تجارب زیسته دانشجویان بین‌المللی - ۲

زینب حسینی: دانشگاه تهران فرصتی برای افراد پرتلاش و امیدوار به آینده است

۰۳ دی ۱۳۹۹ | ۱۱:۵۱ کد : ۱۴۰۹۱ اخبار تجارب زیسته
تعداد بازدید:۴۶۷۳
روابط عمومی دانشگاه تهران: یکی از مؤثرترین راهکارهای تبادلات علمی و فرهنگی بین کشورها، حضور دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌هاست؛ دانشجویانی با آداب، سنن، فرهنگ و زمینه‌های اجتماعی متفاوت از کشوری دیگر، که می‌توانند علاوه بر تحصیل، ارتقاء و رشد زمینه‌های علمی، پیام‌آوران صلح و دوستی و ارتباط بین ملت‌ها نیز باشند.


دانشگاه تهران، نیز با تأکید بر توسعه روابط بین‌الملل و دیپلماسی علمی، همواره جایگاه ویژه‌ای برای حضور و فعالیت دانشجویان بین‌الملل قائل بوده است. از این‌رو هدیه میرزایی، کارشناس روابط‌عمومی دانشگاه، در سلسله گفت‌وگوهایی با دانشجویان برتر بین‌المللی، به بررسی دغدغه‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های تحصیل دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه تهران پرداخته است.
 

