زندگینامه دکتر سید کاظم علوی‌پناه (۱۳۳۷-)

۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۰:۱۸ کد : ۳۳۱۵۲ گفت‌وگو و گزارش
تعداد بازدید:۵۴۱
روابط عمومی دانشگاه تهران: دکتر سید کاظم علوی‌پناه استاد دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران در سال ۱۳۳۷ در ابرکوه یزد متولد شد.


سید کاظم علوی‌پناه، دوره کارشناسی را در رشته خاکشناسی در دانشگاه شیراز گذارند و دوره کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه تربیت مدرس با موفقیت سپری کرد. وی همچنین موفق به اخذ دوره کارشناسی ارشد از دانشگاه گنت بلژیک شد و دکترای خود را هم در رشته سنجش از دور و GIS (خاکشناسی) از همین دانشگاه در سال ۱۳۷۶ دریافت کرد.

این استاد تمام رشته سنجش از دور و GIS دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران و پایه‌گذار دکتری سنجش از دور و GIS در ایران و دانشگاه تهران است که به دلیل فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود بیش از ۳۰ عنوان جایزه، نشان علمی و لوح تقدیر از مجامع مختلف علمی دریافت کرده است که از جمله این افتخارات می‌توان به انتخاب بهترین مقاله از همایش بین‌المللی طبقه‌بندی خاک در چین، طرح برگزیده دانشگاه تهران با طرح رژیم حرارتی بیابان لوت، برگزیده کتاب سال دانشگاهی در سال ۱۳۸۶، مؤلف برگزیده انتشارات دانشگاه تهران در سال ۱۳۸۷، استاد بین‌الملل دانشگاه تهران در سال ۱۳۹۱، لوح تقدیر از کنفرانس بین‌المللی SMPR برای ارائه مقاله کلیدی با عنوان «حرارت شاخصی از هوشمندی جهان»، ارائه نظریه حرارت شاخصی از هوشمندی جهان (رابطه زمان، مکان و حرارت) برای اولین بار، و برگزاری همایش حرارت شاخصی از هوشمندی جهان در دانشگاه تهران ۱۳۹۰، دریافت جایزه علامه طباطبایی از ریاست جمهوری و لوح تقدیر از کنفرانس بین‌المللی سنجش از دور و GIS توسط انستیتوی بین‌المللی نقشه‌برداری فضایی و علوم زمین کشورهای هند و هلند اشاره کرد.

تألیف و ترجمه ۱۴ کتاب تخصصی در حوزه سنجش از دور و GIS از فعالیت‌های ثبت‌شده در کارنامه علمی دکتر علوی‌پناه است که کتاب سنجش از دور حرارتی و کاربرد آن در علوم زمین به‌عنوان اولین کتاب سنجش از دور حرارتی در ایران و جهان در سال ۱۳۸۶ موفق به دریافت عنوان کتاب برگزیده دانشگاهی و کتاب شایسته تقدیر جمهوری اسلامی ایران شد. این کتاب همچنین در سال ۱۳۹۴ به عنوان یکی از هشتاد گنج دانشگاه تهران معرفی شد.

تألیف و انتشار بیش از ۲۵۰ مقاله در مجلات معتبر خارجی (ISI) و شرکت در بیش از ۲۰۰ کنفرانس‌های معتبر بین‌المللی با ارائه مقاله و چاپ بیش از ۲۰۰ مقاله در مجلات علمی و پژوهشی داخلی و کنفرانس‌های ملی از دیگر فعالیت‌های علمی استاد علوی‌پناه است.

دکتر سید کاظم علوی‌پناه علاوه بر عضویت در چندین مجمع علمی بین‌المللی و سازمان خواربار جهانی (FAO)، عضو منتخب پنل بین دولتی خاک (FAO ITPS) جهت تهیه گزارش جهانی خاک و تدوین منشور جهانی خاک نیز بوده است.

این عضو هیأت علمی دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران همچنین به دلیل دیدگاه‌های مبتنی بر همگرا نمودن علوم، بخصوص علوم با هنر و فناوری، مقالاتی را به رشته تحریر درآورده و در کنار فعالیت‌های علمی و پژوهشی با ورود به حوزه مسائل ادبی-اجتماعی و علوم بین رشته‌ای، آثار ارزشمندی را به نگارش درآورده است.

دکتر سید کاظم علوی‌پناه همچنین چندین سال بر روی موضوع «حرارت شاخصی از هوشمندی جهان» (رابطه زمان، مکان و حرارت) جهت ثبت آن به عنوان نظریه در حال تلاش می‌باشد. کتاب «رمزگشایی آتش و پدیدارشناسی حرارت» برگرفته از این موضوع می‌باشد که توسط ایشان تألیف شده است.

کلید واژه ها: زندگینامه اطلاعات جغرافیایی تصاویر ماهواره‌ای


( ۷ )

نظر شما :