مکاتبات محمدعلی فروغی به کوشش دانشیار دانشگاه تهران گردآوری و منتشر شد

تعداد بازدید:۵۱۳
دانشیار دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، مجموعۀ ۱۳۰ نامه اداری و خصوصی محمدعلی فروغی، ادیب و سیاست‌مدار دورۀ قاجار و پهلوی را گردآوری و منتشر کرد.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، کتاب «نامه‌های محمدعلی فروغی» به کوشش محمد افشین‌وفایی، دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران و مهدی فیروزیان پژوهشگر ادبی، به‌تازگی راهی بازار کتاب شده است. این مجموعه نامه‌ها، با تفحص در کتاب‌ها، مجلات و اسناد مجموعه‌های خصوصی و عمومی به‌دست آمده و شماری از آنها برای نخستین بار است که منتشر می‌شود.

به گفتۀ این دانشیار دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، نامه‌های این مجموعه به ترتیب تاریخی تدوین شده است و از ۳۲ سالگی تا پایان عمر فروغی را دربرمی‌گیرد. در این دوره، وی مسئولیت برخی از مهم‌ترین مناصب سیاسی کشور را از جمله نخست‌وزیری، وزارت عدلیه، وزارت امور خارجه، ریاست مجلس شورای ملّی، نمایندگی ایران در کنفرانس صلح پاریس و سفارت ایران در ترکیه برعهده داشته است.

این پژوهشگر ادبیات فارسی، در رابطه با مخاطبان این نامه‌ها چنین گفت: «برخی نامه‌های این مجموعه خطاب به شخصیت‌های مشهور سیاسی زمانه از جمله رضا پهلوی، محمدرضا پهلوی، حسن مستوفی‌الممالک، مهدیقلی هدایت و عبدالحسین تیمورتاش نوشته شده است و از منظر تاریخ سیاسی، اسناد مهمی محسوب می‌شوند. همچنین از جمله مخاطبان این نامه‌ها که از چهره‌های مهم فرهنگی و مذهبی بوده‌اند می‌توان به علامه محمد قزوینی، آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی، آیت‌الله سیدابوالقاسم کاشانی و سیدحسن تقی‌زاده اشاره کرد. شماری از این نامه‌ها نیز به شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی خارجی از جمله وینستون چرچیل و ژوزف استالین نوشته شده است. قدیمی‌ترین نامۀ این مجموعه را فروغی در بهمن‌ماه ۱۲۸۸ خطاب به محمدحسین امین‌الضرب نوشته و واپسین نامه را در ۲۴ خردادماه ۱۳۲۱ برای استاندار وقت خراسان و نایب‌التولیۀ آستان قدس رضوی، رجبعلی منصور، فرستاده است.»

این پژوهشگر و عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران، همچنین افزود: «در پایان کتاب، آلبومی شامل بیش از ۸۰ عکس از محمدعلی فروغی، اعضای خانوادۀ او و نیز عده‌ای از رجال ایرانی و خارجی عرصه‌های سیاست و علم و فرهنگ که با فروغی ارتباط داشته‌اند به چاپ رسیده است. تعدادی از این عکس‌ها برگرفته از آرشیو خصوصی و خانوادگی فروغی است و برای اولین بار است که به چاپ سپرده می‌شود.»
دکتر افشین‌وفایی در پایان خاطرنشان کرد: «انتشار چنین اسنادی، گزارشی دست اول از مناسبات سیاسی و شرایط فرهنگی ادوار گذشته به دست می‌دهد و می‌تواند در روشن شدن برخی نکات مبهم تاریخی مؤثر باشد. علاوه بر این، نامه‌های محمدعلی فروغی به عنوان یک ادیب و نویسنده، حائز ارزش ادبی و نمونه‌ای مهم از گونۀ نامه‌نگاری در ادبیات فارسی است.»

کلید واژه ها: پژوهشگر ادبی دستاورد دانشگاه تهران


( ۱ )

نظر شما :