پنجمین اثر مشترک انتشارات دانشگاه تهران و اشپرینگر منتشر شد

۰۱ آذر ۱۳۹۹ | ۱۷:۱۰ کد : ۱۳۵۷۴ اخبار انتشار آثار مشترک و بین‌المللی
تعداد بازدید:۱۴۶۱
روابط عمومی دانشگاه تهران: پنجمین اثر مشترک انتشارات دانشگاه تهران و انتشارات اشپرینگر تحت عنوان «آمار پیشرفته برای آزمون روابط علمی مفروض» منتشر شد.

بنا بر اعلام اداره خدمات پژوهشی و انتشارات دانشگاه، پنجمین کتاب ارزشمند استادان دانشگاه تهران، بر اساس تفاهم‌نامه بین انتشارات دانشگاه تهران و انتشارات اشپرینگر به صورت مشترک و با لوگوی دو ناشر منتشر شد. این اثر، تحت عنوان آمار پیشرفته برای آزمون روابط علمی مفروض" Advanced Statistics for Testing Assumed Causal Relationships" از سوی دکتر هوشنگ نایبی، دانشیار گروه آموزش جامعه‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی، به رشته تحریر در آمده است.
تمرکز این کتاب، بر رگرسیون خطی، تحلیل مسیر و رگرسیون لجستیک است که پرکاربردترین روش‌های آماری برای آزمون روابط علّی شناخته می‌شوند و تأکید آن بر برداشت‌ها و کاربردهای این روش‌ها با استفاده از نمونه‌های ساده بدون نیاز به هر نوع دانش ریاضی است و نشان می‌دهد تجزیه و‌تحلیل رگرسیون چندگانه، به‌طور دقیق روابط علّی بین پدیده‌ها را بازسازی می‌کند. بنابراین می‌توان از آن برای آزمون فرضیه‌های مربوط به روابط علّی بین متغیرها بهره گرفت.
در این مجموعه، نشان داده شده است که اثرهای بالقوه هر متغیر مستقل بر متغیر وابسته محدود به اثرهای مستقیم و غیرمستقیم نیست. تحلیل مسیر نشان می‌دهد که هر متغیر مستقل تأثیر مستقیم بر متغیر وابسته دارد، بنابراین می‌توان سهم منحصر‌به‌فرد هر متغیر مستقل نسبت به تغییر متغیر وابسته را نشان داد. این کتاب، متن آماری پیشرفته‌ای برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم اجتماعی و رفتاری و نیز مرجعی برای متخصصان و پژوهشگران است.
پیش از این نیز کتاب کلاژ و معماری: فرایندی در طراحی معماری" Collage: A Process in Architectural Design" و کتاب مهمترین مناطق گهواره تمدن " Archaeology of Iran in the Historical period" به‌عنوان آثار مشترک انتشارات دانشگاه تهران و اشپرینگر منتشر شده است.

برای دسترسی به نسخه انگلیسی کتاب به این پیوند https://www.springer.com/gp/book/9783030547530 مراجعه شود.

کلیدواژه‌ها: مؤسسه انتشارات انتشارات اشپرینگر رگرسیون خطی تحلیل مسیر رگرسیون لجستیک روش‌های آماری دانشگاه تهران


( ۳ )

نظر شما :