تجارب زیسته دانشجویان بین‌المللی - ۶

حسینی عبداللهی: استفاده از زبان انگلیسی در تدریس و ایجاد دوره‌های دکترای پژوهشی / استادان دانشگاه تهران همواره در زندگی علمی من الگو خواهند بود

۰۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۷:۴۵ کد : ۱۴۵۸۵ اخبار تجارب زیسته
تعداد بازدید:۱۳۱۶
روابط عمومی دانشگاه تهران: یکی از مؤثرترین راهکارهای تبادلات علمی و فرهنگی بین کشورها، حضور دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌هاست؛ دانشجویانی با آداب، سنن، فرهنگ و زمینه‌های اجتماعی متفاوت از کشوری دیگر، که می‌توانند علاوه بر تحصیل، ارتقاء و رشد زمینه‌های علمی، پیام‌آوران صلح و دوستی و ارتباط بین ملت‌ها نیز باشند.


دانشگاه تهران، نیز با تأکید بر توسعه روابط بین‌الملل و دیپلماسی علمی، همواره جایگاه ویژه‌ای برای حضور و فعالیت دانشجویان بین‌الملل قائل بوده است. از این‌رو هدیه میرزائی، کارشناس روابط عمومی دانشگاه، در سلسله گفتگوهایی با دانشجویان برتر بین‌المللی، به بررسی دغدغه‌های آنها و فرصت‌ها و چالش‌های تحصیل دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه تهران پرداخته است.

