وقف ماندگار در شیراز به دانشگاه تهران

۳۰ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۴:۵۷ کد : ۵۸۴۶ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۹۳۷۷
سی‌ام خرداد سالگرد وقف زمین پایگاه لرزه‌نگاری شیراز، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و ماندگارترین موقوفات خیرین نیک‌اندیش به دانشگاه تهران است.
وقف ماندگار در شیراز به دانشگاه تهران

زمین شبکه لرزه نگاری شیراز در سال ۱۳۳۸ توسط حاج محمد نمازی، خیر برجسته و نیکنام شیرازی برای استفاده رصد اقمار مصنوعی وقف دانشگاه تهران شد که یک سال بعد اولین ایستگاه لرزه نگاری شیراز در آن فعالیت خود را آغاز کرد. این ایستگاه از نوع آنالوگ بود و تا سال ۱۳۸۱ به فعالیت خود ادامه داد. در سال ۱۳۸۲ شبکه لرزه نگاری دیجیتال شیراز با شیفت ۲۴ ساعته کارشناسان افتتاح شد. اولین ایستگاه لرزه‌نگاری ایران در مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، از سال ۱۳۳۸ آغاز به کار کرد.
مورد وقف: اختصاص ۳۱۴۶ متر مربع از اراضی موقوفه بیمارستان نمازی شیراز به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران به منظور ایجاد رصد خانه شیراز، جهت مطالعه قمرهای مصنوعی که بعداً این رصد خانه به پایگاه لرزه‌نگاری شیراز تغییر یافت.
تاریخ وقف: ۱۳۳۸/۳/۳۰

حاج محمد نمازی (۱۳۵۱-۱۲۷۵)
مرحوم حاج محمد نمازی که از خاندان مشهور و در زمزه صالحان و خیراندیشان زمان خود است، درفروردین سال ۱۲۷۵ در شیراز دیده به جهان گشود. دوران کودکی خود را درهند وچین گذراند، دوره جوانی را در شیراز وسپس درتهران سپری کرد و درسال ۱۳۰۳ به قصد سیاحت به آمریکا عزیمت کرد. او پس از ۳۰ سال اقامت درآمریکا به ایران بازگشت. آرزوی این فرد نیک اندیش این بود که اگر به یاری خداوند متعال در امور تجارت توفیقی یابد و ثروتی گرد آورد، عمده آن را در راه خیر وقف کند. آرزوی وی محقق می شود و پس از بازگشت به ایران به فکر تأسیس بیمارستانی به عنوان مرکز طبی و بهداشتی می افتد که نه تنها به معالجه بیماران بپردازد، بلکه کمک شایانی درتشخیص و جلوگیری از امراض، و هم چنین بالا بردن سطح بهداشت عمومی و تربیت پزشکان، پرستاران و محققان باشد.
وی با مشاهده اوضاع ناگوار بهداشتی و مطالعه در این زمینه متوجه شد که آب آشامیدنی مردم در شهرهای شیراز آلوده است و همین موضوع سبب امراضی از قبیل حصبه، وبا و اسهال گردیده و باعث تلف شدن بسیاری از مردم شده است و بهترین راه مبارزه با این امراض را رفع آلودگی آبها دانسته، و همزمان تصمیم می‌گیرد تأسیس بیمارستان و لوله کشی آب شهر شیراز را توأمان آغاز نماید.
این واقف خیراندیش، حسب در خواست رئیس وقت دانشگاه تهران، درسال ۱۳۳۸ بخشی از اراضی مجاور بیمارستان نمازی و سازمان آب شیراز را برای ایجاد وتوسعه پایگاه لرزه نگاری شیراز به دانشگاه تهران هدیه کرد.

وی در فروردین ۱۳۵۱ خورشیدی در شیراز و در بیمارستان نمازی که خود تأسیس کرده بود، در سن ۷۶ سالگی درگذشت.

جدیدترین اخبار و اطلاعیه‌های دانشگاه تهران را در پیام‌رسان «ایتا» به نشانی UTPRNEWS@ دریافت نمایید.


( ۷ )

نظر شما :

امید توکلیان ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ | ۰۷:۲۳
با سلام بعنوان کسی که توفیق خدمت در دانشگاه تهران را دارم از درج این سرگذشت گرانبها تشکر مینمایم و فکر میکنم که اگر نام رئیس وقت دانشگاه شادروان جناب آقای دکتر فرهاد و پدر اینجانب جناب آقای حسام توکلیان که از طرف مرحوم دکتر مامور مذاکره با مرحوم نمازی بودند در این متن ذکر شده بود شاید حق مطلب بهتر ادا میشد.