چالش‌های آموزش زبان چینی در ایران | دکتر بذرافشان: امکان آموزش به کودکان و نوجوانان با توجه به امکانات موجود ممکن نیست

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۹ کد : ۲۸۶۵۷ گفت‌وگو و گزارش بین‌الملل خبر
تعداد بازدید:۵۱۶
عضو هیات علمی رشته زبان چینی دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران در تشریح نقاط ضعف و چالش‌های آموزش زبان چینی در ایران گفت: آموزش زبان چینی در ایران اکنون فقط برای زبان‌آموزان بالغ انجام می‌شود و امکان آموزش به کودکان و نوجوانان با توجه به امکانات موجود ممکن نیست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر امین بذرافشان عضو هیات علمی رشته زبان چینی دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران و مدیر موسسه کنفوسیوس دانشگاه تهران در سمینار بین‌المللی «نوآوری و خلاقیت در توسعه فعالیت‌های موسسه کنفوسیوس در دوره جدید» که به صورت آنلاین در بانکوک برگزار شد، درباره سابقه آموزش زبان چینی در ایران، گفت: بررسی تاریخ روابط چند هزار ساله ایران و چین نشان می‌دهد که با وجود سابقه چند هزار ساله ارتباطات دو کشور، بر خلاف آموزش زبان فارسی در چین اما آموزش زبان چینی در ایران از سنت تاریخی برخوردار نیست.

وی افزود: با بررسی سابقه چند ده ساله، آموزش زبان چینی در ایران را می‌توان در سه دوره شامل دوره ابتدایی، دوره شکل‌گیری و دوره توسعه دسته‌بندی کرد.

مدیر موسسه کنفوسیوس دانشگاه تهران در بررسی نقاط ضعف آموزش زبان چینی در ایران به مسائلی نظیر فقدان فرصت‌های آموزش به نوجوانان اشاره کرد و گفت: آموزش زبان چینی در ایران اکنون فقط برای زبان‌آموزان بالغ انجام می‌شود. امکان آموزش به کودکان و نوجوانان که هم به لحاظ شیوه‌های آموزش و هم به لحاظ کتب آموزشی متفاوت است، با توجه به امکانات موجود ممکن نیست.

عضو هیات علمی دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران درباره مسئله تالیف کتاب‌های بومی آموزشی نیز اظهار کرد: کتاب‌های آموزشی مورد استفاده در ایران تماماً از کتاب‌های تالیف شده در چین است که هم از لحاظ طراحی آموزشی هم از لحاظ طراحی تمرین و سایر موارد نیاز به بومی‌سازی دارد.

دکتر بذرفشان از «تمرکز آموزش در تهران» به عنوان مسئله دیگر در زمینه چالش‌های آموزش زبان چینی در ایران نام برد و گفت: امکانات آموزش زبان چینی، هم اکنون بیشتر در تهران و تعداد اندکی شهرهای بزرگ کشور متمرکز شده است. این در حالی است که بسیاری از متقاضیان این زبان در سایر شهرها زندگی می‌کنند.

وی درباره مسئله ایجاد مقاطع تکمیلی و پرورش اساتید ایرانی زبان چینی نیز خاطرنشان کرد: آموزش زبان چینی در ایران فقط در مقطع کارشناسی انجام می‌شود. این شرایط باعث شده است تا تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان امکان ادامه تحصیل نداشته باشند و تربیت مدرس زبان چینی نیز با محدودیت مواجه باشد.

مدیر موسسه کنفوسیوس دانشگاه تهران بر ضرورت دوره‌های مهارت تخصصی زبان تاکید کرد و گفت: گستردگی ارتباطات با کشور چین باعث به وجود آمدن نیازهای تخصصی شده است که در دوره‌های کارشناسی دانشگاهی امکان برگزاری آن وجود ندارد. این دوره‌ها فرصت‌های جدیدی در شناخت کشور چین ایجاد می‌کند و نیاز است به صورت ویژه به آن توجه شود.

وی افزود: اصل فعالیت‌های موسسات کنفوسیوس در دنیا، آموزشی و علمی است. موسسات کنفوسیوس در ایران می‌توانند فعالیت‌های خود را با رویکرد مسئله‌محور و آموزش‌محور در جهت کمک به حل این مسائل متمرکز کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت بین‌الملل دانشگاه تهران، مؤسسه کنفوسیوس فعالیت خود را از زمستان ۱۳۸۷ در دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران آغاز کرد. از جمله اقدامات مهم این مؤسسه، تجهیز لابراتورهای زبان بوده است. به ‏طور کلی مؤسسه کنفوسیوس در همکاری مستمر در آموزش زبان وادبیات چینی، تأمین منابع درسی مرتبط، استقرار مأمورین اعزامی مؤسسه و نظارت بر کلیه فعالیت‌های مرتبط با مؤسسه در سطح دانشگاه تهران اهتمام دارد. این مؤسسه در مهر ماه ۱۳۹۴ بعد از راه‌اندازی رشته زبان و ادبیات چینی، فعالیت‌های خود را پس از وقفه‌ای طولانی در دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی از سرگرفت.

کلید واژه ها: مؤسسه کنفوسیوس دانشگاه تهران


( ۵ )

نظر شما :