یکساله شدن کرونا در ایران

معاون دانشجویی دانشگاه تهران: تست اختصاصی کرونا و استفاده از کیت‌های تشخیص سریع کرونا هم‌اکنون در آزمایشگاه تشخیص طبی دانشگاه تهران در حال انجام است/ متأسفانه بر اساس آمار به‌دست‌آمده شش نفر از دانشجویانمان را از دست داده‌ایم

۰۱ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۷:۳۳ کد : ۱۵۱۱۶ اخبار اخبار سلامت و بهداشت
تعداد بازدید:۹۲۹
روابط عمومی دانشگاه تهران: کرونا در دانشگاه تهران نیز یک‌ساله شد و دانشگاه در بخش‌های مختلف اقدامات بسیاری انجام داد. معاون دانشجویی در مواجهه با این ویروس هزارچهره کوشش نمود ادارات تابعه خود را با شرایط و نیازهای ایجادشده همگام نماید. از آنجا که پاندمی کرونا چندوجهی بوده، برخورد سنجیده با آن نیازمند در نظر گرفتن وجوه مختلف روان‌شناختی، آموزشی، جسمانی، اجتماعی، اقتصادی و وجوه مختلف دیگر است.


 لیلا احمدی، کارشناس روابط‌عمومی، در گفت‌وگو با معاون دانشجویی دانشگاه تهران، به تشریح و تبیین اقدامات صورت گرفته در حوزه‌های مختلف معاونت دانشجویی پرداخته است.
دکتر سعید حبیبا، معاون دانشجویی دانشگاه تهران، با اشاره به یک‌ساله شدن ویروس کرونا گفت: «این ویروس به‌ نوعی تمام بشریت را تحت‌الشعاع خود قرار داد و ما مجبور به تغییر روش زندگی فردی و اجتماعی خود هستیم. با توجه به اینکه کرونا تمامی حوزه آموزشی، شخصی و خانوادگی را تحت‌الشعاع قرار داده، دانشجویان را نیز با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده و حتی در عرصه حوزه دانشجویی متأسفانه شش نفر از دانشجویانمان را از دست داده‌ایم، اما مشکلات ایجاد شده باعث نشد ما پیشرفت و توسعه در عرصه علم و دانش را متوقف کنیم. همچنان که در عرصه کرونا مسائل حیاتی تعطیل نشد، آموزش و پژوهش هم تعطیل نشد».
وی ارزیابی سلامت و صدور گواهی سلامت برای تمامی دانشجویان متقاضی خوابگاه را از جمله کارهای انجام‌ شده در مرکز بهداشت عنوان کرد و افزود: «کار مناسب دیگر انجام تست اختصاصی کرونا با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در آزمایشگاه تشخیص طبی دانشگاه تهران و تهیه و استفاده از کیت‌های تشخیص سریع کرونا است که هم‌اکنون در حال انجام است».
معاون دانشجویی دانشگاه به بیان اقدامات انجام‌ شده در حوزه بهداشت پرداخت و افزود: «در عرصه بهداشت و درمان که حوزه وسیع و گسترده‌ای است یکی از مهم‌ترین اقداماتی که از ابتدای شیوع ویروس کرونا توسط این حوزه صورت گرفت رصد کردن مسافرت دانشگاهیان به دانشگاه‌های مختلف دنیا و نیز دانشجویان خارجی بود که از کشورهای مختلف دنیا به ایران می‌آمدند».
وی در بحث اطلاع‌رسانی با هدف کنترل شیوع کرونا گفت: «واحد بهداشت دانشگاه ده‌ها بنر در اماکن مهم و پرتردد دانشکده‌ها و پردیس‌ها نصب کرد و صدها پوستر و بروشور آموزشی در خوابگاه‌ها و ساختمان‌های مرکزی توزیع و پیام‌های متعددی از طریق اتوماسیون و ایمیل برای همکاران ارسال شد».
دکتر حبیبا تأکید کرد که با برگزاری نشست‌های تخصصی با کارشناسان، مدیران، مسئولان درمانگاهی و پزشکان برای تدوین پروتکل‌ها و رویه‌های پیشنهادی توانستیم پروتکل‌های بهداشتی مربوط به کرونا را در سطح دانشگاه تدوین کنیم که مورد استقبال وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز قرار گرفت. با آغاز پاندمی کرونا در حد توان مواد ضدعفونی‌کننده و تب‌سنج تهیه و در اختیار واحدهای پرتردد دانشگاه قرار دادیم تا بتوانیم در شروع کرونا فضای روانی را تا حدودی تعدیل کنیم.
تشکیل تیمی متشکل از ۴۰ نفر رابط بهداشتی واحدها، مدیریت‌ها و دانشکده‌های دانشگاه برای اطمینان از انجام اقدامات و امور مرتبط با کرونا، انجام سه دوره کامل بازدیدهای بهداشتی از کلیه اماکن خوابگاهی، اداری و آموزشی، نظارت بر عملیات گندزدایی در دانشگاه و نظارت و بازرسی در عرصه‌های مختلف آزمون‌های سراسری، کارشناسی ارشد، دکتری و آزمون‌های زبان انگلیسی و بسندگی زبان عربی که با رعایت پروتکل‌ها به‌درستی برگزار شد، از دیگر اقدامات انجام‌شده در یک سال کرونایی توسط معاونت دانشجویی است.
 

