عضو شورای اطلاع رسانی دولت تاکید کرد:
ضرورت روایت صحیح و سریع روابط عمومیها از وقایع کشور بویژه دانشگاهها | نقش روابط عمومیها در تحقق راهبردهای روایت اول و بازدارندگی رسانهای، نقشی سرنوشتساز است
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر اکبر نصراللهی در دومین جشنواره روابط عمومی واحدهای دانشگاه تهران، با تشریح تحرکات و راهبردهای رسانههای غربی در اعتراضات سال گذشته بویژه در دانشگاهها، گفت: مهمترین استراتژی دشمنان در قبال ایران همچنان مثل ناآرامیهای سال گذشته، استمرار خشونت، توسعه اغتشاشات به دانشگاهها و مراکز آموزشی و شدت و افزایش شعارهای ساختارشکنانه است تا از این طریق با خلق سوژههای جدید، سوخت چرخه خشونت را تأمین کنند و نفس تازهای به اغتشاشات بدمند اما بخشهای مختلف کشور برای جلوگیری از تحقق راهبردهای آنان، راهبردهای صبر و مقاومت و آرامسازی را اتخاذ و اجرا کردهاند.
نویسنده کتاب «مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانههای حرفهای»، در عین حال هشدار داد که با وجود گذشت ماهها از آرام و عادی شدن کشور، مسئولان و رسانههای مستقل از اجرای استراتژیهای اقناعسازی و همراهسازی غافل هستند و محدود اقدامات صورت گرفته شده در این زمینه ناکافی است.
عضو شورای اطلاعرسانی دولت، ضعف ارتباط و تعامل مسئولان با جوانان، مشترکات اندک دو طرف و فقدان درک متقابل، تعلق ناکافی اجتماعی جوانان، ضعف تعامل مسئولان و نخبگان، فقدان درک مسئولان و رسانهها از آرایش جدید رسانهای، جدی نگرفتن مخاطرات و بحرانها، فقدان پیشبینی مخاطرات و بحرانها، فرصتطلبی دشمنان و انحراف اعتراضها، بحران اعتماد ناکافی مردم به مسئولان و رسانههای رسمی با توجه به عملکرد گذشته، اصلاح نکردن اشکالات در بخش اجرا و غایب بودن نسبی مسئولان و رسانههای رسمی در ۷۲ ساعت اول حادثه و میدانداری رسانههای غیررسمی و معاند را از مهمترین عوامل ایجاد و تشدید اعتراضها و خشونتها دانست و تاکید کرد: مسئولان باید با تفکیک اعتراض و اغتشاش با گفتگو، اقدام به جای شعار، مبارزه با فقر و فساد و تبعیض و بازسازی اعتماد مردم، از دل بحران موجود راهکار دربیاورند و آن را به فرصت تبدیل کنند.
نویسنده کتاب «راهنمای پوششخبری» همچنین با تشریح نقش دانشگاهها و روابط عمومیها در جهاد تبیین و اقناعسازی مردم گفت: لشکر رسانهای غرب با انبوهسازی دروغ، استفاده از همه ظرفیت ابزارها، مناسبتها و موضوعات و روایت غلط، نادرست و مخدوش از کشور و نظام، کارآمدی نظام، امنیت و امید مردم را هدف قرار داده است و اگر نخبگان، روابط عمومیها و سایر ظرفیتهای علمی و رسانهای کشور با روشهای حرفهای، بموقع و مناسب دستهای سرویسهای جاسوسی در وقایع سال گذشته و همچنین اقدامات گسترده و متنوع کشور را در شرایط تحریم در حوزههای مختلف علمی، بخوبی تبیین و تحلیل کنند، امید مردم احیا، کارآمدی نظام اثبات و دشمنان ناکام میشوند.
