نتایج پیمایش شاخصهای کارآفرینی ایران منتشر شد | سیمای کارآفرینی ایران ۲۰۲۳؛ نیمی از کسبوکارهای نوپای ایرانی به سمت دیجیتالی شدن حرکت کردهاند
به گزارش روابط دانشگاه تهران به نقل از دانشکده کارآفرینی، دفتر دیدهبان جهانی کارآفرینی ایران دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، در سال ۱۴۰۲ نیز همانند ۱۴ سال گذشته، برنامه تحقیقاتی بینالمللی ارزیابی شاخصهای کارآفرینی کشور را بر اساس مدل استاندارد Global Entrepreneurship Monitor (GEM) با حمایت مادی و معنوی مؤسسه کار و تأمین اجتماعی و دانشگاه تهران در ۴۲ شهر کشور با حجم نمونهای بالغ بر ۳۱۰۰ نفر در کشور اجرا نمود.
بر اساس گزارش دیدهبان جهانی کارآفرینی (GEM)، ایران در سال ۱۴۰۲ در بین ۴۶ کشور جهان، بر حسب شاخص کارآفرینی نوپا (با نرخ ۹.۸%) در جایگاه ۳۲ قرار دارد.
همچنین طبق گزارش سال ۲۰۲۳ دیدهبان جهانی کارآفرینی، شاخص قصد کارآفرینانه به معنای تمایل مردم یک کشور به راهاندازی کسبوکار جدید برای خود در ۳ سال آتی هستند، ۱۷.۶% منتشر شد که این مقدار بالاتر از میانگین در کشورهای عضو در این پیمایش جهانی است و ایران در بین ۴۶ کشور فعال عضو این کنسرسیوم دانشگاهی، در این شاخص در جایگاه ۲۲ قرار گرفت.
بر اساس این پیمایش، ۵۱.۴ درصد کسبوکارهای نوپای ایرانی به سمت دیجیتالی شدن حرکت کردهاند که ایران در این شاخص در میان ۴۶ کشور، دارای رتبه ۲۴ است که حاکی از استقبال کارآفرینان نوپای ایرانی از فناوریهای دیجیتالی است.
در میان شاخص ادراکات کارآفرینانه، ۲۶.۵ درصد پاسخدهندگان ایرانی فرصتهای خوبی را برای راهاندازی کسبوکار تشخیص دادهاند (با رتبه ۴۶).
همچنین بر اساس گزارش ۲۰۲۳ دیدهبان جهانی کارآفرینی، ۹۴.۴ درصد کارآفرینان نوپای ایرانی با انگیزه کسب ثروت و درآمد بیشتر (رتبه ۱) وارد عرصه کارآفرینی میشوند.
مطابق گزارش ۲۰۲۳-۲۰۲۲ دیدهبان جهانی کارآفرینی، بیش از ۷۱.۳ درصد کارآفرینان نوپا (با رتبه ۳۳) به اثرات اجتماعی فعالیتهای کارآفرینانهشان توجه نمودهاند و البته با نسبت کمتری (۶۸.۸ درصد)، آنها نسبت به مسائل زیست محیطی نیز تاکید میکنند (رتبه ۳۸).
نظر شما :