بیماران مبتلا به کرونا در مرکز بهداشت و درمان دانشگاه پذیرش می‌شدند
معاون دانشجویی دانشگاه تهران اعلام کرد که بیماران مبتلا به کرونا در مرکز بهداشت و درمان دانشگاه پذیرش می‌شدند و مورد رسیدگی قرار می‌گرفتند و در صورت نیاز به بیمارستان‌ها معرفی می‌شدند و دستورات پزشکی لازم به آنها داده می‌شد.
دکتر حبیبا در بحث تشخیصی، درمانی و پیگیری وضعیت درمانی و بهبودی مبتلایان به بیماری در دانشگاه، توضیح داد: «این مهم با راه‎اندازی امکان ثبت اطلاعات دانشگاهیان مبتلا در سایت مرکز بهداشت و حضور تیم‌های سیار مرکز بهداشت (پزشک و پرستار) در دانشگاه به‌منظور کنترل وضعیت سلامت همکاران و راه‌اندازی تست سرولوژی تشخیص کرونا با انجام ۷۰۰ مورد آزمایش و راه‌اندازی نمونه‌گیری تست پی سی آر با همکاری علوم پزشکی تهران، امکان‌پذیر شد».
وی با قدردانی از بسیاری از اطباء، پزشکان و پرستاران مرکز بهداشت افزود: «این عزیزان از مراجعانی که مشکوک و یا مبتلا به ویروس کرونا شده بودند از مرحله پذیرش تا درمان و رسیدن به دوره نقاهت مراقبت می‌‌کردند که خود این امر منجر به ابتلای تعداد زیادی از پزشکان و همکاران مرکز بهداشت و سلامت دانشگاه شد».
تهیه و تزریق واکسن آنفولانزا برای افراد دانشگاهی بالای ۶۵ سال و برخی افراد با بیماری خاص کار دیگر در این حوزه بود.
کار بسیار خوب دیگر معاونت برگزاری مسابقه با عنوان «جهان پسا کرونا و سلامت» در حوزه کارمندان و استادان در سطح دانشگاه‌های تهران بود.
 

