انتشار کتاب عضو هیأت علمی دانشگاه تهران از سوی انتشارات بین‌المللی روتلج

تعداد بازدید:۱۰۲۸
روابط عمومی دانشگاه تهران: کتاب «روابط منطقه‌ای (خاورمیانه) ایران: از عصر باستان تا جمهوری اسلامی» به قلم استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، توسط انتشارات بین‌المللی روتلج (Routledge) منتشر شد.

بنا به گزارش معاونت پژوهشی دانشگاه تهران، کتاب "Iran's Regional Relations: A History from Antiquity to the Islamic Republic” به قلم دکتر سید محمد هوشی‌سادات، استادیار مطالعات خاورمیانۀ دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، که به عنوان استاد مدعو و پژوهشگر فوق دکترا در دانشگاه‌های ایالتی نیویورک و تورنتو در کشورهای ایالات متحدۀ آمریکا و کانادا، حضور یافته بود، پس از یک فعالیت علمی و تحقیقاتی که به مدت چهار سال به طول انجامید، توسط انتشارات بین‌المللی روتلج (Routledge) در پاییز ۱۳۹۹ منتشر شد.

نویسندۀ کتاب حاضر تلاش کرده است تا با نگارش این اثر علمی، روابط خارجی ایران را بر اساس یک مدل و رویکرد ایرانی همراه با شاخص‌ها و مؤلفه‌های علمی برای جامعۀ علمی بین‌المللی تبیین نماید. در این کتاب، تلاش بر آن بوده است تا مهم‌ترین تحولات صورت گرفته در روابط خارجی ایران با کنشگران منطقه‌ای از عصر قدیم و ظهور تمدن‌های باستانی تا دوران معاصر بررسی و ضمن علت‌یابی این پدیده‌ها، به پیامدهای عینی آنها به ویژه در عرصۀ منطقه‌ای پرداخته شوند.

عرصۀ تاریخی روابط خارجی ایران در حوزۀ منطقه‌ای غرب آسیا و شمال آفریقا در چهار دورۀ مجزا و در قالب چهار فصل نخست بررسی شده است: دورۀ نخست، به شکل‌گیری تمدن‌ها و امپراتوری‌های باستانی در خاورمیانه تا طلوع اسلام بازمی‌گردد، و دورۀ دوم نیز، همزمان با طلوع اسلام آغاز شده و تا تأسیس سلسلۀ صفوی تداوم می‌یابد. طلیعۀ دورۀ سوم، پایه‌گذاری سلسلۀ صفویه بوده و تا سقوط رژیم پهلوی دوم در ایران ادامه پیدا می‌کند. چهارمین دورۀ اصلی حوزۀ روابط خارجی ایران در خاورمیانه را می‌توان از زمان پیروزی انقلاب اسلامی و شکل‌گیری جمهوری اسلامی بررسی کرد. نتیجه‌گیری نهایی کتاب نیز به تحلیل تئوریکی نویسنده بر اساس مدل ارائه شده توسط وی می‌پردازد و بر همین اساس، روابط منطقه‌ای ایران را در یک دورۀ ۴۷۰۰ ساله تجزیه و تحلیل می‌نماید.

گفتنی است انتشارات روتلج یکی از بزرگ‌ترین ناشران بین‌المللی است که در زمینه انتشار کتب دانشگاهی و مجلات علمی و پژوهشی فعالیت دارد. این ناشر که از سال ۱۸۳۶ فعالیت خود را آغاز کرده است، به عنوان بزرگ‌ترین و پرکارترین ناشر در رشته‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی در جهان شناخته می‌شود.

کد تحریریه : ۱۰۰/۱۰۱/۱۰۴

کلید واژه ها: دانشکده حقوق و علوم سیاسی انتشارات روتلج روابط منطقه‌ای خاورمیانه دانشگاه تهران


( ۴ )

نظر شما :