و فنی هردو می‌پرداخت، فقط به یک جنبه پرداخت. در نتیجه باید گفت بخش قابل توجهی از فعالان حوزه معدن به ویژه در بخش استخراج و اکتشاف اهلیت این کار را ندارند. بخش بسیاری از این فعالان به دنبال ایده و یا ارزش‌افزوده نیستند و صرفاً مجوز دریافت کرده‌اند. ۱۱ هزار پروانه بهره‌برداری در کشور وجود دارد که بیش از ۶ هزار مورد آنها فعال نیستند، چون این پروانه‌ها دست اهلش نیست و معادنی که فعال هستند از ظرفیت کامل آنها استفاده نمی‌شود».
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با اعلام اینکه ۱۲۰۰ گواهی کشف در کشور صادر شده که بسیاری از آنها به پروانه بهره‌برداری منجر نشده که باز هم ضعف اهلیت باعث آن بوده است، تاکید کرد: «برای احراز اهلیت هر شخص متقاضی باید حدنصاب حداقلی از توانایی فنی و مالی را داشته باشد و ما به جد پیگیر این موضوع هستیم و معتقدیم با رفع این مشکل، بسیاری از چالش‌ها در بخش معدن برطرف خواهد شد».
وی در پایان گفت: «تمام پهنه‌های کشور به عرصه‌های کوچک معدنی تبدیل و پروانه‌‌ها دریافت شده، اما سرمایه‌گذاران بسیاری که توانایی مالی دارند معطل مانده‌اند. راه حل آن بازگشت به قانون است. باید اهلیت را به صاحبان پروانه‌ها منتقل کنیم تا ایده‌‌هایی که در جشنواره برای آن زحمت کشیده می‌شود سرانجام بهتری پیدا کند».

لازم به یادآوری است که دکتر غلامحسین ملاطاهری، مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو، دیگر سخنران این مراسم بود که با تاکید بر اینکه جشنواره اینوماین توانست ارتباط خوبی بین صنعت و معدن و شرکت‌های بزرگ برقرار کند، خاطرشان ساخت: «مشکلی که وجود داشت این بود که شرکت‌های دانش‌بنیان صورت مسأله را به درستی نمی‌دانستند و تا وقتی که درک درستی از مشکل نباشد، راه حل درستی هم نمی‌توان ارائه کرد».
وی گفت: «زمانی از دانشگاه می‌خواستیم تا ایده‌های خود را به مؤسسه ایمیدرو ارائه کند، ولی ما مسیر را برعکس کردیم و در پایان هر سال از شرکت‌ها می‌خواهیم تا مسائل و مشکلات خود ار به ما ارائه کنند و بعد، از دانشگاه می‌خواهیم پیشنهادها و راهکارهای خود را پس از بررسی مسائل ارائه نمایند تا به این ترتیب نگاه‌ها به انتهای خط و به تقاضا باشد تا کارهای انجام شده صرفاً به درد کتابخانه نخورد، بلکه قابل اجرا باشد، این بزرگ‌ترین دستاورد در حوزه پژوهشی است».
گفتنی است در سه روز برگزاری رویداد اینوماین پنج نشست تخصصی در حوزه‌های مختلف نیز به شرح ذیل برگزار شد:
نشست اول با موضوع اهمیت سیاست‌گذاری راهبردی دولت در تکمیل زنجیره ارز معدن‌کاری: با نگاهی خاص به تجارت بین‌الملل و انتقال تکنولوژی با شش محور و ده سخنران؛
نشست دوم با موضوع نقش انقلاب صنعتی چهارم در اکوسیستم نوآوری معدن و صنایع معدنی: با تبیین جایگاه استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان با شش محور و ۹ سخنران؛
نشست سوم با موضوع رویکردهای نوین دانش‌بنیان در اکتشافات و معدن‌کاری عمیق مواد معدنی: با نگاهی به تجربیات کشورهای پیشرو با پنج محور و ۹ سخنران؛
نشست چهارم با موضوع حوزه‌های کسب و کار نوین در فرآوری مواد معدنی با هفت محور و ده سخنران؛
و نشست پنجم با موضوع آسیب‌شناسی اکوسیستم نوآوری معدن و صنایع معدنی با پنج محور.
همچنین در بخش نمایشگاهی این جشنواره، شرکت‌های مختلف صنعتی و معدنی حضور داشتند که محصول پایش ۵۵۰ شرکت دانش‌بنیان بودند و حدود ۳۵۰ شرکت در دیتابیس خاص معدنی و ۳۶۰ شرکت در حوزه پردازش و کامپیوتر و IT پذیرفته شدند.
در حاشیه رویداد افتتاحیه باشگاه ماشین‌آلات معدنی، باشگاه دانشجویان جوان معدن و صنایع معدنی، باشگاه رادمیک باشگاهی برای R&D های معدنی نیز افتتاح شد.
سومین جشنواره اینوماین پس از سه روز با تقدیر از برگزیدگان در بخش‌های مختلف و دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره به کار خود پایان داد.

کد تحریریه : ۱۰۰/۱۰۱/۱۰۳

کلید واژه ها: اینوماین ایمیدرو یونیدرو


( ۱ )

نظر شما :