در نشست مدیران روابط عمومی با وزیر عتف:

مدیرکل روابط عمومی دانشگاه تهران: نگاه به روابط عمومی‌ها باید از کارکرد تبلیغاتی به کارکرد ارتباطی و مدیریتی تغییر کند/ «استقلال» و «حرفه‌ای بودن» روابط عمومی باید به طور توأمان به رسمیت شناخته شود

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۸ کد : ۱۶۶۳۲ اخبار اخبار ستادی خبر
تعداد بازدید:۸۰۳
روابط عمومی دانشگاه تهران: دکتر قنبری باغستان در نشست مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر اهمیت تغییر نگاه‌ها به روابط عمومی‌ها از کارکرد تبلیغاتی به کارکرد ارتباطی و مدیریتی تاکید کرد.
مدیرکل روابط عمومی دانشگاه تهران: نگاه به روابط عمومی‌ها باید از کارکرد تبلیغاتی به کارکرد ارتباطی و مدیریتی تغییر کند/ «استقلال» و «حرفه‌ای بودن» روابط عمومی باید به طور توأمان به رسمیت شناخته شود

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در این نشست که به مناسبت ۲۷ اردیبهشت، روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی برگزار شد، ابتدا دکتر قنبری باغستان، مدیر کل روابط عمومی دانشگاه تهران، با بیان اینکه نگرش به روابط عمومی باید از یک کارکرد تبلیغاتی به یک کارکرد ارتباطی و مدیریتی تغییر کند، اظهار داشت: این نوع نگرش با هدف تعامل و پاسخگویی بیشتر و بهتر به نیازها و خواسته‌های همه ذی‌نفعان انجام می‌گیرد که حوزه مدیریت و ریاست فقط یکی از آنها می‌باشد.

وی افزود: یکی از آسیب‌هایی که به نظر می‌رسد روابط عمومی‌ها به آن مبتلا هستند، باقی ماندن آنها در قامت یک دستگاه تبلیغاتی است که پیامد اصلی این درجا زدن، تقلیل اکوسیستم دانشگاهی و فناوری کشور از یک نهاد پویا، فعال و پیشرو به سازمان‌های اداری خشک و بی روح که انگار هیچ حرفی، ایده‌ای یا کاری جز چند تا بخش نامه و آئین نامه و دستورالعمل برای گفتن ندارند.

دکتر قنبری با بیان اینکه گذار از «کارکرد تبلیغاتی» به «کارکرد ارتباطی» از منظر ساختاری، یک شیفت پارادایمی نیاز دارد و آن به رسمیت شناختن استقلال حرفه‌ای روابط عمومی به عنوان یک نهاد مستقل و وکیل مدافع منافع همه عامه ها و ذی‌نفعان در ساختار و تشکیلات اداری نظام آموزش عالی است، افزود: در این خصوص به طور توأمان باید بر دو مفهوم «استقلال» و «حرفه‌ای بودن» تاکید کرد.

وی در ادامه به تنها دو مورد از مزایای استقلال حرفه‌ای روابط عمومی‌ها پرداخت و افزود: اول اینکه وقتی روابط عمومی از لاک توجیه و دفاع از عملکرد مدیریت خارج می‌شود، می‌تواند تمرکز بیشتری بر سایر حلقه‌های اکوسیستم دانشگاهی و فناوری، به خصوص دستاوردها و مهم‌تر از آنها ایده‌های نهفته در ذهن کنش گرانی بکند که به دلیل فقدان مکانیسم‌های ارتباطی درست امکان ظهور و اتصال آنها به زنجیره دانش، نوآوری، فناوری و کارآفرینی وجود ندارد.

وی در ادامه گفت: دوم اینکه ما در آموزش عالی بین‌المللی، با مفاهیمی همچون پابلیسیتی، روئت‌پذیری و نیز اعتبار (یا همان رپیوتیشن) مواجه هستیم و هیچکس جز یک روابط عمومی حرفه‌ای نمی‌تواند پابلیسیتی لازم و حرفه‌ای و نیز اعتبار واقعی را برای نظام‌های دانشگاهی به ارمغان بیاورد.

گفتنی است در دیدار مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور با دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، همچنین تعدادی دیگر از مدیران روابط عمومی و مدیران روابط عمومی مناطق نیز به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص فعالیت‌های روابط عمومی و نیز آسیب‌ها و چالش‌های پیش رو پرداختند.

کد تحریریه : ۱۰۰/۱۰۱/۱۰۷

کلید واژه ها: روز جهانی ارتباطات روابط عمومی کارکرد تبلیغاتی کارکرد ارتباطی استقلال حرفه‌ای


نظر شما :