مشاور بین‌الملل «پردیس» برگزیده در جشنواره ۹۹:

دکتر ولی‌اله محمدی: پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران موفق به جذب هفت استاد وابسته خارجی شد/ شیوع کرونا فرصت طلایی برای بهره‌مندی از تجارب اساتید خارجی ایجاد کرد

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۳:۱۷ کد : ۱۶۲۲۳ اخبار
تعداد بازدید:۱۱۲۶
روابط عمومی دانشگاه تهران: یکی از مؤلفه‌های تاثیرگذارِ در بین‌المللی سازی دانشگاه‌ها جذب اساتید بین‌المللی و به دنبال آن افزایش تعاملات علمی-بین‌المللی در بخش‌های مختلف است. پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران که در جشنواره بین‌المللی ۱۳۹۹ توانست عنوان فعال‌ترین «پردیس‌» دانشگاه در حوزه فعالیت‌های بین‌المللی را از آن خود کند، در سال‌های اخیر موفق به جذب تعداد قابل توجهی اساتید وابسته خارجی (adjunct professor) شده است.



به همین دلیل مینا راستی دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران با دکتر ولی‌اله محمدی، مشاور بین‌الملل پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی گروه زراعت و اصلاح نباتات، در خصوص جذب اساتید بین‌المللی به گفت‌وگو نشسته است که در ادامه می‌خوانید:

مکانیسم جذب اساتید وابسته خارجی بسیار تسهیل شده است
دکتر ولی‌اله محمدی مشاور بین‌الملل پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در خصوص مکانیزم جذب اساتید و اعضای هیئت علمی خارجی جهت همکاری با دانشگاه تهران گفت: خوشبختانه جذب اساتید با توجه به اینکه پیش‌تر آئین نامه آن در دانشگاه تصویب و مقررات آن ابلاغ شده، بسیار ساده است.
عضو هیئت علمی گروه زراعت و اصلاح نباتات ادامه داد: فرایند جذب به این ترتیب است که ابتدا استاد متقاضی درخواست رسمی همکاری خود را به همراه کارنما (رزومه) به مدیر گروه یا مشاور بین‌الملل ارسال می‌نماید. درخواست، کارنما و پروپوزال همکاری فرد متقاضی در گروه مربوطه، شورای بین‌الملل پردیس، هیئت ممیزه پردیس و هیئت ممیزه دانشگاه بررسی شده و در صورت تصویب حکم فارسی و انگلیسی استاد وابسته، برای مدت سه سال با امضای ریاست دانشگاه صادر می‌شود.
مشاور بین‌الملل پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: تنها شرط موجود در زمینه جذب اساتید خارجی این است که درجه اساتید متقاضی باید از دانشیار بالاتر و دارای کارنامه درخشان علمی باشد.
محمدی در پاسخ به این پرسش که اساتید و اعضای هیئت علمی خارجی چگونه و توسط چه فرایندی به دانشکده معرفی می‌شوند، گفت: معرفی این اساتید توسط استادان دانشکده صورت می‌گیرد. هر یک از اساتید در رشته تحصیلی خود، اساتید برجسته‌ای را در خارج از کشور شناسایی کرده و با هماهنگی گروه آموزشی از آن‌ها دعوت به همکاری می‌نمایند.

اساتید بین‌المللی پردیس کشاورزی به زودی دو برابر می‌شود
وی افزود: پردیس کشاورزی و منابع طبیعی موفق به جذب ۷ استاد وابسته خارجی از کشورهای سوئیس، آلمان، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و چین شده که احکام آن‌ها صادر شده است و پرونده ۵ استاد دیگر نیز در جریان است. بنابراین تا دو یا سه ماه آینده تعداد کنونی اساتید خارجی همکار، به ۲ برابر افزایش خواهد یافت. هدف‌گذاری برنامه ما این است که در هر یک از ۱۶ گروه آموزشی موجود در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، حداقل ۲ استاد وابسته داشته باشیم.
عضو هیئت علمی گروه زراعت و اصلاح نباتات بر این نکته تأکید کرد که هیچ یک از این اساتید در پردیس دانشگاه تهران حضور فیزیکی نداشته و در دانشگاه‌های کشور خود مشغول به فعالیت هستند.