مرکز مشاوره برای حفظ کارکردهای آموزشی دانشجویان دست به کار شد
دکتر حبیبا به اقدامات انجام‌شده در حوزه آموزش اشاره کرد و افزود: «کرونا علاوه بر جسم، سلامت روان بسیاری از دانشجویان و کارمندان را هم تحت‌الشعاع قرار داد، لذا مرکز مشاوره برای حفظ کارکردهای آموزشی دانشجویانی که امکان تهیه تجهیزات کمک آموزشی هوشمند برای آموزش مجازی را نداشتند و این مسئله منجر به محرومیت از استفاده کلاس‌های مجازی این دانشجویان شده بود، دست به کار شد و توانست مشکلات آنها را بهبود بخشد، لذا حفظ کارکردهای آموزشی دانشجویان به‌ویژه دانشجویان کم‌بضاعت وظیفه دیگری بود که توانستیم به‌خوبی به انجام برسانیم که از محورهای این اقدامات می‌توان به تهیه و توزیع ۱۸۹ تبلت در بین دانشجویان بازمانده از آموزش مجازی اشاره کنیم».
وی مشارکت و نشاط اجتماعی دانشجویان در ترم مجازی و کاهش انزوای اجتماعی دانشجویان را از دیگر مسائل مهمی دانست که با انجام اقدامات متعدد به اینِ مهم پرداخته شد. قبل از کرونا دانشجویان در کلاس‌ها، محوطه دانشگاه و سالن‌های ورزشی با یکدیگر مراوده حضوری داشتند که در زمان کرونا از بین رفت. برای رفع این مشکل مسابقات متعددی برگزار شد که با استقبال دانشجویان همراه بود. از جمله مسابقه مجازی سواد سلامت و مسابقات کشوری مجازی دومینو ویژه دانشجویان دانشگاه‌های کشور با محورهای سلامت‌روان/ خودمراقبتی/ سواد سلامت‌روان/ همدلی/ تاب‌آوری و شاید مهم‌ترین مسابقه، مسابقه ترم کرونایی بود که تعداد ۱ هزار و ۱۰۴ اثر به دبیرخانه رویداد با مشارکت دانشجویان از ۱۰۹ دانشگاه سراسر کشور ارسال شد و نزدیک به ۲۰۰۰ دانشجو از دانشگاه‌های سراسر کشور نیز در شبکه‌های اجتماعی گوناگون متعلق به رویداد عضو شدند».
معاون دانشجویی یکی از اقدامات بسیار مؤثر در ترم کرونایی را توسعه مشاوره برخط و تلفنی در ترم کرونایی عنوان کرد و گفت: «با توجه به ترم مجازی و عدم دسترسی بسیاری از دانشجویان به خدمات حضوری، فعالیت‌های واحد مشاوره تلفنی گسترش پیدا کرد به‌گونه‌ای که دانشجویان قادر به بهره‌گیری از خدمات مشاوره تلفنی روزانه از ساعت ۹ صبح تا ۲۱ هستند، همچنین فعالیت‌های مشاوره برخط گسترش پیدا کرد، به نحوی که دانشجویان روزانه قادر به بهره‌گیری از خدمات مشاوره برخط نیز هستند که این روش با استقبال دانشجویان مواجه شده است».
وی اقدام دیگر را تولید محتوا در خصوص خدمات غیرحضوری اعلام کرد و افزود: «با توجه به فقر منابع در زمینه خدمات غیرحضوری ویژه دانشجویان و ضرورت پرداختن به آن به‌ویژه در ترم مجازی کتابچه خدمات غیرحضوری سلامت‌روان نشر یافت. همچنین تولید پادکست و ساخت موشن‌گرافی از دیگر اقدامات در این حوزه بود».
وی در پایان این بخش اعلام کرد که ارتقای سواد سلامت روان دانشجویان با برگزاری وبینارهای سلامت روان از اقدامات مرکز مشاوره است که دانشجویان سراسر کشور می‌توانند ساعت ۱۶ تا ۱۸ از طریق لینک مستقیم و گزینه مهمان در وبینارها شرکت نمایند، تاکنون ۱۰۷ وبینار تخصصی برگزارشده و تعداد شرکت‌کنندگان ۸۵۶۰۰ نفر به ساعت است .
ارتقا توانمندی کارشناسان و متخصصان مراکز مشاوره دانشگاهی با برگزاری سلسله وبینارهای ویژه کارشناسان و متخصصان مراکز مشاوره دانشگاهی که تاکنون ۲۷ وبینار تخصصی برگزار شده و تعداد شرکت‌کنندگان ۶۷ هزار ۵۰۰ نفر به ساعت است.
محور حفظ پیوند دانشجو با دانشگاه در ترم مجازی در قالب طرح‌هایی مانند طرح همدلی و خوش‌آمد گویی از اقدامات جالب توجه توسط معاونت دانشجویی است. دکتر حبیبا درباره طرح خوش‌آمد گویی نیز توضیحاتی ارائه داد: «در این طرح به کمک نزدیک به ۸۰ کارشناس مرکز مشاوره دانشگاه تهران با تمامی ۳ هزار و ۷۵۰ دانشجوی نوورود سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ گفت‌وگوی تلفنی صورت گرفت تا ضمن خوش‌آمد گویی و معرفی خدمات مرکز مشاوره احساس تعلق اجتماعی در دانشجویان نو ورود در ترم مجازی فراهم شود و طرح دیگر طرح همدلی است.
 

