چهره به چهره با اساتید طراحی صنعتی در حاشیه «نمایشگاه طراحی صنعتی در گذار قرن» | «دیزاین در قرن جدید نقش آزادگر دارد»

۱۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۱ کد : ۲۸۳۴۹ دیدگاه / گفتگو هنر، معماری و شهرسازی خبر
تعداد بازدید:۶۷۰
نمایشگاه «طراحی صنعتی در گذار قرن» توسط گروه طراحی صنعتی دانشکدگان هنرهای زیبای دانشگاه تهران از هشتم خرداد به مدت چهار روز برگزار شد. در حاشیه این نمایشگاه با برخی اعضای هیأت علمی این گروه تخصصی به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، در این نمایشگاه پس از تعطیلی دوساله دانشگاه در زمان شیوع کرونا و با هدف آشنایی دانشجویان جدیدالورد، دستاوردهای دانشجویان، دانش‌آموختگان و استادان این رشته در نگارخانه دانشکدگان هنرهای زیبا در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.
دکتر نسرین مقدم، دبیر علمی نمایشگاه «طراحی صنعتی در گذار قرن»، موضوع این نمایشگاه را معرفی رشته طراحی صنعتی عنوان کرد و دلیل این نامگذاری را ورود به قرن جدید و تغییرات قابل توجه در حوزه دیزاین دانست.
وی افزود: این رشته با قدمت حدود ۵۰ سال از ابتدا با عنوان گرایشی از رشته هنرهای تجسمی کار خود را شروع کرد و بعد از انقلاب از سال ۱۳۶۲ به رشته‌ای تخصصی تبدیل شد. در دهه هفتاد شمسی، مقطع کارشناسی ارشد رشته طراحی صنعتی راه‌اندازی شد و پس از آن به مرور به عنوان یک گروه مستقل که ظرفیت تبدیل شدن به دانشکده را هم دارد، به کار خود ادامه داد و مقطع دکترای این رشته نیز در چند سال اخیر به آن افزوده شد.
استاد گروه طراحی صنعتی دانشگاه تهران، هدف از برگزاری این نمایشگاه را آشنایی نودانشجویان رشته طراحی صنعتی که در دو سال اخیر همزمان با تدریس مجازی در دوره کرونا در این رشته پذیرفته شده‌اند عنوان کرد و گفت: امیدواریم این نمایشگاه توانسته باشد در ایجاد و گسترش دید دانشجویان به حوزه‌های کار حرفه‌ای طراحی صنعتی و همچنین آشنایی با گرایش‌ها مؤثر واقع شود.
وی یکی از پروژه‌های شاخص این نمایشگاه را ارائه نتایج همکاری با دانشگاه‌های خارجی در دوران آموزش مجازی دانست و گفت: دیگری پروژه طراحی مبلمان دانشجویان سال سوم و ساخت آنها با حمایت سفارت لهستان و استاد فعال حوزه صنعت مبلمان برای نمونه‌سازی است که سه نمونه از آنها در این نمایشگاه وجود دارد.
وی در برشمردن دیگر آثار فارغ‌التحصیلان و دانشجویان رشته طراحی صنعتی در این نمایشگاه به آثار در زمینه‌های طراحی داخلی، طراحی برای کودکان، محصولات الکترونیکی و وایرلس در زمینه سمعی و بصری، ربات سورنا ۴، مینی سورنا، طراحی تجهیزات پیشرفته رباتیکی پزشکی و مجموعه کارهایی در ارتباط با دروس کارگاه پلاستیک، چوب، فلز، طراحی پوشاک و زیورآلات، کیف و کفش، طراحی غذا و بسته‌بندی و لوازم خانگی اشاره کرد.
استاد طراحی صنعتی دانشکدگان هنرهای زیبا دانشگاه تهران تاکید کرد: دانشجویان جدیدالورود در این نمایشگاه لمس می‌کنند که با تمام شرایط سخت اقتصادی و با تمام کمبودهایی که وجود دارد، فارغ‌التحصیلان و دانشجویان قبلی توانستند در مسابقات ملی و بین‌المللی مقام کسب کنند و همکاری‌های بین‌المللی با دیگر دانشگاه‌های معتبر جهانی داشته باشند.
دبیر علمی نمایشگاه «طراحی صنعتی در گذار قرن» افزود: علاوه بر این، رویداد برگزاری نمایشگاه باعث می‌شود که سایر همکاران و مدیران دانشگاهی و دانشجویان سایر رشته‌ها با توانایی‌های طراحی صنعتی آشنا شوند، چراکه بسیاری از افراد جامعه و حتی متخصصان در صنایع و نهادهای مختلف با مفهوم طراحی و دیزاین آشنا نیستند و آن را صرفاً با جنبه بیانی و هنری ارتباط می‌دهند، در حالی که بخش مهمی از دیزاین وجه تفکر طراحی، شناخت مسئله و ایده‌پردازی است و بخش دیگر، چگونگی بیان ایده‌ها به بهترین روش قابل ادراک است.
استاد دانشکدگان هنرهای زیبای دانشگاه تهران، یکی از روش‌های بیان را گفتن، صحبت کردن و نوشتن عنوان کرد و وجه دیگر آن را استفاده از طرح‌هایی دانست که از ذهن طراح تراوش می‌کند و با استفاده از نقشه‌کشی، مدلسازی، ماکت و پروتوتایپ می‌شود ایده‌های طراح را بهتر و کامل‌تر بیان کرد.
دکتر مقدم گفت: رشته طراحی صنعتی یک میان‌رشته‌ای بین هنر، صنعت، روان‌شناسی، مهندسی، علوم شناختی، تولید، مدیریت، نشانه‌شناسی، معناشناسی و رویکردهای فلسفی است که به مرور شاخه‌ها و گرایش‌های مختلفی نیز به آن افزوده می‌شود.
وی اظهار داشت: از سال ۱۳۴۸ که آموزش رشته گرایش طراحی صنعتی آغاز به کارکرد تا سال ۱۴۰۱ اتفاقات مهمی در دنیا افتاده، در ایران هم تأثیرگذار بوده و فارغ‌التحصیلانی که دانشجوی دانشگاه تهران بودند و برای ادامه تحصیل به خارج رفتند، این دانش را با خود آورده‌اند؛ ضمن اینکه نشریات علمی و دسترسی به اینترنت کمک کرده تا با دانش روز همراه باشیم.
دبیر علمی نمایشگاه تاکید کرد: هدف از این نمایشگاه این است که بتوانیم معرفی مختصر، جامع و در حد امکانات از رشته طراحی صنعتی داشته باشیم.
وی با اظهار تأسف از اینکه از قابلیت‌های رشته طراحی صنعتی با تمام توانمندی‌ها و تنوعی که در حوزه‌های مختلف لباس، غذا، پزشکی، مبلمان و … دارد استفاده نمی‌شود، افزود: بیان فرمی قابل قبول، یکی از ویژگی‌های طراحی صنعتی برای محصولات فیزیکی و قابل لمس است که در کشور ما خلأ توجه به آن در تولیدات صنعتی به شدت احساس می‌شود.
عضو هیأت علمی گروه طراحی صنعتی دانشگاه تهران گفت: در چند سال اخیر گرایش‌های مهمی در دیزاین جهان و در ایران ایجاد شده است که بحث طراحی تعاملی، طراحی خدمات و طراحی پایدار است و کاری است که در قرن جدید بیشتر به آن می‌پردازیم.
در این نمایشگاه آثار دانشجویان ترم اول تا دانشجویان دکترا و فارغ‌التحصیلان به نمایش درآمده است.

