گزارش‌های نشست خانه گفتگوی انتخابات در دانشگاه تهران – ۹

نقطه محوری انتخابات ۱۴۰۲ به روایت عباس عبدی | امنیت‌‌آفرینی مشارکت در انتخابات نتیجه عرضی انتخابات است و نه نتیجه ذاتی آن | مؤلفه اصلی تعیین‌کننده میزان مشارکت انتخاباتی، امید به آینده است

۰۳ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۵:۵۵ کد : ۴۰۰۵۵ اخبار اخبار ستادی خبر
تعداد بازدید:۱۰۳
عباس عبدی با تاکید بر تأثیرگذاری انتخابات بر قوام بنیان‌های امنیتی کشور، گفت: منِ شهروند علاقه دارم کشورم از طریق مشارکت در انتخابات، امنیت داشته باشد اما فراموش نکنید که امنیت آفرینی مشارکت در انتخابات نتیجه عرضی انتخابات است و نه نتیجه ذاتی آن.
نقطه محوری انتخابات ۱۴۰۲ به روایت عباس عبدی | امنیت‌‌آفرینی مشارکت در انتخابات نتیجه عرضی انتخابات است و نه نتیجه ذاتی آن | مؤلفه اصلی تعیین‌کننده میزان مشارکت انتخاباتی، امید به آینده است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، عباس عبدی روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، در نشست خانه گفتگوی دانشگاه تهران که با حضور بیش از ۸۰ استاد دانشگاه تهران از طیف‌های فکری متفاوت و چهره‌های سیاسی از احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف در تالار شهید سلیمانی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: هر انتخاباتی که رخ می‌دهد، یک نقطه محوری دارد و در افکار عمومی به آن نکته اشاره می‌کنند و می‌خواهند آن را حل کنند. نکته این انتخابات، بحث مشارکت است.

وی افزود: در گذشته بعضی‌ها فکر می‌کردند مردم تابع نظر یک عده خاصی هستند. نخیر؛ آن عده خاص فقط می‌توانند تشویق کنند و نه اینکه مردم تابع نظر ایشان باشند. گفته می‌شد «تَکرار می‌کنیم»، اما آن «تَکرار می‌کنیم» در یک زمینه‌ای است و آن زمینه این است که مردم می‌خواهند مشارکت کنند. و آنگاه آن هم می‌آید و با گفتن «تَکرار می‌کنیم» خواست مردم برای مشارکت را تشدید می‌کند.

عباس عبدی با تاکید بر اینکه «تا وقتی که مردم نخواهند هیچ مشکلی حل نمی‌شود و با یکی دو درصد بالا و پایین در میزان مشارکت، مسئله‌ای حل نخواهد شد.»، بیان داشت: آن چه اتفاقی است که انگاره کاهش مشارکت را دامن زده است؟ خیلی‌ها می‌گویند این فضا به دلیل وضعیت بد اقتصادی و ناراحتی مردم ایجاد شده است. بنده می‌گویم اینها هیچ کدام اثری بر روی کاهش مشارکت انتخاباتی ندارد. وضعیت بد دقیقاً می‌تواند عاملی برای مشارکت انتخاباتی باشد.

وی ادامه داد: مؤلفه اصلی تعیین‌کننده میزان مشارکت انتخاباتی، امید به آینده است. شما به عنوان یک شهروند اگر بدانید وضع‌تان خوب است، کمک می‌کنید که یک رویکردی که بر سر کار قرار دارد تثبیت شود و بماند؛ و اگر ببینید وضع‌تان بد است، کمک می‌کنید تا وضع بهبود پیدا کند. این فقط محصول امید به آینده است.

این روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، سخنان خود را با طرح یک سوال از جمع شخصیت‌ها و فعالان سیاسی حاضر در نشست خانه گفتگوی انتخابات ادامه داد و گفت: در روزهایی که در آستانه انتخابات قرار داریم چند تا ایده راجع به انتخابات شنیده‌اید؟ راجع به اینکه کاندیداها بگویند اگر برویم مجلس فلان کار یا بهمان کار را می‌کنیم. من مطلقاً چنین چیزهایی نشنیدم. در حالی که قرار است اینها بروند مجلس و یک کاری بکنند. هیچ کس نمی‌تواند این را بگوید چون به دلیل تعدد مراجع قانونگذاری، امتناع برنامه‌ریزی و قانونگذاری اتفاق افتاده است.

عباس عبدی با تأیید سخنان دکتر ابراهیم متقی مبنی بر تأثیرگذاری انتخابات بر قوام بنیان‌های امنیتی کشور، خاطرنشان کرد: من شهروند علاقه دارم کشورم از طریق مشارکت در انتخابات، امنیت داشته باشد اما فراموش نکنید که امنیت آفرینی مشارکت در انتخابات نتیجه عرضی انتخابات است و نه نتیجه ذاتی آن. نتیجه ذاتی انتخابات، بهبود شرایط است. شما یک سیستم دارید و یک ورودی و یک خروجی، مردم به خروجی آن و به انواع و اقسام وعده‌هایی که داده شده است نگاه می‌کنند و تصمیم می‌گیرند.

این فعال سیاسی در پی سخنان دکتر سید محمد حسینی دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی که مسئولیت مشکلات کشور را برعهده هر دو جریان سیاسی عمده کشور دانست، گفت: دکتر حسینی می‌گویند همه در وضعیت فعلی نقش داشته‌اند. باشه، همه نقش داشتند؛ اصلاً همه‌اش تقصیر ما، اصلاً مهم نیست. مهم این واقعیتی است که اینجا وجود دارد که این خروجی دیگر با این وضعیت جواب نمی‌دهد و خروجی این سیستم را دولت به معنای حکومت باید حل کند و تا وقتی که حل نشود، فکر نمی‌کنم مسئله مشارکت حل شدنی باشد.

کلید واژه ها: دانشگاه تهران خانه گفت‌وگوی دانشگاه تهران


( ۳ )

نظر شما :