در هشتمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران؛ (۲)
معاون آموزشی دانشگاه اعلام کرد: رضایت ۸۰ درصدی دانشجویان از کیفیت آموزش در دانشگاه تهران/ ایجاد فضای آموزش برای دانشجویان در حوزه بین رشتهای/ بازنگری ۸۰ برنامه کارشناسی بر اساس مدل دو وجهی
در هشتمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران که (۲۷ اردیبهشت) با حضور رئیس دانشگاه تهران و منتخبان برگزار شد، دکتر سید حسین حسینی، معاون آموزشی دانشگاه، با گرامیداشت یاد و خاطره استادان فقید دانشگاه بیان کرد: «جشنواره آموزش فرصتی را فراهم میکند تا ضمن تکریم جایگاه علم و عالم، توجه ما به فعالیتهای اصلی دانشگاه یعنی آموزش و سرآمدی آموزش نیز جلب شود. سرآمدی آموزش خود مستلزم نظامی نوین، پویا، خلاق و بهروز است. وظیفه سنگین همه ارکان دانشگاه این است تا دانشگاه تهران را همچنان بهعنوان دانشگاه سرآمد آموزش کشور نگه دارند».
وی با اشاره به گزارش پایگاه استنادی جهان اسلام در زمینه جایگاه و ارزیابی شاخصهای دانشگاهها خاطرنشان کرد: «بر اساس این گزارش دانشگاه تهران با توجه به شاخص آموزشی همچنان رتبه نخست کشور را دارد که برای ما مایه افتخار است که دانشگاهی توانسته نزدیک به ۹۰ سال این سرآمدی را برای خود حفظ کند، بر این اساس وظیفه همه ما در مقابل حفظ، تداوم و ارتقا کیفیت آموزشی بسیار سنگین است».
دکتر حسینی با بیان اینکه تلاش همه ارکان دانشگاه بر این است تا برای حفظ و ارتقای کیفیت آموزشی دانشگاه اقدامهای لازم را صورت دهند، افزود: «توجه ویژه دانشگاه در چند سال اخیر به حوزه بین رشتهای را میتوان از اقدامهایی برشمرد که از سوی معاونت آموزشی دانشگاه انجام گرفته است. تدوین برنامههایی با رویکردهای بین رشتهای منجر شد تا عناوین بسیار خوبی در شورای برنامهریزی دانشگاه به تصویب رسد که البته بخشهایی از آن نیز در شورای برنامهریزی وزرات علوم تصویب شده است».
معاون آموزشی دانشگاه در ادامه ایجاد فضای آموزش برای دانشجویان در حوزه بین رشتهای را از جمله نکات قابل توجه دانست و عنوان کرد: «در گذشته و در زمینه برگزاری دورههای کهاد دانشگاه فعالیتهایی را داشته است و در سالهای اخیر این برنامهها با وسعت بیشتری در حال اجراست. اقدامی که در سالهای اخیر صورت گرفته توجه به سمت اجرای رشتهها با مدل دو وجهی بوده است که براین اساس برای همه دانشجویان دانشگاه تهران شرایطی را فراهم کردیم تا در چهارچوب برنامههای مصوبی که دارند بتوانند از رشتههای دیگر هم واحد اخذ کنند و آموزش ببینند. مطابق آئیننامه، دانشجویان میتوانند پانزده تا بیست واحد درسی را در رشتههای دیگر بگذرانند که اجرای آن از اسفند ماه سال گذشته آغاز شده و ۸۰ برنامه از ۱۰۰ برنامه کارشناسی طبق این مدل مورد بازنگری قرار گرفته است».
وی تشویق و تسهیل فعالیتهای بین رشتهای را از دیگر اقدامهای صورت گرفته توصیف کرد و گفت: «بر اساس مصوبهای که هیأت ممیزه دانشگاه تهران در این خصوص داشته استادان میتوانند با دانشگاههای دیگر داخلی و همچنین دانشگاههای خارجی پایاننامههایی را بهصورت مشترک داشته باشند، این مسیر و اینگونه اقدامها میتواند در ارتقای کیفی آموزش دانشگاه تهران بسیار مؤثر واقع شود».
دکتر حسینی در ادامه سخنان خود با اشاره به مجموعه فعالیتهای صورت گرفته در حوزه اجرایی معاونت آموزشی تصریح کرد: «یکی از این مسائل تنقیح، اصلاح و بازنگری مقررات آموزشی در دانشگاه تهران بوده که مدتها طول کشیده و ثمره آن بهصورت کتابی منتشر شده و در این مراسم رونمایی خواهد شد. دانشگاه تهران در طول سالیان قدمتی که دارد قوانین و مقررات بسیاری را وضع کرده است، این بازنگری کار بسیار دشواری بوده که به همت معاونان آموزشی واحدها و ستاد به سرانجام رسیده است. همچنین در حوزه قوانین و مقررات هیأت علمی نیز همین مباحث مطرح بوده است، آئیننامه استخدامی دانشگاه نیاز به بازنگری جدی داشته که این اقدام انجام شد و تمامی پیوستهای آئیننامه آموزشی و مقررات خاص دانشگاه تهران در خصوص ارتقا و ترفیع مورد بازنگری قرار گرفته است. خوشبختانه این بخش هم که بهصورت یک کتاب تدوین شده امروز به رونمایی خواهد رسید».