دکتر نصراللهی در ادامه با آسیبشناسی عملکرد روابط عمومیها و رسانههای داخلی، گفت: نگاه و تصویر نادرست روابط عمومیها به خود و بخشهای بیرونی و ضعفهای تخصصی مثل سوژهیابی کلیشهای و ضعیف، شناخت ناکافی از مراحل مختلف خبر، تعامل نادرست با رسانهها، غلبه رویکردهای کمی، رویدادی و سنتی و اتخاذ راهبردهای انکار، سکوت و انفعالی، بازی در میدان منابع خبری غیرمسئول و معارض و بیتوجهی به اصل توازن در تولید و پوشش اخبار، از جمله ضعفهای مهم و مزمن روابط عمومیها است.
به گفته نصراللهی، با وجود بروز پدیده ارتباط جمعی شخصی و خروج کنشگری از انحصار، همچنان بسیاری از روابط عمومیها و رسانهها، شناخت سنتی و فهم ابتدایی از اخبار دارند و تحت تأثیر این نوع شناخت سنتی از مخاطبان و رسانه، منفعل دانستن مخاطبان و غفلت از دسترسیها و امکانات آنها و همچنین درک نکردن فضای رقابتی کار، فقط برخی سوژهها را پوشش میدهند و از شکار، شناسایی و مدیریت بسیاری از سوژههای ناب و مورد نیاز مردم ناتوان هستند.
این استاد ارتباطات همچنین گفت: فقدان تولید و پرداخت اختصاصی یا ناکافی بودن آن، ورود آسان افراد غیرحرفهای به سازمانهای رسانهای، نگاه سطحی، حاشیهای، اداری و سیاسی بر نگاه حرفهای و ملی، فقدان نگاه روندی و تحلیلی، استفاده ناکافی یا بسیار کم از ظرفیت نخبگان، سواد رسانهای پایین رسانهها و مسئولان و فقدان پیوست رسانهای برای توسعه از دیگر مشکلات مهم است که با بازسازی سریع در سازمان رسانه، تدوین و اجرای پیوست رسانهای مرتبط با هر مسئله، آموزش مستمر و هدفمند روابط عمومی و رسانهها و استفاده از ظرفیتهای آنها، قابل حل است.
نویسنده کتاب «راهنمای پوشش خبری» با بیان اینکه تحولات رسانهای و پدیده ارتباط جمعی شخصی را نباید برای سازمانها و کشورهایی که در این زمینه برنامه و حضور هوشمندانه و بموقع دارند، تهدید تلقی کرد، هشدار داد: کندی و تأخیر در «شناخت» و «تنظیم و تطبیق» با "شرایط و آرایش جدید رسانهای» برای کشور و رسانهها بسیار گران تمام خواهد شد، به گونهای که جبران آن شاید غیرممکن باشد.
دکتر نصراللهی تصریح کرد: تحقیقات و تجربیات نشان میدهد با وجود زحمات رسانهها؛ قدرت بازدارندگی رسانههای ایران از جمله روابط عمومیها کم است، منابع رسانهای مردم از روابط عمومیها و رسانههای رسمی به سمت منابع غیررسمی و غیرموثق در حال تغییر است، رویکردشان سنتی و راهبردشان واکنشی است و اقدامات روابط عمومیها در موضوعات راهبردی و مورد توجه افکار عمومی یا دیده نمیشود و یا تأخیری است.
دکتر اکبر نصراللهی در پایان تاکید کرد: نقش روابط عمومیها بویژه روابط عمومیهای دانشگاهها در اطلاعرسانی صحیح، طرح مشکلات به همراه ارائه راه حلها، امیدآفرینی و تحقق راهبردهای روایت اول و بازدارندگی رسانهای، نقشی مهم، پیشینی و سرنوشتساز است و اگر آنها وقایع را درست و بموقع و در بستههای جذاب روایت کنند و اجازه بدهند روایت شوند، رسانههای معارض تقویت نشده و کشور متضرر نمیشود.
نظر شما :