رییس دانشگاه تهران در نشست خبری – ۲:

دو مولفه مهم دانشگاه تمدن‌ساز به روایت رییس دانشگاه تهران؛ ضرورت‌ها و نیازهای تمدنی را بشناسد و متناسب با آن منابع انسانی کارآمد را تربیت کند

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۸:۴۹ کد : ۴۱۳۸۶ اخبار اخبار ستادی خبر
تعداد بازدید:۱۴۰
رییس دانشگاه تهران با بیان اینکه دانشکده‌های تازه تاسیس دانشکده‌هایی هستند که به عنوان پرورشگاه منابع انسانی برای تمدن نوین اسلامی تلقی می‌شوند، گفت: دانشگاهی می‌تواند تمدن‌ساز باشد که ضرورت‌ها و نیازهای تمدنی را بشناسد و متناسب با آن منابع انسانی کارآمد را تربیت کند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران امروز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه در نشست خبری بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران که با حضور نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه اینترنتی دانشگاه تهران مبنی بر ارزیابی میزان موفقیت دانشکده‌های تازه تاسیس دانشگاه تهران، گفت: اعتقاد داریم دانشکده‌های تازه تاسیس، دانشکده‌هایی هستند که به عنوان پرورشگاه منابع انسانی برای تمدن نوین اسلامی تلقی می‌شوند.
رییس دانشگاه تهران درباره ضرورت‌هایی که منجر به تاسیس دانشکده حکمرانی شد، بیان داشت: ما به شدت نیازمند این هستیم که حکمرانان تخصصی مبتنی بر آموزه‌های دینی و الهی و همچنین آخرین نظریه‌ها و پیشرفت‌های علمی در دنیا تربیت کنیم و افرادی را آماده کنیم که بتوانند در حوزه‌های تخصصی مختلف از حوزه صنعت، خدمات، کشاورزی و عرصه‌های مختلف مدیریت جامعه را به دست بگیرند و به صورت اثربخش‌تر منابع را در جهت آن هدف مهم بکار بگیرند.
دکتر مقیمی درباره دانشکده علوم خانواده نیز گفت: نهاد خانواده یک عنصر محوری در تمدن است اما از طرف دیگر وقتی صحبت از این می‌کنیم که دانشگاه و دانشگاه تهران باید نقش پیشران را برعهده داشته باشد، اولین مولفه‌ای که به آن نیاز داریم این است که افرادی تربیت کنیم تا بتوانند مولفه‌ها را ارتقا دهند. دانشکده علوم خانواده تلاش می‌کند که فارغ‌التحصیلانی را متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی تربیت کند تا در خدمت این ارتقای تمدنی باشند و هم اینکه پژوهشگرانی که بتوانند از منظر علمی تحقیقاتی برای این ارتقا زمینه‌سازی کنند.
رییس دانشگاه تهران، راه‌اندازی دانشکده تجارت و مالیه و همچنین شکل‌گیری دانشکدگان مدیریت با چند دانشکده را نیز از همین جنس دانست و بیان داشت: اگر می‌خواهیم در عرصه‌های بین‌المللی، ظرفیت‌های واقعی خود را نشان دهیم، قطعا بحث اقتصاد و صادرات ما و اینکه تولیدات‌مان را تبدیل به ارزش‌های اقتصادی کنیم تا در خدمت منابع مالی این توسعه تمدنی باشد، اهمیت بسیار دارد. دانشکده بیوتکنولوژی به عنوان یکی از حوزه‌های جدید علمی به همین طریق؛ و دانشکدگان فناوری‌های میان‌رشته‌ای متشکل از چندین دانشکده که مباحث زیستی و علوم فضایی و هوشمندسازی که جزو ضروریات رقابت ملی و سازمانی در دنیا است نیز در همین زمره قرار می‌گیرد. یعنی اگر خود را به این مولفه‌ها مجهز نکنیم، نمی‌توانیم پیشرفت‌ها در دیگر بخش‌های دیگر تمدنی‌مان را تضمین کنیم.
استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: ضرورت اینها بر اساس همان نقشه راهی است که فرمایش رهبر عزیزمان مبنی بر دانشگاه تمدن‌ساز است. دانشگاهی می‌تواند تمدن‌ساز باشد که ضرورت‌ها و نیازهای تمدنی را بشناسد و متناسب با آن منابع انسانی کارآمد را تربیت کند.
دکتر مقیمی درباره میزان موفقیت دانشکده‌های تازه تاسیس دانشگاه تهران گفت: پیشرفت‌هایی که حاصل شده است بیش از تصورات ما بوده است و حداقل آن زمانی که تعیین کردیم تا این دانشکده‌ها به هدف‌گذاری‌شان برسند، زودتر هم محقق شده است و لذا هدف‌های جدیدتر را تبیین کردیم. تحقق هدفگذاری‌ها بر اساس شعار دانشگاه تهران مبنی بر جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی، ممکن شده است.

کلید واژه ها: بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران دانشگاه تهران نود سالگی


نظر شما :