همزمان با معرفی برترینها در جشنواره پژوهش و فناوری
رئیس دانشگاه تهران: لازمه پیشگامی در حوادث، آیندهپژوهی و استفاده از خرد جمعی است
در بیست و نهمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه که امروز (۲۴ آذرماه) با حضور تعداد محدودی از برگزیدگان در تالار شهید دهشور پردیس علوم برگزار شد، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، گفت: «روز بزرگ و ارزشمندی برای مرور فعالیتهای دانشگاه است و ما باید در این زمان نگاهی هم به آینده داشته باشیم. شیوع ویروس کرونا با همه مسائل و مشکلاتی که ایجاد کرد، حداقل برای دانشگاه یک فرصت بازنگری در عملکرد را فراهم آورده است».
وی افزود: «ما در دوران شیوع این ویروس، توانستیم و یا اینکه مجبور شدیم عملکرد خود را در بوته آزمایش قرار دهیم، گرچه در گذشته به شیوههای غیرمستقیم این کار صورت گرفته است، اما اینکه همه ارکان دانشگاه مورد آزمایش قرار بگیرد، بیسابقه بود. در حال حاضر میتوانیم مرور کنیم که تصمیمات گذشته دانشگاه، زیرساختها و اقدامها در مقابله با این پدیده و بحران چگونه عمل کرده است و از همین نتیجه بگیریم تا در آینده چه مسیری را باید طی کنیم».
رئیس دانشگاه تهران، اظهار کرد: «پدیده ویروس کرونا در گام نخست به ما آموخت که بخشهایی چون پژوهش، آموزش، اجرا و بودجه همه باید در یک راستا قرار بگیرند و به طور کامل هماهنگ و یکپارچه عمل کنند. برای دستیابی به نتیجهبخشی مؤثر همه سیاستها باید همجهت حرکت کنند. در این دوران حوزه آموزش که میتوانست آسیبپذیرترین بخش باشد، اما توانست به خوبی عملکرد خود را نشان دهد و البته در کنار آن زیر ساختهای الکترونیکی دانشگاه، تجربه همکاران و تخصص دانشجویان در این فرآیند بحرانی نیز به خوبی جواب داده است».
دکتر نیلی احمدآبادی، با بیان اینکه امروز خشنودیم که فعالیتهای آموزشی دانشگاه هر چند با کمی افت در برخی از حوزهها، اما به خوبی انجام شده است، خاطرنشان کرد: «با توجه به تعداد دانشجویان دانشگاه تهران، اگر آموزش دانشگاه در این شرایط بحرانی درست اجرا نمیشد، باید گفت با از دست رفتن سرمایههای بزرگ کشور روبهرو میشدیم. ماندن جوانان در خانه و اینکه نتوانند کاری انجام دهند، عارضههای اجتماعی زیادی را به همراه خواهد داشت و درگیر بودن جوانان و احساس موفقیت میتواند بسیاری از مشکلات را در این شرایط به حداقل برساند».
وی با تأکید بر همکاری تمامی حوزهها و بخشهای مختلف دانشگاه در این شرایط، گفت: «نمیتوان اظهار کرد که موفقیتهای ما در حوزه آموزشهای الکترونیکی مستقل از فعالیتهای پژوهشی است، کسانیکه در این حوزه فعالیت داشتهاند دانش خود را فقط از طریق آموزش کسب نکردهاند. در این شرایط بحرانی در حوزه پژوهش نیز ما حداقل کاهش کیفیت را داشتهایم. فضای مجازی این امکان را برای استادان و دانشجویان فراهم کرد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، تلاش کردیم تا حداکثر ممکن دانشجویان را در خوابگاهها اسکان دهیم. همچنین سعی ما بر این بود تا آزمایشگاهها با رعایت پروتکلهای بهداشتی فعالیت کنند و امیدواریم که دانشجویان با تأخیر کوتاه بتوانند از پایان نامهها و رسالههای خود دفاع کنند. در حوزه فناوری نیز پارک تعطیل نبوده است و به دلیل فعالیتهایی که شرکتها داشتند، در این شرایط نظام دیگری را در پارک پیاده کردیم و شبکه فناوری دانشگاه تهران همچنان به فعالیت خود ادامه داده است».
رئیس دانشگاه تهران در ادامه سخنان خود تصریح کرد: «بهرغم تأکید و پیشنهاد استفاده یکپارچه از همه ظرفیتهای علمی کشور برای مقابله با کرونا که از سوی دانشگاه ارائه شد، اما متأسفانه این رویکرد عملی نشد و بهرهبرداری از ظرفیتها به شکل نسبتاً جزیرهای و مجزا ادامه پیدا کرد. امیدوار بودیم که در کنار سایر کشورها که موفق به ساخت واکسن کرونا شدهاند، در ایران هم این کار صورت میگرفت. باید گفت اگر از همه ظرفیتها در کنار یکدیگر بهصورت بهینه استفاده میشد، امکان ساخت واکسن در کشور وجود داشت».
