فناوران مستقر در پارک علم‌وفناوری دانشگاه تهران به دانش بومی طراحی و ساخت میراگر ویسکوز دست یافتند

تعداد بازدید:۶۱۷
محققان و فناوران فعال در یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به دانش بومی طراحی و ساخت میراگر ویسکوز که موجب ارتقای تاب‌آوری لرزه‌ای شهرها و ساختمان‌ها می‌شود، دست یافتند.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران به نقل از پارک علم و فناوری، با مجهز شدن ساختمان‌ها به این تجهیز، هنگام وقوع زلزله، علاوه بر حفظ جان انسان‌ها، اجزای سازه‌ای و غیرسازه‌ای ساختمان نیز حفظ شده و تداوم یافتن چرخه زندگی شهری تضمین می‌شود. به کمک این تکنولوژی می‌توان تاب‌آوری لرزه‌ای کل شهر را ارتقا داد.

دکتر امین موسوی، مدیرعامل یک شرکت مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، درباره تکنولوژی میراگرویسکوز گفت: این محصول همانند یک کمک فنر غول پیکر در سازه نصب شده و ارتعاشات ناشی از بارهای دینامیکی همانند زلزله، باد، انفجار، ضربه و … را مستهلک می‌کند. به بیان دیگر همانطور که کمک فنرهای خودرو، ضربات ناشی از ناهمواری‌های راه را کاهش می‌دهند، میراگرویسکوز نیز ضربات ناشی از زلزله را کاهش داده و ارتعاشات سازه را مستهلک می‌سازد.

موسوی با تاکید بر اینکه ارتقای تاب‌آوری لرزه‌ای کل شهر امری ضروری است، اظهار داشت: یکی از تکنولوژی‌هایی که می‌تواند به این امر کمک کند، محصول میراگرویسکوز است. شبیه‌سازی‌های انجام شده، نشان می‌دهد که این قطعه، علاوه بر ارتقای ایمنی اجزای سازه‌ای، بر بهبود عملکرد لرزه‌ای اجزای غیرسازه‌ای مانند دیوارها، پارتیشن‌ها، سقف کاذب و… نیز مؤثر است.

مدیرعامل شرکت بهسازان لرزه دوام با اشاره به اینکه میراگرویسکوز محصولی با تکنولوژی بالا و بین‌رشته‌ای و چندرشته‌ای است، گفت: این محصول نمونه مشابه داخلی ندارد و در حال حاضر، شرکت مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران تنها تولیدکننده صنعتی و تجاری این محصول است و توانسته به دانش بومی آن دست پیدا کند.

وی کیفیت این محصول را همانند نمونه‌های مشابه خارجی آن دانست و تشریح کرد: سطح کیفیت این محصولات به دلیل رعایت پروتکل‌های استاندارد مشابه نمونه‌های خارجی است. حتی در مقایسه میراگرویسکوز ایرانی با نمونه برند آمریکایی آن، متوجه عملکرد مشابه و حتی بهتر نمونه ایرانی شدیم. میراگرویسکوز ایرانی در بخشی از بحث‌های فنی مرتبط با لوپ‌های این تجهیز، پایداری بیشتری نسبت به نمونه آمریکایی خود داشته است.

موسوی افزود: قیمت میراگرویسکوز تولیدشده توسط شرکت مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، ۳۰ تا ۴۰ درصد پایین‌تر از نمونه‌های مشابه خارجی خود است.

این فناور ضمن اشاره به وجود این تکنولوژی نسبتاً جدید در کشور گفت: اکثر مهندسین و سازنده‌ها با این محصول آشنایی دارند اما عدم آگاهی از تولید این محصول در داخل کشور را می‌توان به عنوان مانعی برای استفاده گسترده از این تجهیز تعریف کرد. موضوع دیگر، قیمت نسبتاً بالای این تکنولوژی است، اما در نظر گرفتن میزان تلفات و خسارت‌های ناشی از زلزله، از نظر اقتصادی استفاده از این سیستم را توجیه می‌کند.

وی با بیان اینکه سازندگان سازه و ساختمان از جمله مشتریان این محصول محسوب می‌شوند، تشریح کرد: این سیستم را می‌توان بر روی ساختمان‌ها، پل‌ها و سازه‌های دریایی نیز استفاده کرد. سازه‌های دریایی شرکت‌های نفتی و پتروشیمی، در طول عمر خود در معرض میلیون‌ها سیکل موج قرار می‌گیرند، و این موج‌ها عمر مفید سازه را کاهش داده و ترک‌های ریزی در اتصالات ایجاد می‌کنند. مطابق شبیه‌سازی‌ها، میراگرویسکوز می‌تواند عمر مفید سازه‌های دریایی را تا ۲ برابر ارتقا دهد.

دکتر موسوی با تاکید بر این که در دنیا فقط ۹ کشور به این تکنولوژی دست یافته‌اند، تصریح کرد: از صفر تا صد طراحی، ساخت و توسعه میراگرویسکوز توسط شرکت مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران صورت گرفته و موفق شدیم به دانش بومی آن بدون استفاده از شیوه مهندسی معکوس دست یابیم.

این فناور در پایان اظهار داشت: با مجهز شدن ساختمان‌ها به این محصول، تاب‌آوری لرزه‌ای بهبود پیدا می‌کند.

کلید واژه ها: پارک علم و فناوری زلزله دستاورد دانشگاه تهران


( ۳ )

نظر شما :