گزارش نشست رئیس دانشگاه تهران با اصحاب رسانه | زمان آغاز ثبت‌نام و شروع کلاس‌های دانشگاه تهران اعلام شد؛ آموزش در نیمسال آتی ترکیبی است

۲۹ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۱ کد : ۳۰۱۳۵ اخبار اخبار ستادی خبر
تعداد بازدید:۲۳۰۶
نشست دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران با اصحاب رسانه، امروز شنبه ۲۹ مرداد ماه ۱۴۰۱ در تالار شهید سلیمانی دانشگاه تهران برگزار شد. رئیس دانشگاه تهران در این نشست به سوالات نمایندگان رسانه‌ها پاسخ داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران امروز شنبه ۲۹ مرداد ماه ۱۴۰۱ در نشست با نمایندگان رسانه‌ها در محل تالار شهید سلیمانی دانشگاه تهران، با گرامیداشت ۱۷ مرداد ماه «روز خبرنگار» و ۲۸ مرداد «روز عکاسی»، درگذشت زنده‌یاد «بابک برزویه» از عکاسان هنرمند و خوش ذوق کشورمان را به خبرنگاران و عکاسان خبری حاضر در نشست تسلیت گفت.

رئیس دانشگاه تهران با یادآوری شعار و سیاست اصلی دانشگاه تهران با عنوان «جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی»، از عقلانیت، معنویت و عملگرایی به عنوان سه مولفه مدیریت جهادی نام برد و گفت: در محیط آموزش عالی باید تصمیمات مبتنی بر داده‌های واقعی و داده‌ها مبتنی بر مطالعات و بررسی‌های علمی باشد تا ما را به عقلانیت برساند و این عقلانیت با معنویت همراه شود. مدیریت جهادی زمانی محقق می‌شود که وقتی عقلانیت مبتنی بر معنویت به حد کفایت رسید، تصمیمات به مرحله عمل هم برسد و فرصت‌ها از دست نرود.

استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران درباره «دانشگاه کارآفرین» به عنوان دومین عنصر شعار دانشگاه تهران، توضیح داد: گاهی به اشتباه اینطور تصور می‌شود که منظور از «دانشگاه کارآفرین» حرکت دانشگاهیان به سمت تجارت و پیدا کردن ویژگی‌های تاجرمآبانه است، این در حالی است که منظور از تحقق «دانشگاه کارآفرین»، منتفع کردن جامعه از سرریز دانش و تبدیل علم به ثروت است. برای رسیدن به دانشگاه نسل سوم و کارآفرین، باید شاهد باشیم که نتایج علمی به صورت سرریز دانش و سرریز فناوری در بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی جامعه تسری پیدا کند.

دکتر مقیمی خاطرنشان کرد: فضای جامعه ما ایجاب می‌کند به سمت دانشگاهی حرکت کنیم که به جای داشتن استاد بوروکرات، استاد کارآفرین داشته باشیم؛ به جای اینکه دانش‌آموخته بوروکرات را تحویل نهادها و سازمان‌ها دهیم، دانش‌آموخته کارآفرین تربیت کنیم. به عنوان مثال، در صلاحیت مجلس و دولت است که استقلال اداری مالی را به دانشگاه‌ها اعطا کنند. اگر این استقلال اعطا نشود قاعدتاً نمی‌توانیم انتظاری غیر از دانشگاه بروکراتیک داشته باشیم.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه دانشگاه تهران در یک سال گذشته تفاهم‌نامه‌های خوبی با بخش‌های خصوصی و دولتی منعقد کرده است، خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه‌های خوبی با سازمانها و نهادهای بخش دولتی و خصوصی برای فعالیت‌های کارآفرینانه، مهارت‌ورزی دانش‌آموختگان و شکل‌گیری فعالیت‌های دانش‌بنیان داریم.

استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران درباره رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانشگاه تهران نیز گفت: به دنبال این هستیم که مسائل اجتماعی را به گونه‌ای حل کنیم. ما در زمینه مسائل زیست محیطی و فعالیت‌های دانشگاه سبز اقدامات متعددی انجام دادیم ولی یکی از موضوعاتی که توجه ویژه‌ای به آن داریم، بحث اجتماعی شدن علم است و اینکه بتوانیم علم را به محیط اجتماعی آوریم.

