گزارش نشست خبری مسئولان دانشگاه تهران درباره جابه‌جایی درختان مؤسسه ژئوفیزیک

۱۶ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۳:۲۱ کد : ۲۶۷۹۸ اخبار خبر
تعداد بازدید:۴۱۸
نشست خبری مسئولان دانشگاه تهران امروز سه‌شنبه ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۱ جهت تنویر افکار عمومی در زمینه ادعاهایی که طی روزهای اخیر درباره مرکز لرزه‌نگاری کشوری وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران مطرح شده است، در محل سالن شورای دانشگاه تهران برگزار شد.
گزارش نشست خبری مسئولان دانشگاه تهران درباره جابه‌جایی درختان مؤسسه ژئوفیزیک

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر احمد نوحه‌گر معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع دانشگاه تهران، دکتر مهدی شهبازی مشاور رئیس دانشگاه و رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه، دکتر محمدرضا حاتمی رئیس مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران و دکتر رضا شکوهی‌زاده مدیرکل امور حقوقی دانشگاه تهران در این نشست، ضمن واکنش نسبت به تصویرسازی‌های نادرستی که در روزهای گذشته درباره اقدام دانشگاه تهران در زمین‌های مرکز لرزه‌نگاری صورت گرفته است، به سوالات خبرنگاران حاضر در نشست پاسخ گفتند.
دکتر مهدی شهبازی، رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران در ابتدای این نشست یکی از مهم‌ترین اصولی که دانشگاه تهران و دانشگاهیان به آن اعتماد دارند را اصل اعتقاد به قانون و قانون‌مداری عنوان و تاکید کرد که دانشگاه تهران همواره در این مسیر هم حرکت می‌کند.
رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران با اشاره به روابط حسنه مدیریت دانشگاه تهران با سطوح عالی مدیریتی شهرداری تهران، گفت: جلسات متعددی که بین هیئت رئیسه دانشگاه تهران و شهردار تهران و مسئولان ارشد شهرداری برگزار شده است، نشان‌دهنده سطح روابط حسنه بین دانشگاه تهران و شهرداری است.
وی افزود: پیش از تعطیلات نوروز و در ماه‌های آغازین فعالیت تیم مدیریتی فعلی دانشگاه تهران، ملاقات‌های متعددی با مسؤولان شهرداری و شخص شهردار در زمینه‌های مختلف داشتیم و تلاش کردیم در زمینه توسعه تحولی دانشگاه تهران اقداماتی انجام دهیم. روال طبیعی مجوزگیری و روال طبیعی اقدام برای اصلاح و تقویت زیرساخت در مرکز لرزه‌نگاری صورت گرفت و به صورت قانونی مجوز کمیسیون ماده ۷ اخذ شد و اقدام به جابجایی اصولی درختان پیش از عید صورت گرفت.
رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران با اشاره به ورودهای غیرقانونی در جریان عملیات دارای مجوز دانشگاه تهران، اظهار کرد: ورود غیرقانونی باعث انقطاع پروژه و معطل ماندن جابجایی درختان شد. شهرداری در پیش از عید، فصل خواب درختان را به جابجایی درختان اختصاص داده بود و ما هم این زمان را انتخاب کرده بودیم. ورودشان قبل از عید باعث شد که چند اصله درخت روی زمین بماند. البته به دنبال این هستیم تا منویاتی که باعث شد این ورودهای غیرقانونی و دخالت‌های غیرقانونی صورت گرفت را بررسی و پیگیری کنیم.
وی با اشاره به کمپین «دانشگاه تهران؛ دانشگاه دوستدار محیط زیست» که در اسفند ماه ۱۴۰۰ و با اهدای ۲۰ هزار نهال به شهروندان در راستای ترویج فرهنگ درختکاری و محیط زیست اجرا شد، تصریح کرد: با توجه به فعالیت‌های ترویجی دانشگاه در زمینه توسعه فرهنگ درختکاری، دور از ذهن بود که دانشگاه تهران بخواهد در مسیر قطع درخت حرکت کند چون اساساً ساختار و ماهیت فعالیت دانشگاه تهران با انتشار اخباری مبنی بر قطع درختان منافات دارد.
