رئیس دانشگاه تهران در دیدار با معاون هماهنگ کننده ارتش؛

فعالیت‌ها در شهر تهران باید دانش بنیان باشد/ دانشگاه تهران بیشترین تأثیر را در تحولات اجتماعی و فناوری کشور داشته است

۲۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۷ کد : ۱۴۸۶۳ اخبار اخبار علمی-فناوری
تعداد بازدید:۱۷۴۸
روابط عمومی دانشگاه تهران: دکتر محمود نیلی‌ احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران تأکید کرد: «دانشگاه تهران همواره در طول حیات علمی خود به‌عنوان یک دانشگاه پیشرو در کل کشور به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مطرح بوده و نقش خود را در این زمینه حفظ کرده است».

دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، صبح امروز (۲۰ بهمن‌‌ماه) در دیدار با امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: «تصمیمات دانشگاه تهران به‌عنوان یک دانشگاه پیشرو همواره نقشه راه همه دانشگاه‌های کشور بوده است. همین امر مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند و باید هر تصمیمی که در دانشگاه تهران گرفته می‌شود بسیار دقیق و درست باشد».
وی علت پیشرو بودن دانشگاه تهران را پذیرش نخبگان از سراسر کشور برشمرد و افزود: «علاوه بر این به لحاظ گستردگی رشته‌ها و گستردگی جغرافیایی نیز دانشگاه تهران در کشور سرآمد است و همه رشته‌ها و تخصص‌ها در دانشگاه تهران آموزش داده می‌شود. اگر چه دانشگاه علوم پزشکی از دانشگاه تهران جدا شده است، ولی در حال حاضر دو دانشگاه در بسیاری از زمینه‌های پژوهشی، آموزشی و همکاری‌های بین‌المللی و همچنین در توسعه شهر دانش همکاری گسترده‌ای دارند».
دکتر نیلی احمدآبادی با اشاره به گستردگی جغرافیایی دانشگاه تهران در کشور تصریح کرد: «قوت دانشگاه تهران این است که به‌رغم گستردگی جغرافیایی تمامی واحدهای دانشگاه در سراسر کشور، اما همچنان کیفیت لازم را دارد و این ناشی از بخش نرم‌افزاری قوی ستاد دانشگاه است که توانسته همه حوزه‌ها را با استانداردهای لازم و مشابه در زمینه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی پیش ببرد. برای اینکه بتوانیم این استانداردها را حفظ کنیم، باید ستاد از نظر نیرو، آئین‌نامه و دستور‌العمل به اندازه کافی قوی باشد که بتواند سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت را داشته باشد».
رئیس دانشگاه تهران در ادامه سخنان خود به تبیین تعاملات بین‌المللی این دانشگاه پرداخت و تصریح کرد: «دانشگاه تهران علاوه بر پیشرو بودن در حوزه پژوهش و آموزش، یکی از دانشگاه‌های فعال در عرصه بین‌المللی نیز است، به‌گونه‌ای که در نهادها و مؤسسات بین‌المللی این دانشگاه، نقش بسیار مهمی دارد. لازم به ذکر است، در اتحادیه AUAP که اتحادیه دانشگاه‌های جنوب شرق آسیا و پاسفیک است، دانشگاه تهران تا ماه ژانویه به‌عنوان رئیس این اتحادیه فعالیت می‌کرد. در سایر اتحادیه‌های مهم دیگر همچون IAU هم حضور جدی داشته و دانشگاه تهران اولین دانشگاه ایرانی است که در این اتحادیه عضویت دارد و مهم‌تر اینکه این حضور به صورت یادگیرنده و یاددهنده بوده است».
وی توجه به دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم را از اولویت‌های دانشگاه تهران توصیف کرد و گفت: «دانشگاه تهران جزو اولین دانشگاه‌های کشور است که پارک علم و فناوری را تأسیس و مفاهیم جدیدی مثل نوآوری را خلق کرده است. مهم‌تر اینکه توانسته یک شبکه فناوری را ایجاد کند که همین گستردگی جغرافیایی دانشگاه تهران، بیانگر این مسأله است که دانشگاه امکان شبکه گسترده فناوری را دارد».