وی افزود: اصولاً علمی علم نافع است که در ارتباط با مسائل جامعه شکل بگیرد و به ذهنیت عامه مردم جامعه توجه شود، تعاملاتی که بین عالم و عامه مردم صورت می‌گیرد علم را شکل می‌دهد. علم واقعی علمی است که بتواند به حل مسائل جامعه کمک کند. یکی از رسالت‌های تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران نیز این است که پل ارتباطی بین مردم و دانشگاهیان اعم از استادان دانش‌آموختگان و کارکنان باشد تا بتواند اول مسائلی که در جامعه با آن مواجه هستیم را شناسایی کند و بعد آن را به دانشگاه منتقل کند و استادان و نخبگان ما بتوانند برای حل آن مسئله پاسخ بیابند و در جهت رفع آن بکوشند.

دکتر مقیمی ضمن بیان اینکه راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران طی ۸ ماه گذشته یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در افزایش مشاهده‌پذیری وب‌سایت دانشگاه است، گفت: تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران متعلق به همه دانشگاه است و باید همه افکار با رعایت چارچوب‌ها بتوانند در این رسانه اظهارنظر کنند، حتی در مخالفت با مسئول دانشگاه هم می‌توانند اظهارنظری داشته باشند.

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: بنابراین ما معتقدیم که باید استادان و دانشمندان را به صحنه اجتماع بیاوریم؛ آن هنگام است که ما می‌توانیم بگوییم به مسئولیت‌پذیری اجتماعی خودمان عمل کرده‌ایم.

دکتر مقیمی با یادآوری فضای گفتمان دولت سیزدهم درباره فضاهای علمی و دانشگاهی مبنی بر «دانشگاه مسئله‌محور» برای گام برداشتن در راستای حل مسائل جامعه و دولت، تاکید کرد: دانشگاه وظیفه دارد که مسائل را به صورت ریشه‌ای بررسی و علت‌ها را شناسایی کند. دانشگاه باید در تعریف مسئله و حل مسائلی که ریشه اصلی و علت‌العلل مسائل جامعه هستند، کمک کند.

دکتر مقیمی همچنین در بخش دیگر سخنانش از آغاز اجرای بسته تحول آموزش دانشگاه تهران از مهر ماه ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: در این بسته آموزشی، از تجربه‌ای که در دروان کرونا حاصل شده است، در دوره پساکرونا استفاده خواهیم کرد. دستورالعمل آموزش ترکیبی تدوین شده است و که بر اساس آن دیگر شاهد این نخواهیم بود که شیوه و روش و سبک آموزش در دانشگاه تهران همانند قبل از دوران کرونا باشد.

رئیس دانشگاه تهران همچنین در این نشست درباره آغاز سال تحصیلی دانشگاه تهران، گفت: بازه ثبت نام دانشجویان دانشگاه تهران از ۵ تا ۱۲ شهریور ماه است و کلاس‌ها از ۲۷ شهریور ماه شروع می‌شود. همچنین بین ۱۱ تا ۱۲ هزار دانشجوی جدید در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه تهران پذیرش می‌شوند.

ساخت ۸ هزار مسکن برای اساتید دانشگاه تهران، واکنش به حواشی رسانه‌ای حول موسسه دهخدا، تشریح روند تغییر مدیریت‌ها طبق آیین‌نامه مدیریت دانشگاه‌ها، حضور ۸۶۸ دانشجوی خارجی در دانشگاه تهران و اعلام هدفگذاری افزایش این تعداد به ۲ هزار دانشجو در سال تحصیلی آتی، ارتقای ۱۰۱ پله‌ای رتبه دانشگاه تهران در وبومتریکس، ایجاد باشگاه طلایه‌داران علم در دانشگاه تهران در راستای ارتقای جایگاه بین‌المللی دانشگاه تهران، اظهارنظر درباره بودجه مقاوم سازی دانشگاه و اعلام هدفگذاری ایجاد ۲ هزار شرکت دانش بنیان در دانشگاه تهران از جمله محورهای خبری اعلام شده از سوی رئیس دانشگاه تهران در این نشست خبری بود.

کلید واژه ها: دانشگاه تهران نشست خبری دکتر سید محمد مقیمی سید محمد مقیمی دکتر مقیمی مقیمی


( ۱۲ )

نظر شما :