حسینی عبداللهی، دانشجوی برتر بین‌المللی دانشگاه تهران، یک «هازا» (بومی نیجریایی) و عضو یکی از سه قبیله اصلی در نیجریه و یک بومی از ایالت «کانو» در شمال نیجریه است. بعد از تحصیلات متوسطه، در سال ۱۹۹۰ در «کالج آموزش ایالتی جیگاوا» در شهر «گامل» پذیرفته شده و در آنجا گواهینامه ملی آموزش (NCE) را به‌عنوان آموزشیار در زمینه‌های زیست‌شناسی و شیمی با نمره بالای ۴.۰۰ اخذ کرده است. اولین مدرک دانشگاهی خود را نیز در سال ۲۰۰۵ در دانشگاه «بایرو» در شهر «کانو» در رشته زیست‌شناسی کاربردی با درجه عالی و رتبه دو (CGPA: 3.78) گرفته است. سپس در سال ۲۰۱۰ مدرک کارشناسی‌ارشد خود را در گیاه‌شناسی  (CGPA: 4.15) از همین دانشگاه دریافت کرده است و هم‌اکنون نیز دانشجوی مقطع دکتری رشته زیست‌شناسی گیاهی پردیس علوم دانشگاه تهران است.
این دانشجوی برتر بین‌المللی، در ابتدای گفت‌وگو دانشگاه تهران را محیطی آکادمیک توصیف کرد که در آن، تجربه یادگیری بر طبیعت فرد غلبه دارد، یعنی جایی که افراد توانایی مقابله کافی با چالش‌های آینده را دارند و می‌توانند با آموزش، در همه جنبه‌های زندگی خود موفق شوند.
حسینی عبداللهی، در پاسخ به پرسشی درباره هدف و معیاری که از انتخاب دانشگاه تهران به‌عنوان دانشگاه محل تحصیل داشته است، گفت: «در سال ۲۰۱۶ قصد ادامه تحصیل داشتم و دانشگاهی که در آن بودم از ما خواست تا دانشگاهی که دارای رتبه خوبی باشد و بتواند فضای مناسب علمی و آکادمیک برای ما فراهم کند را انتخاب کنیم. من، شخصاً علاقه‌مند به تحصیل در کشورهای آسیایی به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران بودم. بنابراین، هنگام بررسی موضوع با یکی از دوستانم، او به من توصیه کرد که دانشگاه تهران را به دلیل موقعیت برجسته ملی و جایگاه آن در قاره آسیا انتخاب کنم. وقتی وب‌سایت دانشگاه تهران را دیدم، سوابق بیشتری در زمینه برتری علمی، پژوهش‌های قوی و استادان معتبر و غیره یافتم. البته یکی از معیارهای اعطای کمک مالی از سوی دانشگاه به ما، این بود که دانشگاهی که انتخاب می‌کنیم، نباید در کشور خود رتبه بالای ده داشته باشد. خوشبختانه دانشگاه تهران در ایران جایگاه اول را داشت، بنابراین به‌گونه‌ای این شرط هم برآورده می‌شد».
وی ادامه داد: «به‌این صورت، من با کمک یکی از دوستانم که در آن زمان دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران بود، اقدام به اخذ پذیرش کردم. ابتدا برای تحصیل در مقطع دکتری بیوتکنولوژی کشاورزی در دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران پذیرفته شدم، اما سپس به رشته مرتبط‌تر، یعنی علوم گیاهی در مقطع دکتری، در گروه زیست‌شناسی دانشکده علوم تغییر رشته دادم. البته در بدو ورودم به دانشگاه تهران در فوریه ۲۰۱۸ نیز، برای یادگیری زبان فارسی به مرکز بین‌المللی زبان فارسی معرفی شدم».
دانشجوی برتر بین‌المللی دانشگاه تهران، درباره فعالیت‌های علمی و پژوهشی در زمینه رشته تحصیلی خود این‌گونه اظهار کرد که محدودیت‌ها و چالش‌های بهداشتی و تأثیر آن بر روی موضوع تحقیق پیشنهادی او، باعث شده که نتواند تحقیقات مورد نظر را به طور کامل انجام دهد، اما با این وجود به‌عنوان دانشجویان علوم گیاهی، بازدیدهای بسیار خوبی از مناطق مختلف گیاه‌شناسی ایران داشته‌اند و هر بار، نمونه‌های گیاهی خاصی را جمع‌آوری کرده‌اند که در هرباریوم نگهداری می‌شوند تا مورد آزمایش‌های مختلف قرار گیرند.
حسینی عبداللهی، وجود استادان شاخص را از مزایای ویژه تحصیل در دانشگاه تهران دانست که در امر آموزش بسیار مهارت دارند و در امر تحقیق هم، پژوهشگران فعالی برای ایجاد رقابت و سخت‌کوشی بین دانشجویان هستند. او، همچنین زبان تدریس در دانشگاه را برای دانشجویان بین‌المللی یک چالش برشمرد، مبنی بر اینکه هر دانشجو باید زمان قابل توجهی برای یادگیری زبان فارسی بگذراند که بسیار مشکل‌زاست، به‌ویژه برای دانشجویان مقطع دکتری که بیشتر آنها شاغل هستند، بنابراین زمان محدودی برای اتمام دوره خود دارند.
از دیدگاه دانشجوی پردیس علوم، یادگیری یک زبان تا حدی که از آن به‌صورت موضوعی و به طور مثال مطالعاتی بتوان استفاده کرد، کاملاً چالش برانگیز است، اما در رابطه با یک فرهنگ، یادگیری فرهنگ یک ملت، به تدریج رخ می‌دهد.
وی در خصوص نحوه همکاری و تعامل با دیگر دانشجویان نیز عنوان کرد که با دیگر دانشجویان بین‌المللی رابطه برادرانه و عاطفی خوبی دارد، البته بیشتر با دانشجویان عراقی و پس از آنها با دانشجویان افغانستانی آشنا است. همچنین دوستان خوبی هم در بین دانشجویان ایرانی دارد و توانسته تا امروز رابطه صمیمانه خود را با آنها حفظ کند. از نظر این دانشجو، کار تیمی و با تیم کار کردن و همراهی کردن، تحسین‌برانگیز است، زیرا باعث می‌شود همه از همدیگر یاد بگیرند و به هم کمک کنند و نتیجه این، بالا رفتن کیفیت کار است.
این دانشجوی برتر بین‌المللی، در ادامه گفت‌وگو با بیان اینکه موضوع پیشنهادی رساله دکتری وی در آستانه تأیید است، گفت: «موضوع رساله دکتری من مربوط به بررسی هالوفیت‌های آفریقایی با توجه به پیوندهای آنها با فلور جنوب غربی آسیا: با توجه به جنس اسپاراگوس (ASPARAGACEAE) است. به دلیل اهمیت این گروه از گیاهان در ارتباط با امنیت غذایی جهانی و در نتیجه تقاضای روزافزون در مورد دانش‌های مرتبط با آنها، به‌ویژه در کشورهای آفریقایی، این موضوع برای من مهم و جالب آمد و به آن پرداختم».
