گزارش‌های سفر هیأت دانشگاه تهران به چین – ۵

نشست سالانه هیأت امنای مؤسسه کنفسیوس با حضور هیأت دانشگاه تهران در پکن برگزار شد | آموزش زبان چینی در دانشگاه تهران تقویت می‌شود | تعامل دانشگاهی ایران و چین برای ورود به حوزه‌های تخصصی مورد نیاز کشور

۲۰ آذر ۱۴۰۲ | ۱۷:۴۶ کد : ۳۸۵۱۴ اخبار اخبار بین‌الملل خبر
تعداد بازدید:۱۸۵
نشست سالانه هیأت امنای مؤسسه کنفسیوس دانشگاه تهران با حضور نمایندگان دانشگاه تهران و دانشگاه یون نان چین در پکن برگزار شد.
نشست سالانه هیأت امنای مؤسسه کنفسیوس با حضور هیأت دانشگاه تهران در پکن برگزار شد | آموزش زبان چینی در دانشگاه تهران تقویت می‌شود | تعامل دانشگاهی ایران و چین برای ورود به حوزه‌های تخصصی مورد نیاز کشور

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، مطابق اساسنامه مؤسسه کنفسیوس، اعضای مجموعه هیأت امنای این مرکز، شامل معاونین بین‌الملل دانشگاه تهران و دانشگاه یون نان، رؤسای ایرانی و چینی مؤسسه، رئیس دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران، مدیرکل امور بین‌الملل دانشگاه‌های یون نان و تهران و رؤسای گروه‌های زبان و ادبیات چینی و آموزش زبان چینی دانشگاه یون نان چین هستند.
دکتر الهام امین‌زاده، معاون بین‌الملل دانشگاه تهران در این نشست ضمن تقدیر از فعالیت‌های مؤسسه کنفسیوس دانشگاه تهران، گفت: با توجه به روابط حسنه ایران و چین و تاکید سران دو کشور بر گسترش و تعمیق چارجوب مشارکت جامع راهبردی، مؤسسه کنفسیوس دانشگاه تهران تا کنون به عنوان یک مرکز بین‌المللی، اقدامات مؤثری را به انجام رسانیده است.
وی افزود: تربیت و آموزش نیروی متخصص آشنا با زبان و فرهنگ کشور چین در ایران مبنایی بسیار مهم برای تعامل دو کشور و ساختن آینده‌ای روشن در مناسبات دوجانبه است که می‌توان تحقق آن را از مهمترین دستاوردهای مؤسسه کنفسیوس دانشگاه تهران در سال‌های اخیر عنوان کرد.
معاون بین‌الملل دانشگاه تهران ادامه داد: سال‌ها قبل به همت اساتید دانشگاه تهران و دانشگاه پکن، فرهنگ لغت فارسی به چینی و بالعکس تدوین شد که بی‌شک این اثر ارزشمند امروز نیازمند به‌روزرسانی و انتشار مجدد است که مؤسسه کنفسیوس می‌تواند در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم انجام دهد.
دکتر امین‌زاده همچنین گفت: یکی از نقایص موجود در زمینه آموزش زبان چینی در ایران عدم هماهنگی مراکز مختلف آموزش زبان چینی در امر منابع و کتب آموزشی و در عین حال لزوم به‌روزرسانی این منابع متناسب با نیازهای روز است که امید است مؤسسه کنفسیوس دانشگاه تهران در این زمینه نیز اقداماتی مؤثر به انجام رساند.
وی همچنین بر لزوم برگزاری رویدادهای مشترک برای آشنایی دو ملت ایران و چین از یکدیگر تاکید نمود و پیشنهاد داد: مؤسسه کنفسیوس با برگزاری برنامه‌های تطبیقی و چندجانبه از جمله مقایسه آرای کنفسیوس، اقبال لاهوری و سعدی شیرازی در راستای نزدیک‌تر شدن تمدن‌های شرقی و کشورهای دوست به یکدیگر گام بردارد.
در این نشست همچنین دکتر فریده علوی، رئیس دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: در جریان برگزاری نشست‌های کنگره جهانی زبان چینی در پکن مشخص شد کشورهایی مانند جیبوتی، بیش از هفتصد زبان‌آموز چینی دارند که با توجه به حجم روابط ایران و چین و ظرفیت‌های کنونی و آتی این روابط، میزان فعلی زبان‌آموزان به عنوان نیروی متخصص در ایران باید افزایش پیدا کند.
رئیس دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران ضمن تقدیر از تلاش‌های مؤسسه کنفسیوس، بر لزوم اجرای برنامه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات چینی تاکید نمود و خواستار حمایت دانشگاه یون نان و مؤسسه کنفسیوس از این برنامه شد.
وی با اشاره به اهمیت آموزش تخصصی علاقه‌مندان در حوزه‌هایی مانند ترجمه حرفه‌ای، ترجمه گردشگری، ترجمه حقوقی و عرصه‌های مشابه، خواستار بهره‌گیری از ظرفیت‌های مؤسسه کنفسیوس در این عرصه‌ها شد.
در این نشست همچنین دکتر حامد وفایی، مدیر ایرانی و دکتر لی می، مدیر چینی مؤسسه کنفسیوس دانشگاه تهران ضمن ارائه گزارش‌های جداگانه از مخارج مالی و فعالیت‌های این مجموعه، برنامه‌های آتی مؤسسه کنفسیوس را برای اعضای هیأت امنا تشریح کرد.
در جریان این نشست، پروفسور خو جین مینگ، معاون بین‌الملل دانشگاه یون نان نیز ضمن تقدیر از تعامل معاونت بین‌الملل دانشگاه تهران، دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران، مؤسسه کنفسیوس و دانشگاه یون نان چین، بر لزوم تعمیق روابط با دانشگاه تهران تاکید کرد.
وی سفر اخیرش به ایران و دیدار با مسئولان دانشگاه تهران را موفقیت‌آمیز خواند و گفت: پس از تبادل نظر با مسئولان آموزش عالی در جریان سفر اخیر، موضوعاتی مانند ایجاد مقطع کارشناسی ارشد زبان و ادبیات چینی در دانشگاه تهران و تقویت آموزش دانشجویان ایران از طریق بهره‌برداری از ظرفیت‌های مؤسسه کنفسیوس در دستور کار قرار گرفته است.
پس از بحث و تبادل نظر درباره سازوکارهای اجرایی و راهکارهای گسترش تعامل بین دو دانشگاه، اعضای هیأت امنا پیرامون مباحث مطرح شده از جانب مدیران ایرانی و چینی در خصوص برنامه‌های آتی این مجموعه و انجام رأی‌گیری، این موارد به تصویب اعضا رسید.

کلید واژه ها: دانشگاه تهران ایران و چین چین


( ۳ )

نظر شما :