سرپرست دانشگاه تهران در آئین نودانشجویان:

حضور نودانشجویان، حرکت و نشاط را در دانشگاه تداوم می‌بخشد

۰۷ آبان ۱۴۰۳ | ۱۹:۵۱ کد : ۴۴۱۵۶ اخبار اخبار دانشجویی خبر
تعداد بازدید:۷۵۲
حضور دانشجویان به معنای تداوم آموزش و تحقیق و توسعه علمی کشور و تداوم نشاط و امید در دانشگاه تهران است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر سید حسین حسینی، سرپرست دانشگاه تهران، در آئین نودانشجویان دانشگاه تهران گفت: «هرچند امسال آغاز سال تحصیلی با تأخیر برگزار شد، اما همچنان در فصل پاییز هستیم و حال و هوای ماه مهر در جریان است و پاییز فصلی است که آن را فصل دانش می‌دانیم».
دکتر حسینی، ضمن تبریک به نودانشجویان برای ورود به دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه اول کشور، افزود: «دانشگاه تهران این توفیق را داشت که امسال پذیرای حدود ۴۵۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی، بیش از ۶۵۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و حدود ۲۰۰۰ نفر در مقطع دکترا باشد که این آمار، آمار ویژه‌ای در سطح کشور است».
سرپرست دانشگاه تهران، با بیان اینکه ورود به دانشگاه تهران که دانشگاه اول کشور است، کار آسانی نیست و شما در یک رقابت سخت توانستید به بهترین دانشگاه کشور وارد شوید، اظهار داشت: «حضور شما به معنای تداوم آموزش، تحقیق و توسعه علمی کشور و به معنای انتقال پرچم دانشگاه تهران از دست دانش‌آموختگان به نودانشجویان و به معنای تداوم نشاط و امید در دانشگاه تهران است که از این نظر، امروز برای همه ما روز میمون و مبارکی است».
سرپرست دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه حرکت در محیط دانشگاه به حضور دانشجویان وابسته است، به دوران همه‌گیری کرونا و تأثیر آن در فضای آموزشی دانشگاه اشاره کرد و گفت: «همه ما تجربه بسیار تلخی را از دوران اپیدمی کرونا در خاطر داریم که وقتی در محوطه دانشگاه تهران قدم می‌زدیم، بسیار غمگین می‌شدیم؛ چون حضور دانشجویان را در دانشگاه تهران احساس نمی‌کردیم و امروز حضور شما، حرکت و نشاط را به دانشگاه آورده که ما در مقام تحقق آن در دانشگاه تهران هستیم».
سرپرست دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به نودمین سال تأسیس دانشگاه تهران و برگزاری برنامه‌های بزرگداشت ویژه سالگرد تأسیس دانشگاه تهران، گفت: «این گرامی‌داشت همچنان ادامه دارد و ما سال ۱۴۰۳ را از آغاز تا پایان، سال گرامی‌داشت نودمین سال تأسیس دانشگاه تهران در نظر گرفته‌ایم».
وی افزود: «دانشگاه تهران در تمام تحولاتی که در ۹۰ سال اخیر در کشور اتفاق افتاده است، بدون شک یکی از تاثیرگذارترین نظام‌های آموزشی در فضای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بوده است. بنابراین ما به خود می‌بالیم که در چنین فضایی نفس می‌کشیم، فضایی که اطراف ما را ستارگان پرفروغ آسمان علم و دانش احاطه کرده‌اند که در تمامی عرصه‌های کشور، شاهد درخشش آنها هستیم و شما عزیزان نیز ستارگان پرفروغ آینده این آسمان هستید، بنابراین باید این فرصت را مغتنم بشمارید».
دکتر حسینی یکی از کارکردهای اصلی دانشگاه را دانش‌افزایی عنوان کرد و افزود: «دانشگاه تهران، یک دانشگاه جامع است که دارای تمامی رشته‌ها از جمله علوم انسانی، علوم پایه، دامپزشکی، فنی، کشاورزی، هنر است و امیدوارم همه دانشجویان بتوانند از این فرصت جامع بودن و برنامه‌های آموزشی مثل دوره‌های کهاد و دووجهی که صرفاً در دانشگاه تهران ارائه می‌شود، استفاده کنند».
سرپرست دانشگاه تهران همچنین بر استفاده از فضای بین‌رشته‌ای موجود در دانشگاه تهران تاکید کرد و گفت: «فضای دانشگاه تهران نه تنها برای فعالیت‌های علمی، فضای منحصر به‌فردی است، بلکه فضای بسیار مناسبی برای سایر فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است».
دکتر حسینی در پایان، مسئولیت‌پذیری اجتماعی را یکی از محورهای اصلی برنامه‌های دانشگاه تهران عنوان کرد و گفت: «همه ما باید در فضای درون دانشگاه مسئولیت‌پذیری اجتماعی را تمرین کنیم تا بتوانیم نقش اجتماعی خود را در کشور ایفا نمائیم. این تمرین قطعاً در زمان دانشجویی بهتر و مناسب‌تر انجام می‌شود».