دکتر شهبازی افزود: ورودهای غیرقانونی شهرداری موجب شد چند اصله درخت جابجا نشود و متأسفانه در خبر اخیری که صورت دادند، فرار به جلوی بسیار ساده‌انگارانه‌ای کردند. اقدام به ضرب و شتم و الفاظ رکیک به کارکنان شریف و خدوم دانشگاه تهران داشتند. نکته قابل توجه، توجه نکردن این عزیزان به استناداتی است که در محل واقع است. طبیعتاً یک همچنین مؤسسه و مرکز ارزشمندی دارای حفاظت تصویری است. مدیرکل امور حقوقی دانشگاه تهران پیگیر این قضیه هستند که این مسیر از مراجع رسمی و قانونی و قضائی خود پیگیری شود.
رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران تاکید کرد: در موارد حقوقی تقاضا دارم که در جای خودش بررسی شود. مجدد اشاره می‌کنم فیلم‌ها و تصاویر موجود است و فرار به جلو نتیجه‌ای ندارد‌. اینکه شهرداری بخواهد زودتر شکایت کند و موضوع شکایتش را برای رسانه‌ای مخابره کند، جایگاهی ندارد.
دکتر شهبازی در پایان اظهار کرد: در سال‌های گذشته متأسفانه تصرفات قانونی یا غیرقانونی که عمدتاً غیرقانونی بوده است در اراضی و املاک دانشگاه تهران شکل گرفته است. اما این دور و این مدیریت بعید است که در زمینه از دست دادن حتی یک وجب از زمین‌های دانشگاه مماشات کند. بنابراین آن عزیزانی که دارند به صورت غیرقانونی ورود می‌کنند و امیال خاصی دارند، بدانند که دانشگاه تهران بر روی اموال شخصی خود که از دیرباز متعلق به دانشگاه تهران بوده و کارکردهای آموزشی و پژوهشی و تحقیقاتی دارد پابرجا است و بر مواضعش پافشاری می‌کند و اعتراضات خود را از مجاری قانونی پیگیری می‌کند.
وی درباره برگزاری این نشست خبری، اظهار کرد: متأسفانه گزارش‌هایی غیردقیق، غیرتخصصی و غیرمستندی در فضای رسانه‌ای منتشر شد که البته تغذیه‌ای برای دوستداران خبرهای زرد بود. البته با دقت و بررسی نوع خبرهای منتشر شده در این خصوص می‌توان متوجه تناقضات خبری در آنها شد. هر چند که این فضاسازی‌های رسانه‌ای نمی‌تواند صدمه‌ای به روابط حسنه بین مدیران ارشد دانشگاه و شهرداری وارد کند.
رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران با واکنش نسبت به ورود غیرقانونی افرادی به مرکز لرزه‌نگاری کشوری که خود را منتسب به شهرداری کرده‌اند، تاکید کرد: ورود افراد به هر مؤسسه‌ای اعم از مرکز علمی و دانشجویی و غیره نیازمند ارائه مجوز و کارت شناسایی است. اینکه افرادی به عنوان مأمور شهرداری به صورت غیرقانونی و از مسیرهای غیرمتعارف به مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تهران ورود کردند، برای ما عجیب است و لذا این موضوع را از مسیرهای قانونی پیگیری می‌کنیم. زیرا ما به دنبال ایجاد هیجانات رسانه‌ای نیستیم.
دکتر شهبازی با تاکید بر اینکه هیچ قطع درختی در مراکز و همچنین مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تهران اتفاق نیفتاده است، گفت: ما بر اساس سیاست توسعه مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه، مجوز جابجایی تعدادی از درختان این مرکز را داشتیم که متأسفانه با ورود غیرقانونی شهرداری، بخشی از این جابجایی‌ها صورت نگرفته است. مدیریت دانشگاه هیچ مماشاتی با افراد یا نهادها در حفظ اموال و مستغلات دانشگاه نخواهد کرد.
بر طبق این گزارش، دکتر احمد نوحه‌گر، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران نیز در این نشست خبری عنوان کرد: من از شهرداری منطقه ۳ خواهش می‌کنم که در اسرع وقت نسبت به ترک محدوده اقدام کنند وگرنه دانشگاه تهران حق خودش را محفوظ می‌داند که از اموال و مستغلات خود حفاظت و حراست کند و هرگونه راه را برای پیگیری حقوق خودش محفوظ می‌داند. به جای اینکه وارد محاکم قضائی بشویم، شورای شهر تهران توصیه لازم را بفرمایند تا در اسرع وقت مکان را ترک کنند و اجازه دهند دانشگاه تهران به وظیفه اصلی و ذاتی خود که توسعه آموزش و توسعه زیرساخت‌های مربوطه و ایستگاه‌های لرزه‌نگاری است، بپردازد.