از هر شرایطی می‌توان برای بین‌المللی سازی استفاده کرد
مشاور بین‌الملل پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت جذب اساتید و اعضای هیئت علمی خارجی عنوان کرد: در شرایط همه‌گیری بیماری کرونا، اگرچه ظاهراً رفت و آمد اساتید خارجی به دانشگاه تهران و شرکت در سمینارها و ورکشاپ‌ها تعطیل شده است، اما وجود بستر فضای مجازی فرصتی طلایی فراهم نموده تا بدون تقبل هزینه‌های مسافرت، اقامت، ویزا و مشکلات مربوط به تحریم‌های ظالمانه آمریکا از تجارب اساتید برجسته خارجی بهره‌مند شویم.
دکتر ولی‌اله محمدی تصریح کرد: یکی از خدمات این اساتید به دانشگاه تهران تدریس مشترک (coteaching) درس‌های آنلاین است. به این ترتیب که اساتید خارجی به راحتی وارد سامانه آموزش الکترونیک شده و برای دانشجویان ایرانی تدریس می‌کنند. در همین رابطه می‌توان به برگزاری کلاس‌های آنلاین توسط استادان خارجی از کشورهای سوئیس، فرانسه، دانمارک، آلمان و آمریکا اشاره کرد. همان طور که ملاحظه می‌کنید، این فرایند یکی از کارهای ساده‌ای است که در دانشگاه تهران شروع کرده‌ایم و در حال حاضر ۵ مورد تدریس مشترک در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی اجرا شده است. جالب آن که متقابلاً استادان دانشگاه تهران نیز در کلاس‌های آنلاین دانشگاه‌های خارجی به تدریس می‌پردازند. تدریس بنده در کلاس درس به‌نژادی گیاهی دانشگاه تولوز فرانسه یکی از این نمونه‌هاست.
وی ادامه داد: خدمت دیگر استادان وابسته، راهنمایی و مشاوره مشترک پایان‌نامه‌ها دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکترا است. دانشجویان می‌توانند از راهنمایی‌های این اساتید در پایان‌نامه‌های خود به عنوان استاد راهنمای مشترک و استاد مشاور استفاده کنند. برگزاری ورکشاپ‌ها (کارگاه‌های آموزشی) به صورت آنلاین و غیرحضوری، انجام پروژه‌های مشترک پژوهشی، پذیرش استادان و دانشجویان در فرصت‌های مطالعاتی، نگارش کتاب، مقاله و برگزاری وبینارهای مشترک از سایر خدمات این استادان است. به علاوه کمک این استادان در امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک به ویژه قراردادهای اراسموس با دانشگاه‌های خارجی نیز حائز اهمیت است.
محمدی در پاسخ به این پرسش که جذب این اساتید چه بار مالی را به دانشکده تحمیل کرده است، گفت: خوشبختانه تاکنون هیچ بار مالی متوجه پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران نبوده است. همان طور که پیش‌تر گفتم با شیوع بیماری کرونا تمامی ارتباطات به صورت آنلاین و از طریق فضای مجازی انجام می‌شود. البته پیش بینی شده است که چنانچه استادان وابسته جهت ارائه خدمتی مانند برگزاری کارگاه آموزشی یا انجام پروژه مشترک و… به ایران سفر کنند، پردیس هزینه اقامت و بلیط آن‌ها را متقبل خواهد شد.
مشاور بین‌الملل پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران یادآور شد: این پردیس در دو سال گذشته ۶ قرارد اراسموس با دانشگاه‌های استونی، نیکلاس لهستان، لایف ساینس استونی، درسدن آلمان، ارلانگن آلمان و ترانسیلوانیای رومانی و همچنین ۱۴ تفاهم نامه با دانشگاه‌های تولوز فرانسه، کوازولو آفریقای جنوبی، سلیمانیه عراق، مؤسسه سیاد مکزیک، پروجا، فلورانس و توشای ایتالیا، دمشق، کربلای عراق، گانسوی چین و… امضا کرده است.
وی در پایان سخنان خود به این نکته نیز اشاره کرد که در نتیجۀ مجموعه فعالیت‌های انجام شده، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در جشنواره بین‌الملل دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، به عنوان فعال‌ترین پردیس در حوزه بین‌الملل انتخاب شده است.

کد تحریریه : ۱۰۰/۱۰۱/۱۰۷

کلید واژه ها: پردیس کشاورزی و منابع طبیعی مشاور بین‌الملل بین‌المللی سازی دانشگاه‌ها جشنواره بین‌الملل برگزیده


( ۲ )

نظر شما :