رئیس دانشگاه تهران خبر داد:
دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی کرج و دانشکدگان ابوریحان یکپارچه میشوند / اکثریت اماکن دانشگاه تهران در طرح توسعه در اختیار پارک علم و فناوری قرار میگیرد / تفویض اختیار به اساتید برای جذب دانشجوی تحصیلات تکمیلی / آخرین وضعیت همسانسازی حقوق اعضای هیأت
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در نشست شورای دانشگاه تهران که با حضور اعضای هیأت رئیسه، رؤسای دانشکدگانها، دانشکدهها و مراکز و مؤسسات وابسته به دانشگاه تهران برگزار شد، با اعلام این خبر افزود: اجرای الگوی یکپارچهسازی فعالیتهای علمی حوزه کشاورزی و منابع طبیعی در دانشگاه تهران با انتصاب رئیس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی کرج به عنوان سرپرست دانشکدگان ابوریحان کلید خورد.
جزئیات یکپارچهسازی کشاورزی و منابع طبیعی در دانشگاه تهران؛ یک دانشکدگان و ۳ دانشکده
وی یکی از اهداف یکپارچهسازی دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی کرج و دانشکدگان ابوریحان در ورامین را بهرهبرداری حداکثری از تمام ظرفیتهای دانشگاه تهران در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی دانست و افزود: بر اساس این الگوی یکپارچه، یک دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی واحد در دانشگاه تهران با شکلگیری سه دانشکده خواهیم داشت و طرح اولیهای برای ساماندهی گروهها و رشتههای تخصصی جدید و چگونگی جهتدهی دانشبنیانها در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی برنامهریزی میشود.
رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه در حال حاضر یکپارچهسازی فعالیتهای علمی و پژوهشی کشاورزی و منابع طبیعی جزو اولویتهای کشور است، اظهار داشت: برای تحقق پارادایم اقتصاد مقاومتی چارهای جز این نیست که کشاورزی به عنوان محور توسعه کشور بیشتر دیده شود. روز به روز که میگذرد ابعاد و اهمیت سفارش امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه کشاورزی محور اقتصاد کشور قرار گیرد، بیشتر روشن میشود.
هدفگذاری دانشگاه تهران برای استقرار ۲ هزار واحد فناور و دانشبنیان
دکتر مقیمی، رویکرد دانشگاه تهران در مواجهه با مسائل کشور از جمله مسائل حوزه کشاورزی را رویکردی دانشبنیان در راستای تبدیل علم به ثروت و پاسخگویی به نیازهای جامعه دانست و با یادآوری هدفگذاری دانشگاه تهران برای فراهم آوردن زمینه استقرار ۲ هزار واحد فناور و دانشبنیان در سال جاری، گفت: در حال حاضر نزدیک به ۲۰۰ واحد فناور و دانشبنیان در مجموعه پارک علم و فناوری و شعبههای آن در دانشگاه تهران مستقر هستند که بین این آمار با هدفگذاری رسیدن به ۲ هزار واحد فاصله زیادی وجود دارد که برای تحقق آن تلاش مضاعفی مورد نیاز است.
کاربری اماکن دانشگاه تهران در طرح توسعه مشخص شد
وی درباره برنامه تحقق این هدفگذاری، از برنامهریزی برای آمادهسازی سه سطح فضای آزمایشگاهی در اختیار واحدهای دانشبنیان در دانشگاه تهران خبر داد و گفت: سطح اول در دانشکدگانها و دانشکدههاست که مسئولان آنها با حمایت مالی دانشگاه باید فضاهایی را برای فعالیت واحدهای دانشبنیان و فناور فراهم کنند. در سطح دوم، اکثر اماکن دانشگاه تهران در طرح توسعه را به منظور استقرار واحدهای فناور در اختیار پارک علم و فناوری قرار میدهیم و در سطح سوم نیز نشستی با مجموعه سازمانها و نهادهای حامی از معاونت علمی ریاست جمهوری تا سازمان فنیوحرفهای برگزار کردهایم و تلاش داریم با رایزنی و اعتمادسازی نهادها و سازمانها زمینه و بستر فعالیت واحدهای فناور و دانشبنیان را با استفاده از امکانات بلااستفاده کشور فراهم کنیم.