وی با اشاره به مأموریت‌های مهم مرکز لرزه‌نگاری کشوری و ضرورت تقویت تجهیزاتی این مرکز برای کمک به ستاد مدیریت بحران کشور، تصریح کرد: از شهرداری منطقه ۳ خواهش می‌کنیم که سریعاً مکان ایستگاه لرزه‌نگاری را در اسرع وقت ترک کنند تا ما بتوانیم به وظیفه اصلی‌مان بپردازیم.
دکتر نوحه گر در پاسخ به سوالی درباره آنچه که تحت عنوان ضرب و شتم مأموران شهرداری توسط کارکنان دانشگاه تهران ادعا شده است، تاکید کرد: هیچ‌گونه کتک‌کاری از سوی کارکنان دانشگاه تهران صورت نگرفته و اتفاقاً عکس این قضیه اتفاق افتاده است. دانشگاه تهران هرگز تعرضی به کارکنان شهرداری نکرده است. گزارش‌ها حاکی است که همکاران ما در حوزه پشتیبانی دانشگاه توسط عواملی که در آنجا بودند - حالا من نمی‌دانم چه کسانی بودند، می‌گویند عوامل شهرداری است ولی من امیدوارم اینگونه نباشد - مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند و اسناد آن را هم داریم. اصل قضیه به درستی اطلاع‌رسانی نشده و اسناد ما، خلاف آن چیزی را نشان می‌دهد که روز گذشته به اصحاب رسانه رسانده‌اند.
معاون دانشگاه تهران در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری میزان درباره ادعاهایی که تحت عنوان «قطع درختان» مطرح و بازنمایی می‌شود، اظهار کرد: هیچ قطع درختی اتفاق نیفتاده است. بحث مربوط به توسعه ایستگاه لرزه‌نگاری است. تقویت ایستگاه لرزه‌نگاری دانشگاه تهران، مصوبه دولت است. برای توسعه ایستگاه لرزه‌نگاری، قرار بود که تعدادی از درختان را جابجا کنیم و عملیات جابجایی آغاز شده بود که عوامل شهرداری آمدند جلوگیری کردند و مانع شدند.
دکتر نوحه‌گر گفت: دانشگاه تهران تنها دانشگاه کشور است که علاوه بر دانشکده منابع طبیعی دانشکده محیط‌زیست هم دارد که از قدمت بالای برخوردار است و این ادعا که دانشگاه تهران در راستای تخریب طبیعت عملی انجام داده باشد کذب محض و خلاف واقعیت است. دانشگاهی که به عنوان تنها دانشگاه سبز کشور است و در زمینه توسعه فضای سبز پیشرو است چگونه می‌تواند درختان چند ساله خود را قلع و قمع کند و به قطع آنها اقدام کند.
دکتر نوحه‌گر افزود: از طرف دیگر مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در راستای سیاست‌های دولت باید مرکز لرزه‌‌نگاری خود را توسعه دهد. توسعه زیرساخت‌های مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تهران یک اقدام ضروری برای کمک به مدیریت بحران کشور است.
دکتر نوحه‌گر با تاکید بر اینکه دانشگاه تهران توسعه دانشگاه را در زمین و مستغلات خود بر اساس مقررات و قوانین حق مسلم خود می‌داند، تصریح کرد: توسعه مرکز لرزه‌نگاری و تقویت مؤسسات دانشگاه جزو مطالبات مردم است و دانشگاه تهران در این راستا با رعایت مقررات و قوانین باید اقدام کند و با قدرت هم به اقدامات قانونی خود ادامه می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه تهران در بیشتر نقاط کشور دارای املاک و مستغلات است. یک وجب زمین و ملک دانشگاه تهران در کیش، گیلان و یا سایر نقاط کشور با پردیس اصلی دانشگاه هیچ تفاوتی ندارد و دانشگاه تهران در جهت حفاظت و حراست از امکان و مستغلات خود با هیچ فردی تعارف ندارد. وظیفه مدیریت دانشگاه تهران، حفظ و حراست از این اماکن است.
رضا شکوهی‌زاده، مدیرکل امور حقوقی دانشگاه تهران با اشاره به تصویرسازی‌های خلاف واقع درباره جابجایی درختان مؤسسه ژئوفیزیک برای توسعه مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تهران، گفت: فضای رسانه‌ای جای مناسبی برای طرح و پیگیری مباحث حقوقی نیست و طبق تاکید رئیس محترم قوه قضائیه افراد و ارگان‌ها نباید رسانه‌ها را محلی برای ارائه و پیگیری پرونده‌ها قرار دهند و دانشگاه تهران هم برای اثبات حق مسلم خود، رسانه را مورد استفاده قرار نمی‌دهد.