طرح همدلی با دانشجویان در ایام کرونا
با توجه به اهمیت طرح همدلی، از ایشان خواستیم کمی بیشتر درباره این طرح بگویند: «پاندمی کرونا تأثیر قابل‌توجهی بر آموزش عالی نهاد و سازگاری با شرایط غیرمنتظره دانشگاه‌ها را ملزم به شناسایی تأثیرات این پاندمی بر عملکرد خود به ویژه وضعیت دانشجویان کرد، از همین رو انجام طرح‌هایی چون «طرح همدلی» ضرورت یافت تا بر پایه آن وضعیت دانشجویان و نحوه انطباق آنها با این پاندمی درک شود تا در نهایت بر پایه اطلاعات دقیق و معتبر ضمن شناسایی الگوهای پاسخ‌دهی دانشجویان به شرایط پیش‌آمده برنامه‌ریزی‌هایی برای انطباق آموزشی، شناختی و مهارتی دانشجویان صورت‌گرفته و از سویی امکان تأمین حمایت‌های مادی، آموزشی و معنوی از واجدین شرایط صورت گیرد.
وی اهداف اصلی طرح را همدلی دانشگاه با دانشجویان در شرایط دشوار ناشی از پاندمی کرونا و برقراری تعاملی مؤثر، پویا و مسئولانه برای کاهش مشکلات روان‌شناختی، شناسایی و غربالگری دانشجویان از جنبه‌های مختلف روان‌شناختی، تحصیلی، اقتصادی و … و ارائه خدمات تخصصی برای رفع مشکلات برشمرد.
دکتر حبیبا افزود: «در فاز اول و دوم اجرای این طرح که از خرداد سال ۱۳۹۹ آغاز شد، به کمک ۸۰ نفر از کارشناسان مرکز مشاوره تعداد ۳۳۱۲۵ تماس با دانشجویان صورت گرفته و از این تعداد تماس در مجموع ۲۲ هزار و ۶۷۲ مصاحبه کامل با دانشجویان انجام شد».
وی نکته بسیار مهم یافته‌های ناشی از اجرای طرح همدلی را رضایت بیش از ۷۲ درصدی دانشجویان از سامانه آموزش مجازی دانشگاه دانست و تأکید کرد که این رضایت ۷۲ درصدی نکته قابل توجه برای مدیران دانشگاه در حوزه آموزش است.
از یافته‌های دیگر این طرح می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: «بیش از ۷۰ درصد دانشجویان از کیفیت تدریس استادان و پاسخگویی و راهنمایی کارشناسان پردیس‌ها و دانشکده‌ها در ایام شیوع بیماری کرونا و آموزش مجازی رضایت دارند. فوت ۶ دانشجو بر اثر بیماری کرونا و ابتلای حدود ۳۰ درصد دانشجویان و یا خانواده‌های آنها به بیماری کرونا، و نیز بیش از ۳۱ درصد دانشجویان از ابتلای خود و یا خانواده به بیماری کرونا ابراز نگرانی شدیدکردند. بیش از ۲۰ درصد از دانشجویان به دلیل شرایط ناشی از کرونا و مشکلات شدید اقتصادی ناشی از آن دچار غمگینی شدید شده‌اند که این مسأله مسئولیت ما و خانواده‌ها را مضاعف می‌کند».
اما دکتر حبیبا از برخی آمار امیدوارکننده هم خبر داد و گفت: از جمله این آمار، می‌توان به رضایت بیش از ۶۸ درصد دانشجویان از بودن در کنار خانواده خود در شرایط بیماری کرونا و حفظ ارتباط با دوستان در بیش از ۵۰ درصد دانشجویان، امیدواری بیش از ۴۸ درصد دانشجویان نسبت به از بین رفتن شرایط کرونا و افزایش اعتماد دانشجویان به اقدامات مسئولانه و پاسخ‎گویانه دانشگاه اشاره کرد.
یکی دیگر از مهم‌ترین نتیجه اجرای طرح همدلی شناسایی ۴۰۳ نفر از دانشجویان با مشکلات مختلف تحصیلی، اقتصادی، روان‌شناختی و ارائه خدمات حمایتی لازم از جمله پرداخت کمک‌هزینه مالی، درمانی، معیشتی و غیره بوده است.