ساماندهی آموزش دانشگاه تهران در پساکرونا با الگویی جدید
رئیس دانشگاه تهران در بخش دیگر سخنانش در شورای دانشگاه تهران، از آغاز تدوین برنامه راهبردی و برنامه پنج ساله دانشگاه خبر داد و اظهار داشت: یکی از محورهای مهم در این برنامه راهبردی، بسته سیاستی تحول آموزشی دانشگاه برای ساماندهی حوزه آموزش با یک الگوی جدید در دوره پساکرونا است. بخشی از این بسته سیاستی مربوط به برنامههای تحولی دانشگاه در حوزه آموزش است و بخش دیگر مربوط به استفاده از ظرفیت ایجادشده در دوران آموزش مجازی با تمرکز بر روی دورههای ترکیبی میشود.
تفویض اختیار به اعضای هیأت علمی برای جذب دانشجوی تحصیلات تکمیلی
وی واگذاری اختیارات امور آموزشی به صف، گروهها و اعضای هیأت علمی را از مهمترین محورهای بسته سیاستی دانشگاه تهران در حوزه آموزش دانست و گفت: این بسته از مهر ماه به اجرا درخواهد آمد. یکی از موضوعاتی که در برنامه تحولی به آن پرداخته خواهد شد، تفویض اختیار به اعضای هیأت علمی برای جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی به ویژه دانشجویان بینالمللی است؛ مکانیزمهای انگیزشی نیز برای آن پیشبینی شده است که در قالب دستورالعمل و آئیننامههای تدوین میشود و در یک دوره آزمایشی اجرا میشود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره محل تأمین اعتبار همسانسازی حقوق اساتید ابهامی ندارد
دکتر مقیمی در بخش پایانی سخنانش درباره همسانسازی حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاههای وزارت علوم با با اعضای هیأت علمی غیربالینی علوم پزشکی، گفت: قانون مجلس با صراحت بر اجرای این همسانسازی تاکید دارد. بر اساس مصوبه مجلس قرار شده که تأمین اعتبارات همسانسازی از محل بودجه عمومی دولتی باشد و رئیس سازمان و بودجه هم در جلسهای که به ریاست معاون اول رئیسجمهوری و با حضور وزرای علوم و بهداشت برگزار شد، تصریح داشتند که ابهامی در این باره ندارند.
رئیس دانشگاه تهران همچنین با اشاره به تلاشهای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای اجرای همسانسازی، از ارائه پیشنهاد به منظور تشکیل کمیتهای مستقلی زیر نظر معاون اول رئیسجمهور برای راستیآزمایی و اجرای قانونمند همسانسازی خبر داد.
قانون برنامه پنجم در خصوص استقلال اداری مالی دانشگاهها دوباره احیا شود
وی همراهی مجلس شورای اسلامی با موضوعات دانشگاهها و رویکرد مثبت و توجه ویژه رئیسجمهور و معاون اول رئیسجمهوری نسبت به دانشگاهها را فرصت مناسبی برای پیگیری استقلال اداری و مالی دانشگاهها دانست و گفت: منظورمان از استقلال اداری و مالی دانشگاهها، فعالیت در ذیل قوانین مادر کشور و خلاص شدن از قوانین دست و پاگیر و به حداقل رساندن دخالتهای مدیریتی نهادهای بیرونی در دانشگاهها و وزارت علوم است.
دکتر مقیمی با بیان اینکه خواستار آزادی عمل در اختیارات دانشگاهها هستیم، تصریح کرد: حذف ماده مربوط به استقلال اداری و مالی دانشگاهها در قانون برنامه ششم، صدمه بزرگی بود. به دنبال این هستیم که قانون برنامه پنجم در خصوص استقلال اداری و مالی دانشگاهها با یک جرح و تعدیلی که صورت میگیرد، دوباره احیا شود.
نظر شما :