این دانشجو که بر اساس معیار معدل به‌عنوان یکی از دانشجویان برتر بین‌‌‌المللی معرفی شده است، در ابتدا خود را این‌گونه معرفی کرد: من زینب حسینی هستم. اهل کشور افغانستان، در ایران به دنیا آمده و اینجا بزرگ شده‌ام. مقطع کارشناسی را در دانشگاه خوارزمی در رشته زمین‌شناسی تحصیل کردم و در حال حاضر دانشجوی کارشناسی‌ارشد رشته آب زمین‌شناسی در پردیس علوم دانشگاه تهران می‌باشم و معدل من در مقطع کارشناسی ارشد ۱۷.۷۸ بوده است.
زینب حسینی، که با کسب رتبه یک کنکور کارشناسی‌ارشد در دانشگاه تهران پذیرفته شده است، دانشگاه تهران را فرصتی برای افراد پرتلاش، امیدوار به آینده و خواستار پیشرفت توصیف کرد و دانشجویان این دانشگاه را عمدتاً دارای رتبه‌های برتر علمی در ایران برشمرد و ابراز امیدواری کرد تا این سرمایه‌ها مورد حمایت‌های لازم قرار بگیرند تا به راحتی از دست نروند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره هدف و معیاری که برای انتخاب دانشگاه تهران به‌عنوان دانشگاه محل تحصیل داشته است، گفت: «دانشگاه تهران کهن‌ترین دانشگاه ایران است و افزون‌بر آن به لحاظ علمی نیز همواره جایگاه درخشانی داشته است. به همین دلیل دانشگاه شناخته شده‌ای در سایر کشورها و به‌ویژه در افغانستان است و این موضوع منجر شده تا تعداد بالایی از دانشجویان بین‌المللی در این دانشگاه مشغول به تحصیل شوند. برخوردار شدن از توان علمی خوب استادان مجرب دانشگاه و همراه شدن با دانشجویان بسیار مستعد که عمدتاً از دانشجویان با رتبه‌های برتر ایران هستند، فضای رقابتی اما دوستانه خوبی را برای آموختن و رشد فراهم می‌آورد و همه این مسائل در کنار یکدیگر، جزو معیارهای من برای انتخاب دانشگاه تهران جهت ادامه تحصیل بود. من از طریق کنکور کارشناسی‌ارشد و با کسب رتبه یک در سال ۹۷ وارد دانشگاه تهران شدم».
این دانشجوی برتر بین‌المللی، در ادامه به چالش‌ها و مشکلات پیش‌روی دانشجویان پرداخت و خاطرنشان کرد: «به واسطه نزدیکی فرهنگی، تاریخی و زبانی، تحصیل در ایران برای خیلی از افغان‌ها دارای جذابیت است. همچنین تحصیل در برخی دانشگاه‌های ایران امکان برخورداری از یک آموزش با کیفیت را فراهم می‌کند. تعداد زیادی از دانشجویان افغانستانی در ایران، از جمله خود من متولد ایران هستند و در ایران بزرگ شده‌اند و از طریق کنکور وارد دانشگاه‌ها می‌شوند، اما حتی در صورت پذیرش روزانه شهریه پرداخت می‌کنند. البته با مساعدت وزارت علوم، از سال ۹۶ و ۹۷ تعدادی از دانشجویان با رتبه‌های زیر صد در کنکور ارشد به‌صورت بورسیه نوع «ب» یعنی معاف از پرداخت شهریه در دانشگاه‌ها پذیرش شده‌اند که از سال ۹۸ و بعد از آن به رتبه‌های یک تا سه تغییر پیدا کرد. این عملکرد به واقع جای تشکر و قدردانی دارد، چون قدم مثبتی در جهت حمایت از دانشجویان نخبه افغانستانی بود».
حسینی افزون‌بر این، مراحل دریافت ویزا، اقامت و تمدید هر ساله آن، نداشتن حق کار بعد از فارغ‌التحصیلی به خصوص برای دانشجویانی که سال‌ها در ایران زندگی کرده‌اند و به همین واسطه با ایران به مراتب آشناتر از کشور افغانستان هستند و نداشتن کد ملی برای انجام برخی امور را از جمله چالش‌ها برشمرد.
دانشجوی بین‌المللی پردیس علوم دانشگاه تهران، در خصوص نحوه همکاری و تعامل با دیگر دانشجویان، اظهار کرد که بیشتر با دانشجویان کشور افغانستان آشنایی دارد و او توانسته است با دوستان ایرانی ارتباط بسیار خوبی برقرار کند. همچنین وی معتقد بود در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی، کار گروهی و استفاده از نظر جمعی می‌تواند در پیشبرد اهداف بسیار مؤثر باشد و سرعت کار را بالا ببرد، اما چالش‌هایی هم مسلماً دارد.
حسینی، در پاسخ به پرسشی در خصوص میزان علاقه‌مندی به رشته تحصیلی خود و اینکه در این حوزه چه کارهای پژوهشی انجام داده است، ورود خود به این رشته را تصادفی و بدون تحقیق خاصی دانست و اینکه در ابتدای تحصیل در رشته زمین‌شناسی، حس خنثی نسبت به این رشته داشته است، اما به مرور و آشنا شدن با برخی درس‌ها به مباحث مرتبط با آب زمین‌شناسی، علاقه پیدا کرده به گونه‌ای که در مقطع کارشناسی‌ارشد، با اشتیاق بیشتری وارد این گرایش شده است.
وی در ادامه، بخش دیگر پرسش را این‌گونه پاسخ گفت: «ایران با توجه به اینکه در یک اقلیم خشک و نیمه خشک قرار گرفته، منابع آبی در آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. کاهش سطح آب‌های زیرزمینی که در نتیجه آن شاهد پدیده فرونشست در برخی دشت‌ها هستیم، همچنین آلودگی آب‌های سطحی یا زیرزمینی تنها نمونه‌هایی از عدم توجه و برنامه‌ریزی نامناسب در زمینه منابع آبی است. موضوع پایان‌نامه من در رابطه با بررسی دلایل خشک شدن دریاچه‌های بختگان و طشک است که در پی آن یک سری معضلات محیط‌زیستی در منطقه به وجود آمده یا خواهد آمد. مشابه این موضوع در دریاچه ارومیه بود که با پیگیری‌ها و کارهای تحقیقاتی مختلف تا حدودی احیا شده است، اما درباره این دو دریاچه کار کارهای زیادی باقی مانده که امیدوارم با این کار مطالعاتی در جهت رفع ابهام‌ها درباره وضعیت این دریاچه‌ها و بهبود وضعیت حال حاضر بتوانیم گام مؤثری برداریم».
این دانشجوی برتر بین‌المللی، در پاسخ به اینکه چه انتظار و یا درخواستی از مسئولان دانشگاه برای بهبود رویکردهایی چون آموزش و پژوهش دارد، گفت: «من دقیقاً نمی‌دانم که برخی مسائل آیا در حیطه اختیارات دانشگاه است یا ارگان‌های بالاتر، اما به نظر من برقراری ارتباط بهتر و بیشتر بین دانشگاه و صنعت، حمایت‌های مالی از پروژه‌ها و ایده‌های تحقیقاتی دانشجویان مواردی است که مشکلات نبود آنها کاملاً قابل احساس است و این مسائل باعث می‌شود در بسیاری موارد مطالعات دانشجویان با حداقل داده‌ها و امکانات و صرفاً برای دریافت مدرک آن مقطع انجام شود».
حسینی، در بخش پایانی گفت‌وگو، استادان دانشکده زمین‌شناسی را که با آنان واحدهای درسی گذرانده را بسیار عالی توصیف کرد. از دیدگاه وی همه استادان این رشته، دارای تجربه خوبی در زمینه کاری مرتبط با خود هستند و روحیه همکاری بین استادان و همچنین با دانشجویان مقطع ارشد به خوبی وجود دارد، به‌ویژه دکتر مظفری و دکتر فیجانی که به نظر او، با وجود جوان بودن بسیار پر تلاشند و توان علمی بالایی دارند.
همچنین به‌روزرسانی علم و تلاش در انتقال صحیح مفاهیم را از خصوصیات یک استاد توانمند دانست که بر این اساس از استادان انتظار می‌رود تا مطالب علمی به‌روز را به دانشجویان آموزش دهند. بنا بر اظهار وی همه این ویژگی‌ها در استادانی که با آنها در دانشکده زمین‌شناسی پردیس علوم، واحد درسی گذرانده همواره وجود داشته است.

کد تحریریه : ۱۰۰/۱۰۱/۱۰۲

کلیدواژه‌ها: تجارب زیسته تبادلات علمی و فرهنگی دانشجویان بین‌المللی پیام‌آوران صلح و دوستی ارتباط بین ملت‌ها توسعه روابط بین‌الملل دانشجوی برتر بین‌المللی آموزش با کیفیت زمین‌شناسی آلودگی آب‌های سطحی منابع آبی دریاچه ارومیه دریاچه بختگان دریاچه طشک ارتباط دانشگاه با صنعت


( ۱۸ )

نظر شما :