نمایشگاه گامی برای تجسم و عینیت‌بخشیدن به کار دانشجویان طراحی و استادان خاموش، ولی پرکار طراحی صنعتی است
دکتر اژدری، عضو هیأت علمی گروه طراحی صنعتی دانشگاه تهران درباره اهداف برگزاری این نمایشگاه گفت: ما با چالشی به نام به رسمیت‌شناختن تفکر طراحی در کنار تفکر مهندسی و معماری مواجه هستیم؛ به عنوان یک فرهنگی متقابل با فناوری به عنوان یک شاخه معرفتی در کنار علوم تجربی و انسانی. برگزاری این نمایشگاه خود گامی برای تجسم و عینیت‌بخشیدن به کاری است که دانشجویان طراحی و استادان خاموش، ولی پرکار طراحی صنعتی انجام می‌دهند.
وی افزود: بین عینیت یافتن و فهمیده شدن این کارها فاصله‌ای وجود دارد که زیاد است. بنابراین برگزاری این نمایشگاه به تجسم عینیت‌یافته دستاوردهای طراحان صنعت کمک می‌کند، اما برای فهمیده شدن آنها ما نیاز به تلاش و پویش همگانی داریم تا فاصله بین دیدن و فهمیدن را بتواند پر کند.
عضو هیأت علمی گروه طراحی صنعتی دانشگاه تهران، مهمترین چالشی که نمایشگاه برای آن بنا نهاده شده است را ورود به قرن ۲۱، قرن اقتصاد دانش‌بنیان عنوان کرد و افزود: کشورهای صنعتی، دیگر به تولید محصول نمی‌پردازند و به تولید تفکر، نرم‌افزار و مفاهیم روی آورده‌اند تا در کشورهای دیگر به اجرا درآید.
دکتر اژدری، زیرساخت اقتصاد دانش‌بنیان را طراحی دانش‌بنیان دانست و تاکید کرد: اگر ما تولید دانش‌بنیان را به رسمیت نشناسیم و به آن بها ندهیم، قاعدتاً به نتیجه نخواهیم رسید، چراکه مسیری است که برای تولید، اشتغال و دانش‌بنیان تعریف شده است.
وی خاطرنشان کرد: ما وارد قرن جدید شده‌ایم که در آن دیزاین نقش آزادگر دارد، لذا از این زاویه نتیجه می‌گیریم که توجه و تأمل به طراحی و نجات طراحی ایران، نجات ایران است.

