رئیس دانشگاه تهران در آئین استقبال از نودانشجویان:
تاکید بر فرآیند درست جامعهپذیری دانشجویان برای شناخت قوانین، هنجارها و ارزشهای دانشگاه تهران | حقیقتجویی، تشخیص درست وقایع و انطباق وقایع با حقایق، گام اول برای موفقیت دانشجویان
پرورش تفکر انتقادی دانشجویان برای مستقل اندیشیدن و منعطف بودن، سبک مدیریتی دانشگاه تهران است | ظرفیتسازی دانشگاه برای ارتقای هوش فرهنگی، شخصیت سالم و مهارت کارآفرینی دانشجویان
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران پیش از ظهر امروز یکشنبه ۲۳ مهر ماه ۱۴۰۲ در آئین نودانشجویان دانشگاه تهران، با بیان اینکه دانشگاه تهران متعلق به همه ایرانیان است، گفت: حضور در جمع خانواده بزرگ دانشگاه تهران به عنوان قله دانش، مسئولیت همه ما را بسیار بسیار سنگین میکند.
رئیس دانشگاه تهران با ابراز امیدواری نسبت به اینکه دانشجویان دانشگاه تهران پس از فارغالتحصیلی بتوانند منشأ اثر برای کشور عزیزمان باشند، گفت: شما وارد دانشگاهی شدهاید که چه بخواهید و چه نخواهید، دانشآموختگان آن به عنوان رهبران اجتماعی در حوزههای تخصصی خود نقشآفرینی خواهند کرد و لذا برای توفیق در این مسیر، در بدو ورود به خانواده بزرگ دانشگاه تهران بایستی مرحله جامعهپذیری یا اجتماعی شدن را از ابتدا به صورت عینی و مشخص دنبال و آن را با موفقیت پشت سر بگذارید.
استاد دانشگاه تهران افزود: برای اجتماعی شدن لازم است هنجارها و قوانین و ارزشهای حاکم بر دانشگاه تهران را بشناسیم و از این جهت مطالعه آئیننامهها و قوانین مدون میتواند به شما کمک کند که در مرحله اولیه، مواجهه درستی با دانشگاه تهران داشته باشید. البته برای شناخت کامل هنجارها و ارزشهای دانشگاه تهران لازم است به مرور زمان با هنجارهای نانوشته نیز آشنا شوید که اساتید و دانشجویان سالهای قبل بهترین مرجع برای این آشناسازی هستند.
دکتر مقیمی با اشاره به آسیبشناسی صورت گرفته و تجربیات انباشته در دانشگاه تهران، برخی توصیهها به دانشجویان نمود و در اولین توصیه خود، از آنها خواست که به دنبال کشف حقیقت باشند. وی با تبیین تفاوت بین حقیقت و واقعیت، خطاب به نودانشجویان تاکید کرد: به دنبال حقیقت باشید. همان طور که از عنوان حقیقت برمیآید، به معنای درستی و حق است. وقتی از واقعیت صحبت میکنیم به وقایع رخ داده شده اشاره داریم. ممکن است خیلی از واقعیتها و آنچه در اطراف ما رخ میدهد با حقیقت معارض باشد. بویژه امروزه مکرر شاهد این هستیم که در فضای رسانهای و فضای مجازی، حقایق کتمان میشود و بعضاً به صورت جعلی سعی میشود موضوعات به صورت وارونه در نظر دانشجویان و جوانان جلوه داده شود.
رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: همان طور که از اسم دانشجو برمیآید، به سمت جویندگی دانش و حقیقتجویی بروید. صرفاً تحت تأثیر اخبار جعلی که بعضاً در فضای مجازی منتشر میشود، قرار نگیرید. خودتان به عنوان یک دانشجوی بیدار، واقعیت و حقیقت را بررسی کنید و انطباق دهید که اولاً آیا آنچه که ادعا میشود، به وقوع پیوسته است یا خیر؟! چرا که گاهی از رخداد چیزی در رسانهها صحبت میشود که اصلاً به وقوع نپیوسته است. از سوی دیگر چون روایتهای افراد از واقعیات متفاوت است، باید ببینیم کدام روایت با واقعه مورد نظر انطباق دارد. البته تشخیص این موضوع کار سادهای نیست. برای همین خوب است که اساتید دلسوز را برای تمیز دادن بین حقیقت و واقعیت، طرف مشورت قرار دهید و از منابع معتبر استفاده نمائید.