معاون آموزشی دانشگاه با اظهار اینکه سامانهسپاری فعالیتهای آموزشی دانشگاه که در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته کار بسیار مغتنم و با ارزشی بوده است افزود: «بهویژه در دورانی که موضوع کرونا پیش آمد، اگر این اقدامها در زمان خود انجام نمیشد، بسیاری از فعالیتها تحت تأثیر این بحران قرار میگرفت. در دوران کرونا نیز که در حال حاضر دانشگاه سه ترم درگیر این مسأله است، همت و توجه ویژه همه ارکان دانشگاه که جای قدردانی و تشکر دارد، منجر شد تا چرخ آموزش همچنان بچرخد و در جریان باشد و فعالیتهای آموزشی و اجرایی دانشگاه در این حوزه متوقف نشود، هر چند ممکن است بحث کیفیت آموزش تحت تأثیر بحران کرونا قرار گرفته باشد. در فروردین و اردیبهشت ماه ۹۹ طبق نظرسنجی که از دانشجویان بهعمل آمد رضایتمندی آنها حدود ۳۸ درصد بود، اما در آذرماه همان سال این رضایتمندی به حدود ۸۰ درصد رسیده است».
دکتر حسینی در پایان خاطرنشان کرد: «امیدوارم وزارت بهداشت و درمان موضوع واکسیناسیون دانشجویان، اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاهها را در اولویت قرار دهد تا ما در مهر ماه آینده شاهد حضور دانشجویان و برگزاری کلاسهای حضوری باشیم. در این فرصت به همه برگزیدگان بهویژه استادان پیشکسوت تبریک میگویم».
گفتنی است در بخش دیگری از مراسم هشتمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران، دکتر حسن ابراهیمی، مدیر کل برنامهریزی و نظارت آموزشی دانشگاه با اشاره به برگزاری دورههای مختلف جشنواره آموزش گفت: «اولین جشنواره آموزش در سال ۱۳۸۹ برگزار شد که ۱۶ عضو هیأت علمی دانشگاه مورد تقدیر قرار گرفتند، در سال ۱۳۹۲ البته با وقفهای دومین جشنواره برگزار شد که ۵۲ نفر تقدیر شدند. در سومین جشنواره آموزش در سال ۱۳۹۵ نیز از ۴۵ عضو هیأت علمی و همچنین برای نخستین بار از مدیران آموزشی قدردانی شد».
وی افزود: «در چهارمین جشنواره در سال ۱۳۹۶، ۴۶ عضو هیأت علمی و سه مدیر آموزشی و در پنجمین جشنواره در سال ۱۳۹۷، ۴۲ عضو هیأت علمی، چهار مدیر و برای نخستین بار هفت نفر از کارشناسان معرفی و تقدیر شدند. در ششمین جشنواره سال ۱۳۹۸، ۴۵ عضو هیأت علمی، سه مدیر و ۹ کارشناس و همچنین در سال ۱۳۹۹ هفتمین جشنواره نیز از ۳۳ عضو هیأت علمی و یک مدیر تقدیر بهعمل آمد».
دکتر ابراهیمی افزود: «تقدیر از پیشکسوتان که از سال پنجم آغاز شده است یکی از افتخارات جشنواره آموزش محسوب میشود. استادانی با تجربههای گرانبها که پس از بازنشستگی باید مورد توجه قرار میگرفتند. در سال ۹۵ از هر کمیسیونی یک نفر انتخاب شد و هفت استاد پیشکسوت تقدیر شدند. امسال هم این توفیق را داریم که از زحمات هفت پیشکسوت دانشگاه تهران قدردانی بهعمل آوریم».
مدیر کل برنامهریزی و نظارت آموزشی دانشگاه با بیان اینکه اقدامهای لازم برای برگزاری این جشنواره از سال گذشته آغاز شده بود، تصریح کرد: «امسال توفیق داریم که از هفت پیشکسوت، ۳۳ عضو هیأت علمی برگزیده، چهار مدیر آموزشی و ۹ کارشناس برتر آموزشی تقدیر کنیم. در جشنواره امسال از زحمات کسانی که در دوران کرونا در امر آموزش کمک کردهاند نیز قدردانی خواهد شد. این پیشنهاد در هیأت رئیسه دانشگاه مورد تأیید قرار گرفت و بر اساس آن هشت نفر از رابطان سامانههای دانشگاه که از سوی مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی معرفی شدند، مورد تقدیر قرار خواهند گرفت».
در ادامه این جشنواره دکتر سید محمد میرکمالی، استاد پیشکسوت دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی و دکتر اصغر ساعد سمیعی، استاد پیشکسوت پردیس هنرهای زیبا با رویکرد مباحث آموزشی و جایگاه معلم به ایراد سخنرانی پرداختند.
همچنین محمد قوشچییان، دبیر مجمع انجمن علمی دانشجویان دانشگاه، فعالیتها و اقدامهای صورت گرفته این انجمن را تبیین کرد. دکتر سید امید فاطمی، رئیس مرکز یادگیری الکترونیکی و مدیریت دانشگاه نیز سخنان خود را تحت عنوان «یادگیری الکترونیکی پیشران آموزش آینده» ارائه داد.
رونمایی از کتاب «آئیننامههای اعضای هیأت علمی» و کتاب «آئیننامهها و مقررات آموزشی» از دیگر برنامههای این جشنواره بود.
در پایان هشتمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران از پیشکسوتان، اعضای هیأت علمی برگزیده، مدیران، کارشناسان برتر حوزه آموزش و رابطین برتر مرکز آموزشهای الکترونیکی تقدیر شد.
نظر شما :