دکتر نیلی احمدآبادی با بیان اینکه دانشگاه تهران به لحاظ زیرساخت و نرم‌افزار توان بسیاری خوبی دارد، اظهار کرد: «پیشتازی دانشگاه تهران در حوزه فناوری به دلیل تنوع و گستردگی رشته‌های آموزشی (فنی مهندسی، کشاورزی، علوم انسانی) است و تنوع، این توان را به وجود آورده است که دانشگاه بتواند دانش نرم‌افزاری لازم را برای مدیریت بخش‌های مختلف داشته باشد».
رئیس دانشگاه تهران گفت: «ما وظیفه ترویج مسئولیت اجتماعی را در کشور داریم و دانشگاه تهران تأثیر عمیقی در تحولات اجتماعی، سیاسی، فنی و اقتصادی کشور داشته است و ترویج این حوزه‌ها از وظایف این دانشگاه است».
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توسعه شهر دانش با همکاری دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران عنوان کرد: «اگر می‌خواهیم شهر دانش یک شهر با هویت و شهری بشود که بتوان به آن افتخار کرد باید یک نگاه جدیدی به آن داشته باشیم و شرط لازم این است که بتوانیم حوزه فناوری و فعالیت‌های دانش بنیان را در این شهر گسترش دهیم. در این زمینه اگر دانشگاه با نهادهای بزرگی مثل ارتش همکاری داشته باشد به راحتی می‌شود در شهر تهران یک تحول و یک بازنگری اساسی در فعالیت‌های آن ایجاد کرد».
دکتر نیلی احمدآبادی با بیان اینکه شهر تهران بیشترین تعداد دانشجو و دانشگاه را دارد، افزود: «ولی در خود شهر تأثیر این تعداد دانشجو و دانشگاه را نمی‌بینیم، چون مبنای فعالیت‌ها در شهر عموماً دانش بنیان نبوده است و مبنای فعالیت‌ها باید دانش بنیان باشد و علم باید به ثروت تبدیل شود و ثروت صرفاً نباید درآمد تلقی شود، بلکه تولید ثروت باید خلق ارزش افزوده باشد».
رئیس دانشگاه تهران در پایان سخنان خود با استقبال از همکاری با ارتش گفت: «ما از این تصمیم شجاعانه ارتش برای همکاری با دانشگاه تهران بسیار خوشحالیم و استقبال می‌کنیم و امیدوارم این دیدار سرآغازی برای همکاری‌های گسترده باشد».
امیر دریادار سیاری نیز با ابراز خشنودی از دیدار با رئیس دانشگاه تهران، از دانشگاه تهران به‌عنوان یک افتخار برای ایران یاد کرد و گفت: «امیدوارم بتوانیم از تجارب ارزشمند و توان علمی دانشگاه برای توسعه شهر دانش پادگان ۰۶ استفاده کنیم و همکاری دو جانبه را در این زمینه گسترش دهیم».
در این دیدار که به منظور بررسی همکاری ارتش جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه تهران برای توسعه شهر دانش پادگان ۰۶ ارتش و انتقال تجربیات دانشگاه تهران در این زمینه برگزار شد، دکتر زارع هنزکی، رئیس پارک علم و فناوری، دکتر محقر، مشاور رئیس دانشگاه در امور طرح‌های توسعه دانشگاه تهران و مدیر اجرایی شهر دانش دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، دکتر صادقی مقدم، معاون دانشگاه و رئیس سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری و معاون سرمایه‌گذاری مدیریت شهر دانش، دکتر حیدری، رئیس پردیس هنرهای زیبا، دکتر قاسمیه، معاون فنی مدیریت اجرایی شهر دانش و دکتر حاجی‌یخچالی، عضو شورای سیاستگذاری آموزش‌های نیروی انسانی دانشگاه تهران در سخنانی به معرفی توانمندی‌های دانشگاه تهران و فعالیت‌های انجام شده در توسعه شهر دانش دانشگاه تهران و علوم پزشکی پرداختند.|
لازم به ذکراست که پادگان ۰۶ ارتش در زمینی به وسعت ۵۳ هزار هکتار در شمال تهران واقع شده است که مسئولان ارتش تمایل دارند با همکاری دانشگاه این پادگان را به‌عنوان شهر دانش توسعه بدهند.

کد تحریریه : ۱۰۰/۱۰۱/۱۰۴

کلید واژه ها: دانش بنیان ارتش جمهوری اسلامی ایران شهر دانش تعاملات بین‌المللی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران همکاری‌های مشترک توسعه شهر دانش پادگان ۰۶ ارتش


( ۴ )

نظر شما :