وی دارا بودن «تفکر انتقادی» برای دانشجویان دانشگاه تهران را ضروری دانست و از این نوع اندیشیدن به عنوان یک سبک پسندیده در دانشگاه تهران نام برد و توضیح داد: آنچه که دانشگاه تهران را از دانشگاههای دیگر متمایز میکند، این است که سعی میکنیم تفکر انتقادی را در دانشجویان ارتقا دهیم. اگر ریشه تحولات مثبت و رو به جلو در کشور به دانشگاه تهران برمیگردد، بخاطر این است در دانشگاه تهران از تفکر انتقادی استقبال میشود.
دکتر مقیمی در تشریح مؤلفههای تفکر انتقادی اظهار داشت: اینکه مستقل فکر کنیم، منعطف باشیم و سعی نکنیم با تعصب بر روی یک نگرش پافشاری کنیم، از مؤلفههای تفکر انتقادی است. در تفکر انتقادی، استقلال از رسانهها و فضای مجازی و انعطاف در پذیرش واقعیت بسیار مهم است. تفکر انتقادی، سبک و شیوه نظام مدیریتی دانشگاه تهران است.
این روش غالب در اساتید دانشگاه تهران است و مدیریت دانشگاه تهران در سالهای اخیر تلاش نموده تا با بکارگیری سازوکارها و بسترهایی همچون تلویزیون اینترنتی و خانههای گفتوگو مبتنی بر رویکرد تفکر انتقادی، زمینه را برای پرورش دانشجویان با تفکر مستقل و منعطف فراهم سازد.
رئیس دانشگاه تهران، ظرفیتهای دانشگاه را فرصتی برای ارتقای هوش فرهنگی دانشجویان دانست و اظهار کرد: دانشگاه تهران از همه قومیتها و ملیتهای مختلف دانشجو دارد. این فرصت بسیار ارزشمندی است که بتوانید هوش فرهنگی خود را ارتقا دهید؛ بخاطر همین است که رهبران اجتماعی که دانشآموخته دانشگاه تهران هستند و به مناصب مختلف اجتماعی میرسند، افراد بسیار اثرگذار و شاخصی هستند. این بستر تنوع فرهنگی، فرصت بسیار ارزشمندی است که هم در محیط دانشگاه و هم در خوابگاهها بتوانیم باورها و ارزشها و فرهنگهای مختلف را بشناسیم، مهارت ارتباطی میان فرهنگی و تحملپذیری خود را افزایش دهید.
وی افزود: امروزه رهبرانی موفق هستند که نظامهای فرهنگی و غیرفرهنگی را به خوبی بشناسند و تحملپذیری خود را در برابر باورهای مختلف به آزمون بگذارند. در دانشگاه تهران فرصت این تعاملات و یادگیریها وجود دارد، بنابراین به عنوان یک مؤلفه مهم تاکید داریم که سعی کنید در تعاملات خود به موضوع ارتقای هوش فرهنگی توجه ویژه داشته باشید.
رئیس دانشگاه تهران با توصیه به نودانشجویان دانشگاه تهران درباره اینکه شخصیت سالم را در خود ارتقا دهند، بیان داشت: وقتی صحبت از شخصیت سالم میشود، تک بعدی نبودن، چندوجهی بودن و نگرش درست به خود و دیگران بسیار مهم است.
وی با اشاره به نوعشناسی شخصیت، به تبیین شخصیت خودشیفته، خودکم بین، پوچگرا به عنوان شخصیتهای ناسالم اشاره کرد و از دانشجویان خواست برای رسیدن به شخصیت سالم، نسبت به خود و دیگران رویکرد مثبت داشته باشند و چندوجهی پرورش پیدا کنند و از تفکر منفی و تک بعدی فاصله بگیرند.
رئیس دانشگاه تهران در رهنمود پایانی خود به اهمیت مهارت کارآفرینی اشاره نمود و به برنامههای مهارتورزی دانشگاه اشاره نمود و از دانشجویان خواست که فرصتها را مغتنم بشمارند؛ چرا که پنجره فرصتها همیشه باز نمیماند و باید در لحظه قدر فرصتها را بدانند و به اذعان اساتید و کسانی که این مسیر را تجربه کردهاند، دوره کارشناسی فرصت بینظیری است برای خودسازی و تقویت بنیه علمی و مهارتی و اگر کسی از این فرصت بهره نگیرد، نمیتوان چشمانداز روشنی برای آینده فرد متصور بود.
نظر شما :