وی گفت: انتظار ما از رسانه‌ها این است که ابزاری برای شکل‌دهی موضوعات قضائی نشوند و متأسفانه انعکاس‌هایی که موضوع مرتبط با زمین‌های مرکز لرزه‌نگاری در رسانه‌ها داشته است که همه خوراک اطلاعاتی هم از سوی عوامل شهرداری به این رسانه‌ها داده شده است، کاملاً اطلاعات غیر دقیق و جانبدارانه بوده است.
مدیرکل امور حقوقی دانشگاه تهران تاکید کرد: دانشگاه تهران مالکیت بلامنازعی نسبت به ملک مورد نظر دارد و مجوزهای مربوطه را برای جابجایی درختان داشته است اما متأسفانه در لایه‌های پایین شهرداری (کارشناسان و مدیران مناطق) کارشکنی‌های متعددی نسبت به اقدام دانشگاه صورت گرفت و با مانع‌تراشی‌های که انجام دادند و کار را به مرحله‌ای رساندند که بدون مجوز و بدون دستور قضائی و بدون حضور ضابطین قضائی به حریم دانشگاه تجاوز کردند.
دکتر شکوهی‌زاده در ادامه سخنان خود گفت: در این تعرض، کارکنان دانشگاه نیز مورد ضرب و شتم قرار گرفتند که پیگیری حقوقی خواهد شد. قطعاً دانشگاه از طریق مراجع قضائی و با ادله مستحکم پیگیری می‌کند تا بر اساس رویه‌های قانونی به این موضوع رسیدگی شود.
دکتر محمدرضا حاتمی، رئیس مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران نیز در این نشست خبری با اشاره به سابقه و وظایف مؤسسه گفت: مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران مؤسسه‌ای شناخته شده برای اکثر مردم ایران بوده و بیش از ۶۰ سال است که تأسیس شده است. این مؤسسه برای انجام کارهای زیرساختی خود نیازمند توسعه است و به همین دلیل در املاکی که بیش از ۶۰ سال در تصرف دارد، قصد انجام اقداماتی را داشت و کلیه کارها و برنامه‌ها با نظارت مرکز پشتیبانی دانشگاه تهران در حال انجام بود و قطعاً دانشگاه تهران حساسیت لازم را در زمینه محیط زیستی در نظر گرفته است.
رئیس مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با اعلام اینکه دانشگاه تهران نیازمند ۴۰۰ ایستگاه لرزه‌نگاری در کشور است، افزود: در سال گذشته و در دوره دولت فعلی، بودجه‌ای برای توسعه مرکز لرزه‌نگاری به مؤسسه واگذار شد تا اقدامات لازم را انجام دهد.
وی خاطرنشان کرد که مطمئناً حساسیت دانشگاه تهران نسبت به محیط زیست با وجود دانشکده‌هایی مثل منابع طبیعی و محیط زیست کمتر از عوامل شهرداری نبوده است، لذا چطور مأموران شهرداری به خود اجازه ورود به دانشگاه تهران را آن هم از محلی غیر از در اصلی دادند.
استاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه دانشگاه همیشه در مرزهای دانش در حال حرکت است و این نیازمند زیرساخت‌های جدید است، اعلام کرد: ما از سال گذشته تصمیم به راه‌اندازی رشته مطالعات فضایی گرفتیم که در کشور تا به حال وجود نداشته است و برای این کار نیازمند ساختمان جدید هستیم.
وی تصریح کرد: نمی‌توان مانند یک سازمان کوچک و محدود با دانشگاه رفتار کرد و دانشگاه بر اساس مسئولیت‌های ملی و آموزشی و پژوهشی که دانشگاه دارد نیازمند توسعه زیرساخت و توسعه است.
رئیس مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه هیچ دانشگاهی در کشور به اندازه دانشگاه تهران که دانشگاه سبز خوانده می‌شود به مسائل زیست‌محیطی حساس نیست، تاکید کرد: هر زمان دولت تصمیم به تأسیس دانشگاهی می‌کند در منطقه وسیعی این کار را انجام می‌دهد چرا که بحث‌های توسعه آتی مطرح است. دانشگاه تهران اولین دانشگاه کشور و نیازمند توسعه است.

کلید واژه ها: مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران


( ۱ )

نظر شما :