‌ ربات انسان‌نمای ملی ایران در دانشگاه تهران رونمایی شد

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۲۰:۲۹ کد : ۲۴۳۱ اخبار ربات ملی سورنا (انسان نما) اخبار علمی-فناوری
تعداد بازدید:۲۸۸۸
ربات انسان‌نمای ایرانی سورنا ۳، یکی از هفت ربات برتر انسان‌نما در دنیاست
‌ ربات انسان‌نمای ملی ایران در دانشگاه تهران رونمایی شد

ربات انسان‌نمای ایرانی سورنا ۳، که کلیه مراحل طراحی و تولید آن توسط متخصصان و دانشجویان دانشگاه تهران انجام‌شده و یکی از هفت ربات برتر انسان‌نما در دنیاست، ۲۵ آبان‌ماه، با حضور دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رییس دانشگاه تهران، دکتر محمود کمره‌ای رییس پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران، دکتر رضا فرجی دانا، رییس هیئت‌مدیره بنیاد حامیان دانشکده فنی و جمعی از استادان، مدیران، نمایندگان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و دانشجویان رونمایی شد.

دکتر عقیل یوسفی کما، مجری طرح ربات انسان‌نمای سورنا ۳، ضمن ارایه گزارشی از طراحی و ساخت نسل‌های سورنا و ضمن اشاره به ویژگی‌های سورنا ۳ گفت: «در طول این پروژه علاوه بر اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران از سایر نخبگان، دانشگاه‌ها و شرکت‌های فعال در زمینه رباتیک بهره گرفته‌شده است».

وی با اشاره به اینکه طرح ربات انسان‌نمای ملی سورنا ۳ نظر به ماهیت فرا رشته‌ای آن نیازمند همکاری تیم‌های تخصصی متعدد و همکاری درون سازمانی فراوان و پیچیده بوده است، گفت: «این پروژه در قالب همکاری ۷ تیم طراحی مکانیکی، ساخت، طراحی بدنه، دینامیک و کنترل، الکترونیک، نرم‌افزار و مستندسازی و با همکاری بیش از ۷۰ نفر از استادان و دانشجویان انجام‌گرفته است».
دکتر یوسفی کما، با بیان تاریخچه ساخت ربات انسان‌نما و کاربرد‌های آن به جایگاه داخلی و بین‌المللی سورنا ۳ اشاره‌کرده و افزود: «هوشمند بودن، ارتقا سرعت به ۷ برابر ربات سورنا ۲ و افزایش درجات آزادی از جمله ویژگی سورنا ۳ است».
وی افزود: «سورنا ۳ با قدی برابر با ۱۹۰ سانتی‌متر و وزنی در حدود ۹۸ کیلوگرم در زمره ربات‌های انسان‌نما با اندازه واقعی انسان بالغ قرار می‌گیرد. این ربات در مقایسه با سورنا ۲ پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای دارد، از جمله اینکه تعداد درجات آزادی از ۲۲ درجه در سورنا ۲ به ۳۱ درجه در سورنا ۳ افزایش‌یافته است».
«از جمله قابلیت‌هایی که به ربات انسان‌نما ملی سورنا ۳ افزوده شده، می‌توان به حرکت بر روی سطوح ناصاف، حرکت بر روی سطوح شیب دار، بالا رفتن و پایین آمدن از پله اشاره کرد. همچنین دور زدن با شعاع دلخواه، دور زدن درجا از دیگر قابلیت‌های حرکتی این ربات است».

این ربات قادر است از هر دو طریق بینایی و شنوایی با محیط ارتباط برقرار کند و قابلیت سخن گفتن به صورت محدود را نیز داراست. با ارتقای سطح هوشمندی اکنون سورنا ۳ می‌تواند اشیا را تشخیص داده و موقعیت آن را برای گرفتن جسم در اختیار سیستم کنترلی قرار دهد. همچنین شناسایی و تعقیب صورت افراد در حال حرکت از دیگر قابلیت‌های سورنا ۳ به شمار می‌رود».

گفتنی است پروژه ربات انسان‌نمای ملی سورنا ۱و ۲ با حمایت برخی از انجمن‌های علمی، و پروژه ربات انسان‌نمای ملی سورنا با حمایت سازمان نوسازی و گسترش صنایع طراحی و آماده شد.

هم‌چنین در این مراسم از دانشجویان و اساتید همکاری در این پروژه با اهدای لوح تقدیر و تندیس ربات ملی انسان‌نمای سورنای ۳ تقدیر شد.


( ۲ )