بازدید رئیس دانشگاه تهران از دستاورد کاوش‌های باستان‌شناسی دشت قزوین

۰۳ مهر ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰ کد : ۶۳۲۷ اخبار اخبار فرهنگی-دینی اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۶۱۱
دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، ۳ مهر ۱۳۹۷ از دستاورد کاوش‌های باستان‌شناسی دشت قزوین در محوطه باستانی سگزآباد بازدید و با مسئولان استان دیدار کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، ضمن بازدید از کاروانسرای محمدآباد خره از بناهای دوره صفوی و نیز بازدید از بخش‌های مختلف محوطه باستانی سگزآباد در جریان آخرین فعالیت‌های تیم باستان‌شناسی مستقر در این مکان قرار گرفت.
رئیس دانشگاه تهران در حاشیه این سفر با استاندار قزوین و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان دیدار و گفتگو کرد.
دکتر نیلی احمدآبادی در دیدار با استاندار قزوین، ضمن اشاره به بازدید از سایت‌های باستان‌شناسی قزوین گفت: «آموزش‌های دانشگاهی برای کشور اهمیت دارد و علت حضور دانشگاه تهران در قزوین همین است».
رئیس دانشگاه تهران عنوان کرد: «بیش از ۵۰ دانشجو و استاد دانشگاه در کاوش‌های باستان‌شناسی قزوین مشغول پژوهش هستند که این امر برای دانشگاه هزینه دارد؛ ما این هزینه‌ها را تقبل می‌کنیم چراکه معتقدیم دانشگاه‌ها رسالت آموزشی و پژوهشی برای حل مشکلات کشور جهت کمک به توسعه دارند».
وی با اشاره به همکاری مشترک دانشگاه تهران با استان قزوین اظهار کرد: «این دانشگاه در دو موضوع باستان‌شناسی و کشاورزی با استان قزوین همکاری دارد».
دکتر نیلی احمدآبادی با اشاره به اینکه دانشگاه تهران در حوزه باستان‌شناسی فراتر از بضاعت خود فعالیت می‌کند، اظهار کرد: «چون دانشگاه به لحاظ مالی دچار محدودیت است ما انتظار داریم مسئولان استان قزوین همکاری‌های بیشتری را در دستور کار خود قرار دهند».
رئیس دانشگاه تهران درباره شرایط کاوشگران گفت: «کار باستان‌شناسی معمولاً در شرایط سخت کاری و محیطی انجام می‌شود، لذا ما نگران سلامت و کیفیت اقامت کاوشگران هستیم که عمدتاً دانشجو هستند. دانشجویان امروز باستان‌شناسان آینده کشور هستند و هر چه در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم درواقع آینده کشور را تضمین کرده‌ایم».
دکتر نیلی احمدآبادی ادامه داد: «نباید فکر کنیم این پژوهش‌ها فقط یک کاوش ساده است بلکه باید بدانیم این مطالعات، پژوهش‌های بین‌رشته‌ای است و به توسعه در بخش‌های مختلف کمک می‌کند».
رئیس دانشگاه تهران در پایان گفت: «دانشگاه تهران توسعه همکاری با سازمان‌ها و دستگاه‌ها را در برنامه خود دارد لذا در همه حوزه‌ها مانند آب، محیط‌زیست و اشتغال آمادگی همکاری با استان قزوین را دارد».

عبدالمحمد زاهدی، استاندار قزوین نیز در این دیدار گفت: «حضور دانشگاه تهران در دو زمینه باستان‌شناسی و کشاورزی در قزوین پایه و اساس خوبی برای تداوم همکاری‌های میان دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی است و به‌طور حتم همه مدیران استان نیز از این همکاری استقبال می‌کنند».
به گفته وی همه مدیران استان به شکلی دانشگاهی بوده یا هم اکنون در دانشگاه حضور دارند و با نگاه مثبت برای تداوم همکاری دانشگاه و استان اقدام می‌کنند.
زاهدی با اشاره به درخواست دانشگاه تهران برای مرمت کاروانسرای محمدآباد افزود: «این اثر تاریخی هم اکنون به‌عنوان خوابگاه مورد استفاده و بهره‌برداری استادان و دانشجویان باستان‌شناسی دانشگاه تهران است که با توجه به فرسودگی و قدمت اثر باید برای جلوگیری از هر خطر احتمالی مورد مرمت و بازسازی قرار گیرد».
استاندار قزوین تصریح کرد: «باید برای مرمت، تجهیز و بهره‌برداری از کاروانسرا یک جلسه مشترک با حضور دانشگاه تهران، دستگاه‌های اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی استان و سرمایه‌گذار بخش خصوصی تشکیل شود تا با عقد قرارداد سه‌جانبه برای بازسازی و مرمت این اثر اقدام شود».
وی در ادامه اظهار کرد: «جا به جایی جاده بویین زهرا – قزوین که از کنار این اثر تاریخی عبور کرده و موجب آسیب به کاروانسرای محمدآباد می‌شود. از درخواست‌های دیگر دانشگاه تهران است که باید مطالعات اجرایی آن امسال انجام شده و سال بعد برای این جابه‌جایی اقدام شود».
استاندار قزوین در پایان به برگزاری جلسات کارشناسی با حضور مدیران کل دستگاه‌های ذی‌ربط و مدیریت دانشگاه تهران برای اجرای این طرح در استان تاکید کرد.

دانشگاه تهران در زمینه‌های باستانی‌شناسی و کشاورزی در قزوین فعالیت دارد و دور جدید کاوش‌های باستان‌شناسی در این مکان توسط استادان و دانشجویان دانشگاه تهران در حال انجام است. گورستان متعلق به عصر آهن ۳، ابزار آلات جنگی، ظروف سفالی و بناهای خشتی بخشی از یافته‌های باستان‌شناسان در این منطقه به شمار می‌رود.
کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه‌های پیش از تاریخ سگزآباد واقع در جنوب قزوین از دهه ۴۰ به بعد در حال انجام است و فصل جدید مطالعات و کاوش‌های باستان‌شناسی دشت قزوین به سرپرستی دکتر مصطفی ده‌پهلوان، رئیس مؤسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران، آغاز شده است.

کلید واژه ها: کاوش‌ باستان‌شناسی


( ۱ )

نظر شما :