در مراسم افتتاحیه سومین جشنواره اینوماین -۲؛

دکتر امید اصغری: مؤسسه یونیدرو ظرفیت و پتانسیل بالایی در زمینه حل مسائل راهبردی معدن و صنایع دارد

۲۶ مهر ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۹ کد : ۲۲۵۲۳ اخبار اخبار ستادی خبر
تعداد بازدید:۶۴۰
روابط عمومی دانشگاه تهران: دکتر امید اصغری، رئیس مؤسسه یونیدرو، مؤسسه تحت مدیریت خود را نمونه‌ای از همگرایی صنعت و دانشگاه در بخش معدن و صنایع معدنی معرفی کرد که همواره درتلاش برای توسعه فناوری و به ویژه نوآوری در حوزه معدن و صنایع مربوطه بوده است.
دکتر امید اصغری: مؤسسه یونیدرو ظرفیت و پتانسیل بالایی در زمینه حل مسائل راهبردی معدن و صنایع دارد

وی در آیین افتتاحیه سومین جشنواره اینوماین گفت: «موسسه یونیدرو ظرفیت و پتانسیل بالایی در زمینه حل مسائل راهبردی معدن و صنایع را دارا بوده و در همین راستا بررسی وضعیت موجود در اکوسیستم نوآوری ایران و جهان با توجه ویژه به دو کشور استرالیا و سوئد در دستور کار مؤسسه قرار گرفته است.
دکتر امید اصغری نهادینه کردن مفاهیمی همچون نوآوری باز (open innovation) جمع‌سپاری (crowd sourcing) و تحقیق و توسعه خارجی (outsource R&D) از جمله مواردی عنوان کرد که مؤسسه یونیدرو در کنار آگاهی‌بخشی، برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های اموزشی، ورود به چالش‌های حساس حوزه معدن و تشکیل کارگروه‌های تخصصی به منظور تعامل اصولی و سیستماتیک صنعت و دانشگاه به دنبال آن بوده است.
رئیس مؤسسه یونیدرو این موضوع را تجربه‌ای موفق در عرصه بین‌المللی توصیف کرد که موسساتی چون SMI دانشگاه کوئینزلند، مؤسسه CRC استرالیا، مؤسسه نوآوری معدنی سوئد، شبکه نوآوری معدنی دانشگاه وسترن استرالیا، انجمن NSERC کانادا و بسیاری از دیگر نقاط جهان سالهاست آن را تجربه کرده و نقش پررنگ این گونه مؤسسات در شکل‌دهی و اثربخشی پژوهش‌های دانشگاهی در صنعت را به عینه دیده‌اند.
رئیس مؤسسه یونیدرو افزود: «بسیاری از پژوهش‌های دانشگاهی در کشورهای توسعه یافته از کانال این مؤسسات شکل گرفته و یافتن چالش، تعریف پروپوزال، حل مسأله، تخصیص بودجه‌های پژوهشی به افراد مناسب و پیگیری‌های مستمر برای اثربخشی این پژوهش‌ها از جمله وظایفی است که بر عهده این گونه مؤسسات بوده و نقش تکمیلی و حمایتی در کنار صنعت و دانشگاه داشته‌اند.
دکتر اصغری یکی از اقدامات مؤسسه تحت مدیریت خود در این راستا از همان سال‌های اول را برگزاری جشنواره اینوماین عنوان کرد و افزود: «در جهت تقویت اهداف و رسالت جشنواره در سال جاری تصمیم بر گنجاندن بخش‌های دیگری از مسابقه «ماین پرابلم»، مسابقه چالش برتر صنعتی و نشست‌های تخصصی، ارائه توانمندی‌های استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش بنیان، مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده ها و … شد که امیدواریم نتایج خوبی نیز از همگرایی در این جشنواره شکل بگیرد.
وی بخش‌های دیگر جشنواره را نیز بخش مسابقه ایده‌های ارزش‌آفرین و نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان و ارائه نیازهای فناورانه شرکت‌های بزرگ و صنعتی اعلام کرد.
شایان ذکراست سومین جشنواره ایده‌های ارزش‌آفرین معدن و صنایع معدنی (اینوماین ۳) از ۲۶ مهر ۱۴۰۰ به مدت سه روز با با برپایی نمایشگاه و با همکاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، دانشگاه تهران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی و دیگردست‌اندرکاران حوزه معدن و صنایع معدنی و اقتصاد دانش‌بنیان در حال برگزاری است.
مؤسسه یونیدرو که مؤسسه آموزشی و پژوهشی مشترک دانشگاه تهران و سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران است با مأموریت انجام و توسعه فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی در حوزه معدن و صنایع معدنی در سال ۱۳۹۵ از سوی شادروان «دکتر سیدشمس‌الدین وهابی» مطرح شد و با استقبال از این ایده، در آبان ماه همان سال، اساسنامه مؤسسه تدوین و برای آن عنوان «یونیدرو» برگرفته از نام دانشگاه تهران و ایمیدرو انتخاب شد.
انگیزه اصلی تأسیس مؤسسه یونیدرو، تلاش به منظور طراحی و سازماندهی رابطه بین صنعت و دانشگاه برای استفاده از ظرفیت مراکز آموزشی و پژوهشی ملی و بین‌الملی با تکیه بر امکانات دانشگاه تهران، بر بستر وزارت صنعت، معدن و صنایع معدنی در بخش خصوصی بوده است.

کد تحریریه : ۱۰۰/۱۰۱/۱۰۳

کلید واژه ها: یونیدرو ایمیدرو


نظر شما :