شرحی بر فرایند کسب‌وکار یک کارآفرین؛

معرفی کتاب جامع طراحی و تدوین طرح کسب‌وکار

۲۸ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۱:۲۹ کد : ۳۳۹۰۲ گفت‌وگو و گزارش
تعداد بازدید:۴۹۸
کتاب جامع طراحی و تدوین طرح کسب‌وکار تألیف دکتر رضا محمدکاظمی، عضو هیأت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران به چاپ چهارم رسید.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، کتاب جامع طراحی و تدوین طرح کسب‌وکار تألیف دکتر رضا محمدکاظمی مشتمل بر ۱۳ فصل است و شرحی بر فرایند کسب‌وکار یک کارآفرین و تشریحی بر فهرست اقدامات و کیفیت انجام آنها، برنامه‌های تولید، مالی و بازاریابی کسب‌وکار و در واقع راهنمای انجام مجموعه‌ای از وظایف و فعالیت‌ها برای راه‌اندازی و اداره کسب‌وکارهاست.
 

ظهور و بروز کارآفرینی به مفهوم امروزی طی سال‌های گذشته و پدیدار شدن نگاه علمی و دانشگاهی، مسئولیت دست‌اندرکاران آموزش را در این حوزه بیش از گذشته حساس کرده است. همچنین هدایت صحیح تازه‌واردان برای تبدیل شدن به نسل نوین کارآفرینان ایران، علاوه بر بهره‌گیری از تجربه پیشکسوتان حوزه کسب‌وکار به منظور شناخت جامع آن حوزه، نیازمند رعایت اصول علمی مرتبط با نگارش یک طرح کسب‌وکار است.

بی‌شک داشتن برنامه در تمامی فعالیت‌ها و امور زندگی اصلی انکارناپذیر است و کارآفرینی نیز به منزله علم بین‌رشته‌ای، فعالیتی است که باید پس از مباحث خلق یا کشف فرصت، مقوله برنامه‌ریزی و نگارش طرح برای کسب‌وکار مورد نظر، آن را به عنوان نقشه راه خود قرار دهد تا از آن انتظار نتایج قابل قبولی را داشت.

معرفی اجمالی ۱۳ فصل کتاب کاربردی طراحی و تدوین طرح کسب‌وکار در ادامه آمده است:

فصل اول- مطالعه امکان‌سنجی / مفاهیم طرح کسب‌وکار:
امکان‌سنجی سندی است که هر پروژه را از جنبه‌های فنی، اقتصادی و مالی بررسی و میزان سودآوری و قابل اجرا بودن پروژه را اندازه‌گیری می‌کند. زمانی که ایده‌ای، توجیه‌پذیری اقتصادی و فنی داشته باشد، می‌توان شروع به نگارش طرح کسب‌وکار کرد. طرح کسب‌وکار، نقشه ایجاد راه است که جزئیات کسب‌وکار پیشنهادی را مشخص می‌کند.

فصل دوم- تحلیل صنعت مربوطه:
این فصل، چگونگی تحلیل اطلاعات در خصوص صنعت یا آن بخش از بازاری که یک شرکت در حال فعالیت در آن است را ارائه می‌دهد. داده‌های صنعت مانند اندازه بازار، روندهای رشد و نقاط قوت نسبی اقتصادی و رقابتی شرکت‌های بزرگ صنعت، همگی تعیین‌کننده فرایندی است که از آن طریق می‌توان به درک بهتری از کارآمدی محصول یا خدمت جدید رسید.

فصل سوم –تشریح کسب‌و‌کار:
این فصل، چگونگی توصیف ماهیت وجودی و ابعاد یک کسب‌وکار، معرفی کسب‌وکار، تشریح کلیه فعالیت‌های آن را از نقطه شروع تا نقطه پایانی تحویل کالا تبیین می‌کند.

فصل چهارم- تشریح محصول / خدمت:
در این مبحث به مفهوم کالا، خدمات و سرویس‌ها و همچنین محصول یا فرآورده پرداخته شده است. این بخش از این نظر اهمیت دارد که کارآفرین می‌تواند هدف از تأسیس شرکت، کسب‌وکار و سودآوری از طریق ارائه محصول به ذینفعان کسب‌وکار و مزیت رقابتی آن را توضیح دهد.

فصل پنجم– ساختار سازمانی / منابع انسانی و تیم اجرایی کسب‌وکار:
کارآفرینان باید تصمیم بگیرند که در چینش سازمانی کسب‌وکار خود از کدامیک از چارت‌های سازمانی مربوطه استفاده کنند. از سوی دیگر فرایند مدیریت منابع انسانی یکی از فرایندهای مشترک در همه شرکت‌ها و بنگاه‌های کسب‌وکار است که از تحقق اهداف و اجرای برنامه‌های شرکت (طراحی، تولید و ارائه محصول و خدمت) حمایت می‌کند.

فصل ششم- برنامه تولید / عملیات:
در طرح تولید باید به شرح کامل فرایند تولید، طرح کارخانه و ماشین‌آلات، تجهیزات تولیدی، مواد خام، وسایل نقلیه، نیروی انسانی، تأسیسات، تأمین‌کنندگان و سرمایه موردنیاز پرداخت. بخشی از این مرحله، برنامه استراتژیک برنامه عملیاتی است که در حقیقت، تشریح چگونگی رسیدن به هدف است.

