زندگینامه: دکتر حامد وفایی (۱۳۶۳-)

۰۹ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۳:۴۱ کد : ۳۲۷۵۵ گفت‌وگو و گزارش
تعداد بازدید:۱۵۱۶
روابط عمومی دانشگاه تهران: حامد وفایی عضو هیأت علمی گروه زبان چینی دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران در سال ۱۳۶۳ در تهران به دنیا آمد.


حامد وفایی تحصیلات دوران متوسطه را در دبیرستان فرهنگ تهران گذرانده و در سال ۱۳۸۲ با شرکت در کنکور سراسری موفق به ورود به دانشگاه تهران در رشته ادیان و مطالعات عرفانی دانشکده الهیات و معارف اسلامی شد. وفایی پس از پایان تحصیلات دوره کارشناسی خود، در سال ۱۳۸۸ برای آموختن زبان چینی عازم کشور چین شد. او پس از دو سال تمرکز بر دروس تخصصی زبان چینی توانست ضمن کسب عالی‌ترین سطح در آزمون تعیین سطح زبان چینی، از دانشگاه چینگ خوآ که یکی از مهمترین دانشگاه‌های کشور چین و یکی از ۲۰ دانشگاه برتر جهان است پذیرش گرفته و تحصیلات خود در مقطع کارشناسی ارشد در رشته زبان و ادبیات چینی گرایش فرهنگ و ادب چین را آغاز نماید.

وفایی که به عنوان نخستین دانشجوی ایرانی مقطع کارشناسی ارشد در مجموعه دانشکده علوم انسانی دانشگاه چینگ خوآ پذیرفته شده بود، توانست پس از اتمام تحصیل در این مجموعه علمی کشور چین، با موفقیت از رساله کارشناسی ارشد خود دفاع کرده و رساله خویش با موضوع «نقد و تحلیل جایگاه کتاب دائو ده جینگ در ایران» را به عنوان پایان‌نامه برتر گروه علوم انسانی این دانشگاه ممتاز کشور چین به ثبت برساند.

وفایی سپس موفق به اخذ پذیرش جهت گذراندن دوره دکتری خود از دانشگاه پکن به عنوان یکی از مهمترین مراکز علمی – پژوهشی کشور چین شد و توانست پس از چهار سال با اتمام تحصیل خویش، ضمن اخذ عنوان برترین دانشجوی خارجی سال ۲۰۱۸ این دانشگاه، با موفقیت از رساله دکتری خود با موضوع «نقد و بررسی جایگاه آثار و اندیشه‌های حکیم پارسی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی در چین» دفاع نموده و با نمره عالی از این دانشگاه دانش‌آموخته شود.
دکتر حامد وفایی در سال‌های حضور خود در کشور چین علاوه بر تدریس دروس ایران‌شناسی در دانشگاه مطالعات خارجی پکن، حضور و سخنرانی در همایش‌های بین‌المللی علمی – پژوهشی متعدد کشور چین از جمله همایش جهانی فلسفه به میزبانی دانشگاه پکن، فروم بین‌المللی آرشان، گفتگوهای بین‌المللی پکن، نشست جهانی یک پهنه یک راه و رویدادهای بین‌المللی دیگر را در کارنامه خویش ثبت نموده است. همچنین مقالاتی از دکتر وفایی به زبان چینی در نشریات علمی کشور چین و رسانه‌های چینی زبان منتشر شده است.

حامد وفایی همچنین چندین سال همکاری با سفارت کشورمان در چین و حضور در مذاکرات مسئولان عالی رتبه دو کشور در عرصه‌های مختلف را در رزومه کاری خویش ثبت نموده است.

دکتر وفایی پس از اتمام تحصیلات خود در کشور چین در سال ۲۰۱۸ به ایران بازگشت و به عنوان عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات چینی در دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران مشغول به کار شد. ترجمه و تألیف چندین جلد کتاب و ده‌ها مقاله درباره مسائل کشور چین، راه‌اندازی سایت چینی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، مدیریت مرکز پژوهشی آسیا دانشگاه تهران و آموزش و مشاوره چین‌پژوهان کشورمان در کسوت استاد دانشگاه از جمله خدمات دکتر وفایی پس از بازگشت به ایران بوده است.

چندی پیش نیز از دکتر وفایی مقاله‌ای علمی - پژوهشی در مجموعه مطالعات چین انتشارات بین‌المللی راتلج منتشر شد.

وفایی در حال حاضر عهده‌دار مدیریت مرکز کنفسیوس دانشگاه تهران و معاونت اداره کل همکاری‌های بین‌الملل دانشگاه تهران است. دکتر حامد وفایی همچنین عضو شورای سردبیری وب‌سایت چند زبانه دانشگاه تهران و مسئول راه‌اندازی وب‌سایت چینی دانشگاه تهران است.

کلید واژه ها: زندگینامه در نگارستان چین دریا دریا زندگی


( ۱۲ )

نظر شما :