اداره کل امور دانشجویی در پاندمی کرونا پروتکل بهداشتی تغذیه‌ای غذاخوری‌های دانشجویی دانشگاه تهران را تدوین کرد
دکتر حبیبا از اقدامات انجام‌شده در اداره کل امور دانشجویی در پاندمی کرونا نیز سخن گفت: «پروتکل بهداشتی تغذیه‌ای و غذاخوری‌های دانشجویی دانشگاه تهران تدوین شد و برای دانشجویان برنامه‌ریزی غذایی صورت گرفت. و همچنین از طریق سایت دانشگاه، سایت معاونت دانشجویی و اداره کل امور دانشجویی، ایمیل و پیامک، دانشجویان در جریان آخرین اقدامات مربوط به وام، شهریه، تغذیه و لوازم مورد نیاز قرار گرفتند».
 

اسکان دانشجویان تحصیلات تکمیلی در خوابگاه‌های دانشگاه
معاون دانشجویی اعلام کرد: «در خصوص اسکان دانشجویان تابع تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم در حال حاضر براساس تصمیمات ستاد، آموزش برای کلیه دانشجویان به ویژه مقطع کارشناسی به صورت مجازی است و صرفاً دانشجویان تحصیلات تکمیلی که تصویب پروپزال کرده‌اند و با تأیید استاد راهنما و رئیس دانشکده نیاز به حضور فیزیکی در دانشگاه را دارند می‌توانند در خوابگاه‌ها ساکن شوند».
وی افزود: «تا امروز نزدیک به ۲۰۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اسکان در اتاق‌های یک یا دو نفره در خوابگاه‌های دانشگاه ساکن هستند، حمام‌ها و سرویس‎های بهداشتی با اطلاعیه‌های مناسب برای دانشجویان ساکن مشخص‌شده، به‌طوری‌که هر دانشجو از حمام و سرویس اختصاص داده شده به خود استفاده می‌کند. با همه اقدامات انجام شده برخی از دانشجویان نگرانی‌های دارند، ولی ما تلاش کرده‌ایم تا حتی‌المقدور ضمن حفظ سلامت دانشجویان، وقفه‌ای در امور پژوهشی-تحقیقاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی ایجاد نشود تا دانشجویان بتوانند به موقع از دانشگاه دانش‌آموخته شوند تا با کمبود امکانات و ظرفیت برای ورود دانشجویان نوورود مواجه نشویم».
و اما خبر بد ابتلاء بیش از ۱۵ دانشجوی ساکن در خوابگاه‌ها به کرونا بود که دکتر حبیبا در خصوص نحوه مراقبت از این دانشجویان توضیح داد: اتاق‎های مخصوصی برای مبتلایان به کووید ۱۹ در خوابگاه‌ها اختصاص داده شد که فرد مبتلا باید در این ایام در قرنطینه به سر ببرند و حتی‌المقدور سعی شد برای آنها غذای مناسب، آب‌میوه و سوپ و غیره فراهم شود.
کار شایسته دیگر تهیه غذای گرم برای حدود ۲۰۰۰ دانشجوی ساکن در خوابگاه‌ها است که در ظروف یکبار مصرف بسته‌بندی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توزیع می‌شود.
اقدام دیگر اداره کل گندزدایی تمام اماکن عمومی و محوطه خوابگاه‌ها با همکاری سایر نهادها از ابتدای شیوع ویروس کرونا از دیگر اقدامات خوابگاه بود که شاید در ابتدا ساده به نظر برسد، ولی به دلیل تخلیه با عجله دانشجویان و رفتن به شهرستان‌ها لوازم فاسدشدنی در اتاق‌ها و یخچال‌ها رهاشده بود که با برنامه‌ریزی مناسب و تشکیل گروه‌های مناسب برای این کار، تمام اتاق‌ها و یخچال‌ها نظافت اساسی و پس از آن اتاق‌ها گندزدایی شد.
معاون دانشجویی دانشگاه در خصوص اسکان دانشجویان برای گذراندن دروس عملی گفت: اداره کل امور خوابگاه‌ها آمادگی دارد تا با برنامه‌ریزی اداره کل آموزش دانشگاه شرایط اسکان دانشجویان برای گذراندن دروس عملی به‌صورت فشرده را مشابه سال تحصیلی قبل فراهم آورد. در عین حال بر اساس بخشنامه اخیر سازمان امور دانشجویان امکان مهمان‌شدن دانشجویان در دانشگاه‌های نزدیک محل زندگی برای گذراندن دروس عملی نیز فراهم شده است.
 