دکتر روح‌الله نصرتی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، نیز در آغاز این برنامه در سخنانی ضمن خوش‌آمدگویی به نودانشجویان، گفت: «حضور شما در دانشگاه تهران باعث افتخار است؛ چرا که دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی کشور، همواره پذیرای فرزندان نخبه و سخت‌کوش این مرز و بوم از فرهنگ‌های مختلف بوده است و اکنون شما بخشی از یک خانواده متنوع و پویا هستید که در آن علم‌اندوزی، نوآوری، رشد فردی، کسب فضائل اخلاقی و معنوی، آزاداندیشی و عدالت‌طلبی، به عنوان ارزش‌های بنیادین این دانشگاه محسوب می‌شود و مروری بر گذشته دانشگاه هم گواه این ادعاست».
دکتر نصرتی افزود: «دانشگاه فرصتی برای کاوش و طرح پرسش‌های مهم، رشد شخصیتی و بروز خلاقیت و آمادگی برای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی است».
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه از هیچ تلاشی برای تأمین امکانات و تسهیلات برای دانشجویان کوتاهی نخواهد کرد، اظهار داشت: «تجربیات شما در دانشگاه با فعالیت‌هایی که در قالب‌های مختلف علمی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی انجام خواهید داد و با دوستی‌هایی که شکل داده و با ارتباطاتی که با بقیه اساتید و دانشجویان برقرار خواهید کرد، شکل خواهد گرفت و برای همیشه همراه شما خواهد ماند. برای کسب این تجربه دانشگاه با توجه به محدودیت‌ها و شرایطی که دارد تسهیلات و امکاناتی در حد وسع خود فراهم کرده است، هرچند که تسهیلات و امکانات فراهم شده در حد نیاز دانشجویان عزیز ما نیست، اما از هیچ تلاشی برای تأمین امکانات و تسهیلات کوتاهی نخواهیم کرد».
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه مسئولیت اجتماعی یکی از ارزش‌های مهم دانشگاه تهران است، خواهان مشارکت دانشجویان در حل مسائل دانشگاه و جامعه شد و گفت: «حضور شما و ایفای نقش در این زمینه می‌تواند تأثیرگذار باشد و دانشگاه زمینه فعالیت در این بخش را با حمایت از تشکل‌ها، کانون‌ها، انجمن‌های علمی و شوراهای صنفی فراهم ساخته است و امیدوارم با حضور در این گونه نهادها و گفت‌وگو با هم بر اساس آموزه‌های قرآنی به رشد و پویایی فضای دانشگاه کمک کنید».
دکتر نصرتی در پایان خطاب به نودانشجویان گفت: «همواره باید به خاطر داشت که یادگیری پایان ندارد و این تنها آغاز سفر جدید و همیشگی برای کشف و رشد فضائل اخلاقی و شخصیتی است. امیدوارم همگی در کنار هم با توکل بر خداوند متعال و با تجهیز خود به دو نیروی مهم علم و ایمان و بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب با همدلی و مسئولیت‎پذیری تلاش کنیم در اعتلای دانش و فرهنگ دانشگاه و توسعه و آبادانی کشور عزیزمان گام‌های مؤثری برداریم».

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی کرمی، نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، دیگر سخنران این مراسم نیز، ضمن تبریک به نودانشجویان به نقش مهم دانشگاه تهران در آموزش و ارتقای مسائل روانی، معنوی و مسئولیت اجتماعی اشاره کرد.
وی تاکید کرد: «باید تلاش کنیم تا در تمامی جنبه‌های معنوی و روانی مؤثر باشیم و حال خوبی برای دانشجویان فراهم آوریم».
نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران افزود: «ما با همکاری استادان بزرگ دانشگاه تهران، وظیفه داریم تا شما دانشجویان را به اسوه‌های علم و اخلاق تبدیل کنیم تا پس از فارغ‌التحصیلی قادر به اثرگذاری خاص در جامعه باشید».
وی به نکته مثبتی که دانشگاه تهران را از سایر دانشگاه‌ها متمایز می‌کند، اشاره کرد و گفت: «همکاری میان معاونت فرهنگی اجتماعی و نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، از عوامل موفقیت این نهاد آموزشی است».
دکتر کرمی به نقش شبکه نخبگان دانشگاه تهران در کمک به انجام وظایف به بهترین شکل ممکن اشاره و تاکید کرد: «افتخار دانشگاه تهران وجود تشکل‌های قوی و اثرگذار و کانون‌های گوناگونی است که با توجه به سلایق مختلف شکل گرفته و دانشجویان می‌توانند بر اساس علاقه خود در آنها فعالیت کنند».

قرائت میثاق‌نامه استادان توسط دکتر حامد مظاهریان، رئیس دانشکدگان هنرهای زیبا؛ قرائت میثاق‌نامه دانشجویان توسط سارا ذوقی، دانشجوی دانشکدگان هنرهای زیبا و انتقال پرچم توسط دانش‌آموختگان به نو دانشجویان از دیگر برنامه‌های این آئین بود.
دراین مراسم همچنین از رتبه‌های برتری آزمون سراسری سال ۱۴۰۴-۱۴۰۳ که دانشجوی دانشگاه تهران شده‌اند، تقدیر شد.

کد تحریریه : ۰۲ - ۰۱

کلید واژه ها: دانشگاه تهران آئین نودانشجویان نودانشجویان


( ۴ )

نظر شما :