حسینی عبداللهی، در پاسخ به اینکه چه انتظار و یا درخواستی از مسئولان دانشگاه برای بهبود رویکردهایی چون آموزش و پژوهش دارد، این‌گونه توضیح داد: «تجربه من از دانشگاه تهران، محدود به تجربه‌های یک دانشجوی بین‌المللی است. از جمله اینکه خوب است، مدیریت دانشگاه در خصوص برخی موارد تجدید نظر کنند یا راهکار تازه‌ای بدهند. به طور مثال استفاده از زبان انگلیسی در تدریس، راهکار مهمی است، به‌خصوص در مورد دانشجویانی که زبان انگلیسی، زبان رسمی کشور آنهاست. این در مورد دانشجویان دکتری خیلی مهم‌تر است، چون تحصیل آنها زودتر و بهتر به سرانجام می‌رسد و ممکن است برخی از آنها، به این دلیل که در کشورهای دیگر این امتیاز وجود دارد، به آنجا بروند».
دانشجوی پردیس علوم افزود: «ایجاد دوره‌های دکترای پژوهشی یکی دیگر از گزینه‌های مطلوب برای برخی از دانشجویان بین‌المللی است و به نظر من باید در مورد دایر کردن آن تفکرهای لازم صورت گیرد. درخواست دیگر مربوط به دانشجویان تازه وارد دانشگاه از کشورهای دیگر است که وظیفه اولیه آنها یادگیری زبان فارسی است، آنها ابتدا باید در دانشگاه ثبت‌نام کنند و همزمان با تحصیل در رشته مربوط، زبان فارسی را هم یاد بگیرند. بهتر است که آنها قبل از شروع تحصیل، در مرکز بین‌المللی زبان فارسی به بخش مربوط معرفی شوند، چون این باعث می‌شود تا آنها برای ادامه تحصیل آماده‌تر باشند».
وی به‌عنوان کسی که تجربه تدریس در نیجریه را دارد، روش‌های آموزش، محیط مناسب برای یادگیری و شخصیت استادان دانشگاه تهران را بسیار خوب ارزیابی می‌کند. این دانشجو معتقد است، استادان دانشگاه تهران با فداکاری مهربانانه، تواضع و فروتنی و بالاتر از همه مهارت، الهام‌بخش دانشجویان خود هستند و تأکید دارد، استادان من در دانشگاه تهران، تا همیشه در زندگی علمی‌ام الگو خواهند بود.
این دانشجوی برتر بین‌المللی، در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به پرسشی در خصوص میزان علاقه‌مندی به رشته تحصیلی خود و مزیت‌ها و کاربردهای آن تشریح کرد: «بیولوژی گیاهی رشته گسترده‌ای است که به کلیه فرآیندهای زندگی گیاهان می‌پردازد و از این‌رو شامل برخی از تخصص‌ها مانند مطالعه گیاهان دارویی، فیزیولوژی گیاهان، آناتومی، آسیب‌شناسی، اکولوژی، سیستم‌ها و بسیاری موارد دیگر می‌شود. من بیشتر به مطالعه سیستماتیک گیاهان علاقه‌مند و متمایل هستم. تحصیل و کسب دانش در این شاخه از علوم گیاهی، برای شاخه‌های دیگر ضروری است، چرا که فرآیند شناسایی، نامگذاری، توصیف، طبقه‌بندی و بررسی رابطه بین گونه‌های گیاهی را شامل می‌شود. این نیاز به زمان، انرژی و منابع دارد تا فرد بتواند به تمام مهارت‌های لازم برای شناختن سیستماتیک گیاهان تسلط یابد، طوری‌که بتواند با مشاهده گیاهی، آن را بشناسد. به همین دلیل، در فرآیند مطالعه سیستماتیک گیاه باید برخی از جنبه‌های شاخه‌های دیگر به‌ویژه آناتومی، مورفولوژی، فیزیولوژی، اکولوژی و ژنتیک گیاهان را هم مورد مطالعه و تحقیق قرار داد».
حسینی عبداللهی، در توصیف تمدن، هنر و فرهنگ ایرانی نیز می‌گوید، در کشور ایران فرهنگ، هنرها و میراث باستانی جالب بسیاری وجود دارد که تماشای آنها لذت‌بخش است. به نظر وی جالب‌ترین این آثار، معماری ایرانی است که در زیباسازی اماکن مذهبی و با تلفیق خوشنویسی استفاده شده است و در این مکان‌ها مهارت‌های هنری بومی بسیار ممتازی وجود دارد که به نظر می‌رسد در حال به‌روز شدن نیز است.
دانشجوی بین‌المللی پردیس علوم دانشگاه تهران در پایان گفت: «از خداوند بزرگ که آرزوی من برای تحصیل در ایران را به واقعیت تبدیل کرد و از دولت نیجریه برای حمایت مالی تشکر می‌کنم. به‌رغم فاصله جغرافیایی طولانی، ایران و نیجریه از نظر روحی و ذهنی به یکدیگر نزدیک هستند. امیدوارم بتوانم طوری تحصیل کنم که بتواند کیفیت تحصیل در دانشگاه تهران را به دانشجویان دیگر در نیجریه در تمام رشته‌های دانشگاهی که می‌خواهند کشوری را برای تحصیل انتخاب کنند، نشان دهم. همچنین، من از همه استادان گروه علوم گیاهی برای حمایت مداوم و پردیس علوم به طور عام سپاسگزارم. به خصوص دکتر حسین آخانی که سخت تلاش می‌کند تا یک طرح تحقیقاتی خاص را برای پروژه من، با تمام محدودیت‌های مالی فراهم کند. متشکرم که به من فرصت دادید که نظرات و احساساتم را بیان کنم. خداوند به جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه تهران برکت دهد».

کد تحریریه : ۱۰۰/۱۰۱/۱۰۲

کلید واژه ها: تجارب زیسته زبان انگلیسی در تدریس ایجاد دوره‌های دکترای پژوهشی تبادلات علمی و فرهنگی دانشجویان بین‌المللی پیام‌آوران صلح و دوستی ارتباط بین ملت‌ها توسعه روابط بین‌الملل دانشجویان برتر بین‌المللی نیجریه زیست‌شناسی گیاه‌شناسی زیست‌شناسی گیاهی بیوتکنولوژی کشاورزی کار تیمی هالوفیت‌های آفریقایی امنیت غذایی جهانی بیولوژی گیاهی


( ۳ )

نظر شما :