امیدواریم با حمایت مسئولان روزی بتوانیم صنعت خود را از لحاظ طراحی خودکفا کنیم
مهندس جمشید امامی، عضو هیأت علمی گروه طراحی صنعتی نیز گفت: این نمایشگاه در دوره‌های قبل هر ساله برگزار می‌شد که به علت کرونا چند سالی به وقفه افتاد، ولی با کمک اعضای هیأت علمی گروه طراحی صنعتی به ویژه دکتر مقدم این اتفاق امسال شکل گرفت.
وی افزود: در این نمایشگاه شاید شاهد یک صدم از کارهایی هستیم که در یک دهه اخیر در گروه طراحی صنعتی انجام شده است. اما امیدواریم با حمایت مسئولان روزی بتوانیم صنعت خود را از لحاظ طراحی خودکفا کنیم.
عضو هیأت علمی گروه طراحی صنعتی دانشگاه تهران، اظهار داشت: در این نمایشگاه، پروژه‌های متعددی وجود دارد از طراحی مبلمان تا ربات و محصولات روشنایی که نشانه گستردگی رشته طراحی صنعتی است که مهجور واقع شده است. این در حالی است که بدون وجود این رشته امکان صادرات هیچ محصولی را در کشور و در منطقه نخواهیم داشت.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: این نمایشگاه بهانه‌ای بود تا توانمندی استادان و دانشجویان را به نمایش بگذاریم تا از مسئولان تقاضا کنیم در سالی که بحث تولید و دانش‌بنیان محور و شعار سال است، این اتفاق شکل بگیرد و نتایج کار را همکاران و دانشجویان بتوانند شاهد باشند.

کلید واژه ها: طراحی صنعتی دانشکدگان هنرهای زیبا برپایی نمایشگاه


( ۲ )

نظر شما :