رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران خبر داد:
آغاز پذیرش دانشجو در رشته یادگیری الکترونیکی از ۱۴۰۱/ ارائه پیشنهاد راهاندازی رشته «مغز، ذهن، تربیت» در مقطع کارشناسیارشد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر الهه حجازی، رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران با اعلام این خبر، درباره ضرورت راهاندازی این رشته، گفت: از سال ۱۳۹۸ و پس از شیوع کرونا، تجربه آموزش عالی کشور در حوزه آموزش مجازی ارتقا پیدا کرد اما به دلیل اینکه به یکباره در شرایط ویژه قرار گرفتیم، به سختی یا به طور محدود امکان دسترسی به افرادی وجود داشت که متخصص حوزه آموزش مجازی و آگاه به روشهای مبتنی بر یادگیری الکترونیکی باشند و بتوانند با چندرسانهای کار کنند یا به ارزشیابی برنامهها بپردازند. بنابراین نیاز بود برنامهای متناسب با شرایط و نیازهای روز طراحی و راهاندازی کنیم تا ضمن برطرف شدن خلأهای موجود در زمینه آموزش مجازی، نیروی متخصص مورد نیاز برای این حوزه نیز تربیت شود.
وی افزود: البته در گذشته یک برنامه یادگیری الکترونیکی در دانشگاه تهران وجود داشته که رویکرد آن بیشتر سختافزاری بوده و کمتر به جنبههای مختلف آموزش الکترونیکی توجه داشته است.
رئیس دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران، کارشناسیارشد «ارزشیابی آموزشی» را دیگر رشته جدید این دانشکده اعلام کرد و گفت: این رشته بینرشتهای برای اولین بار در کشور اجرا میشود و دانشگاه تهران به عنوان پیشنهاددهنده آن، تنها دانشگاه مجری این رشته در کشور است. در این بینرشتهای، رشتههای سنجش، برنامهریزی درسی و روانشناسی تربیتی مشارکت دارند.
دکتر حجازی درباره ضرورت راهاندازی این بینرشتهای، گفت: درسی به نام ارزشیابی آموزشی داشتیم، ولی ارزشیابی یک مبحث بسیار گسترده و یک تخصص است، نه یک واحد درسی. به همین دلیل برنامهای را در قالب کارشناسی ارشد ارزشیابی آموزشی ایجاد کردیم تا نیروهایی تربیت شوند که اگر میخواهند بر روی مباحث ناظر بر سنجش یا اندازهگیری بویژه در عملکردهای آموزشی فعالیت کنند، دارای قابلیتهای لازم باشند.
وی همچنین از رشته «مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی» به عنوان یکی دیگر از رشتههای جدید دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران نام برد و گفت: این رشته در سال جاری با پذیرش دانشجو فعالیت خود را آغاز کرده است.
دکتر حجازی در توضیحی درباره این رشته بینرشتهای، اظهار کرد: این رشته به رویکردهای مختلف در آموزش عالی (اقتصادی، مدیریت، تعلیم و تربیت) میپردازد. تربیت متخصصان در حوزه مدیریت آموزش عالی با نگاه ویژه به رفع مشکلات این عرصه، از اهداف این برنامه است.
رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در ادامه با تاکید بر اهمیت نظریهپردازی در علوم انسانی، گفت: در همین راستا پیشنهاد راهاندازی رشته «مغز، ذهن، تربیت» در دوره کارشناسی ارشد را ارائه کردهایم تا دانشجویانی که بعد نظریشان خیلی قوی است و دوست دارند وارد کارهای نظری شوند، بتوانند در این رشته تحصیل کنند.
وی تاکید کرد: رشته «مغز، ذهن، تربیت» این امکان را میدهد تا دانشجویانی که به فعالیتهای فکری و نظری علاقه دارند و از سوی دیگر در حوزههای فلسفه و روانشناسی هم ورود دارند، وارد این رشته شوند و در نتیجه بتوانیم یک سری افراد متفکر و نظریهپرداز را در این زمینه تربیت کنیم.
استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران افزود: رشته روانشناسی تربیتی را سالهاست که در دانشکده اجرا میکنیم ولی رشته «ذهن، مغز و تربیت» به هر سه بعد نرمافزاری (مغز)، روانشناسی تربیتی و فلسفه توجه دارد تا افراد متفکری در این زمینه تربیت شوند.
وی اظهار امیدواری کرد که رشته «ذهن، مغز و تربیت» بتواند با دریافت مجوز از سال آینده در دانشگاه تهران اجرا بشود.
نظر شما :