فصل هفتم- برنامه بازاریابی:
در این فصل به موضوعاتی همچون تحلیل مشتری، تحلیل بازار، نرخ رشد و روند آن، تحلیل رقبا و شناسایی موقعیت رقابتی پرداخته شده است. در برنامه بازاریابی، تحلیل‌های اقتصادی از نظر تعداد و نوع مشتریان بالقوه، اندازه و رشد بازار و ویژگی‌های آن بررسی می‌شود که در این زمینه می‌توان با جمع‌آوری داده‌ها، بررسی‌های آماری و تحلیل روندها به اطلاعات مفیدی دست یافت.

فصل هشتم- برنامه مالی:
برنامه مالی، ابزاری برای بیان اهداف عملیاتی کارآفرین است که با مطالعه آن، سرمایه‌گذاران می‌توانند دریابند که وی در چه مدتی یا در چه نقطه‌ای می‌تواند سود سرمایه‌گذاری آنها را بازگرداند و همچنین ابزاری برای تصمیم‌گیری خود کارآفرین است که به وسیله آن راجع به میزان موفقیت کسب‌وکار خود تصمیم‌گیری کند.

فصل نهم- برنامه‌های آتی:
برنامه آتی، سند راهبردی ارزیابی‌شده برای کارآفرین است که در آینده مشخص و با اهداف تدوین‌شده مشخص در زمان معین، بتواند به برنامه‌هایش دست یابد. درواقع برنامه آتی، سند توسعه کسب‌وکار است.

فصل دهم- ارزیابی طرح کسب‌وکار / برنامه‌ریزی طرح‌های جایگزین:
ارزیابی از ‌مهم‌ترین بخش‌های ‌فرایند ‌برنامه‌ریزی ‌و ‌تصمیم‌گیری‌ است ‌که هم ‌در ‌مرحله ‌شروع ‌یک ‌کسب‌وکار و ‌هم ‌در‌ مراحل ‌رشد ‌آن، ‌ مورد‌نیاز ‌است‌ که‌ سبب‌ می‌شود‌ کارآفرین، ‌خود ‌را ‌برای ‌ریسک‌های‌ احتمالی آماده‌ کرده و ‌در صورت ‌نیاز، ‌تغییراتی ‌در استراتژی‌ها و ‌برنامه‌های کلی ‌آینده خود، اعمال ‌کند ‌که ‌این‌ برنامه‌ریزی‌ها، ‌به ‌توانایی در ‌سازگاری ‌با ‌تغییرات شرایط ‌بازار و ایجاد ‌اصلاحات لازم ‌برای ‌بقا ‌منجر‌ می‌شود.

فصل یازدهم- ملاحظات حقوقی / اخلاقی:
شایسته است دانشجویان‌ و ‌کارآفرینان ‌گرامی ‌با ‌توجه‌ به‌ مفاهیم‌ حقوقی‌ و ‌بسترهای ‌قانونی‌ محیط ‌کسب‌وکار ایران، ‌طرح ‌کسب‌وکار خود ‌را ‌تدوین ‌نمایند. همچنین ‌رعایت ‌اصول ‌و ‌الزامات ‌اخلاقی ‌با ‌درصد ‌کمی ‌تفاوت، ‌از ‌جمله ‌مواردی ‌است ‌که ‌در ‌اکثر‌ فرهنگ‌ها و‌ نژادهای‌ مختلف، ‌ارج‌ نهاده ‌شده ‌و ‌کسب‌وکارهایی‌ که ‌رعایت ‌اخلاق ‌را‌ می‌نمایند، ‌از‌ مزیت‌ رقابتی ‌بیشتری ‌نسبت ‌به‌رقبای‌ خود ‌در ‌نگاه ‌مشتریان ‌برخوردارند.

فصل دوازدهم – نرم‌افزارهای برنامه مالی طرح کسب‌وکار:
شروع هر فعالیت‌ و ‌کسب‌وکاری، ‌ نیازمند ‌مطالعات‌ دقیق‌ در ‌زمینه بازار، ‌تکنولوژی، ‌مالی، ‌اقتصادی، ‌مکان ‌اجرا، ‌ محیط، ‌ استراتژی‌ و … است. وجود‌ یک ‌نرم‌ا‌‌فزار ‌جهت تسهیل ‌و ‌طبقه‌بندی ‌چنین فعالیت‌هایی، بسیار ‌مؤثر ‌و‌ ضروری‌ است.

فصل سیزدهم- مدل کسب‌وکار:
پس از ‌تدوین و ‌طراحی ‌طرح ‌کسب‌وکار، ‌ کارآفرین ‌باید ‌در‌ راستای ‌اجرای ‌بهینه ‌طرح ‌کسب‌وکار مربوطه، ‌اقدام ‌به ‌طراحی ‌یک ‌مدل ‌کسب‌وکار مناسب ‌برای رسیدن‌ به ‌اهداف ‌طرح ‌کسب‌وکار کند. از این ‌رو در ‌این ‌فصل ‌به ‌بررسی ‌یکی ‌از‌ جدیدترین ‌و ‌به‌روزترین‌ مدل‌های ‌کسب‌وکار که‌ مربوط‌ به ‌استروالدر ‌می‌باشد، ‌ پرداخته ‌شده ‌است.


( ۲ )

نظر شما :