ساخت دو خوابگاه جدید که یکی از آنها اسفندماه و دیگری تیرماه به بهره‌برداری می‌رسد
دکتر حبیبا از ساخت و بهره‎برداری دو خوابگاه جدید خبر داد و گفت که اولی با گنجایش حدود ۳۰۰ نفر که با کمک دانشگاه و بنیاد فرهنگی جمال زاده در حال اتمام است این خوابگاه با استانداردهای روز و امکانات خوابگاه سبز از جمله آب خاکستری، هوشمندسازی موتورخانه و … در حال ساخت می‌باشد که در فروردین ماه سال آینده به اتمام خواهد رسید و آماده بهره‌برداری خواهد شد و خوابگاه دوم با ظرفیت حدود ۱۷۶ نفر که با کمک بنیاد حامیان دانشکده فنی در حال ساخت است که حداکثر تا پایان شهریورماه سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی در ادامه افزود: «ارتقا و توسعه مجموعه‌های خوابگاهی و استانداردسازی فضاهای خوابگاهی با توجه به شرایط پیش‌آمده و عدم حضور دانشجویان در خوابگاه‌ها، امکان بازسازی و نوسازی فضاهای خوابگاهی را فراهم کرد. در این مدت بیش از ۷۰۰۰ مترمربع بنای خوابگاهی در دست بازسازی و نوسازی هست که در نوع خود این اقدام بسیار جسورانه می‌باشد عمده این بازسازی‌ها در خوابگاه‌های سطح شهر در حال انجام است که برخی از آنها جز ساختمان‌هایی بودند که در طرح توسعه به تملک دانشگاه درآمده‌اند و نیاز به بازسازی و استانداردسازی داشتند. یکی دیگر از اقدامات مهم احداث مجتمع فرهنگی و ورزشی و افزایش سرانه فضای فرهنگی و ورزشی خوابگاه‌های سطح شهر بود که حدود ۱۱۰۰ مترمربع به سرانه فضای فرهنگی و ورزشی خوابگاه‌ها افزوده شد».
معاون دانشجویی دانشگاه اعلام کرد در حال حاضر با تاکید ریاست دانشگاه این آمادگی را داریم که در صورت عادی شدن شرایط و کنترل ویروس کرونا به هر نحو، دانشجویان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن اسکان دهیم و در تمامی نشست‌های معاونین دانشجویی دانشکده‌ها و پردیس‌ها نیز بر آمادگی بخش‌های مختلف دانشگاه برای مواجه با هر سناریویی در آینده و دوران پساکرونا تاکید کرده‌ایم.
وی در پایان خاطرنشان کرد که دانشگاه و خوابگاه بدون حضور دانشجو معنا ندارد و این دانشجوست که به دانشگاه و خوابگاه روح و نشاط می‌دهد. از این رو دانشگاه لحظه‌شماری می‌کند تا شرایط عادی شود و دانشجویان بتوانند به دانشگاه بازگردند.

کد تحریریه : ۱۰۰/۱۰۱/۱۰۳

کلید واژه ها: معاونت دانشجویی کرونا گواهی سلامت تست سریع کرونا سواد سلامت پساکرونا دومینو مشاوره سلامت روان طرح همدلی تغذیه خوابگاه دروس عملی بهسازی خوابگاه‌ها


( ۲ )

نظر شما :