دکتر نیلی احمدآبادی، با بیان اینکه شبکه دانشگاهی ما فقط یک ظرفیت علمی و فناوری نیست، بلکه یک شبکه بینالمللی است، افزود: «اگر از ظرفیتهای دانشگاهها استفاده میشد، قطعاً با بهرهگیری از تجربههای جهانی خیلی سریعتر میتوانستیم بر این شرایط بحرانی فایق آییم و قطعاً کشور هم میتوانست در این زمینه بسیار بهتر عمل کند. ما پیشنهادهای مشخص و کتبی هم خدمت مسئولان ارائه دادیم، اما مشکل این است که هنوز بهصورت جزیرهای فکر میکنیم و یاد نگرفتهایم که موفقیت ما موفقیت همه است و هیچکس به تنهایی نمیتواند موفق باشد، هرچند که نسبت به دیگری پیشرفت کند، در مجموع فقدان کار گروهی به گونهای همه را بازنده خواهد کرد».
وی در ادامه به تبیین همکاریهای بین دانشگاهی پرداخت و اظهار کرد: «در دانشگاه تهران با کمک دانشگاه های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی تلاش کردهایم تا کارگروهی را شکل دهیم و در همین زمینه دریافتیم که چه ظرفیت بزرگی در دانشگاههای کشور بهویژه در دانشگاه تهران از حوزه علوم پایه تا تکنولوژی وجود دارد و باز این تجربه به ما یاد داد که عدم توجه به برخی از حوزههای علم میتواند کشور را با برخی از مشکلات مواجه کند. توجه ویژه صرف به بخش کاربردی نمیتواند در دراز مدت مسائل را حل کند. حوزهای که قرار است تبدیل به کاربرد شود، بر پایه دانشی بنا شده است و این دانش پایه است که تبدیل به کاربرد میشود. ما نمیتوانیم تصور کنیم که دانش پایه را از دنیا اخذ میکنیم و آن را تبدیل به کاربرد میکنیم، اگر چه در حوزه کاربرد نیز کشور خیلی قوی عمل نکرده است».
رئیس دانشگاه تهران، خاطر نشان کرد: «ما توانستیم شبکه همکاری دانشگاهها را شکل دهیم و در این شبکه متوجه شدیم که کشور از نقطهنظر زیر ساخت دارای کمبودهای اساسی است و فقدان آزمایشگاههای سطح سه از جمله این موارد است که بهرغم اینکه بخش زیادی از آن انجام شده بود، اما بخشهای تکمیلی صورت نگرفت. اگر این آزمایشگاهها تکمیل میشد، قطعاٌ در این بحران میتوانست کشور را بیشتر کمک کند».
دکتر نیلی احمد آبادی تأکید کرد: «جمعبندی این رخداد به ما این توجه را میدهد که همه بخشهای دانشگاه باید رشد کند و رشد همه جانبه دانشگاه است که میتواند توسعه پایدار را به همراه آورد. خوشبختانه دانشگاه تهران، در سیاستهای پشتیبانی خود یکجانبهگرایی نداشته و آئیننامههای ارتقا و ترفیع به گونهای طراحی شده است که بتواند همه بخشهای دانشگاه را مورد توجه قرار دهد. دانشگاه سعی کرده تا از طریق شوراهای سیاستگذاری در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری و همچنین خوشههای فکری فضایی را برای خرد جمعی و همفکری فراهم کند. درخواست من این است که همه دانشکدهها و واحدهای دانشگاه در حوزه خود این موضوع را مورد توجه قرار دهند».
وی با اظهار اینکه دانشگاه در سالهای اخیر بسیار تلاش کرده تا بستر همکاریهای بین رشتهای را افزایش دهد، افزود: «آنچنان جهشی از همکاریهای بین رشتهای و بین گروهی به وجود میآید که هرگز پژوهش در حوزه محدود خود نمیتواند به آن دست یابد. دو دانشکده و یا دو دانشگاه زمانی که با یکدیگر همکاری کردهاند، توانستهاند اقدامات بسیار بزرگی را در سطح ملی و بینالمللی رقم بزنند. وقتی تیمهای کاری تشکیل میشود هم دستگاههای اجرایی کشور به آنها اطمینان میکنند و هم تحقق این پروژهها امکانپذیرتر خواهد شد».
رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: «در دانشگاه پروژههایی انجام میشود که حدود سی عضو هیأت علمی و به ضریب سه برابر آن دانشجو و همکار بیرون از دانشگاه در آن پروژه فعالیت دارند و اینکه ما یاد گرفتیم یک تیم تحقیقاتی را مدیریت کنیم و از بستر آن یک کار قابل دسترسی و پیادهسازی ارائه دهیم توفیق بزرگی بوده است. دانشگاه توانسته به اتکای همین توانمندیها در برخی از حوزهها سند ملی بنویسد. تجربه هیأت سیلاب که بیش از ۷۰۰ متخصص و کارشناس در آن حضور داشتند، همه نشان داد که ما توان علمی، بدنه کارشناسی و مدیریت لازم برای اجرای پروژههای بزرگ را داریم و امروزه دانشگاه در این جهت حرکت میکند».
دکتر نیلی احمدآبادی تصریح کرد: «همه باید فکر کنیم چگونه میتوان از همه ظرفیتهای دانشگاه برای حل مشکلات و معضلات کشور استفاده کرد و این مسأله فقط به دانشگاه تهران محدود نمیشود، بلکه در فضاهای بینالمللی نیز این رویکرد باید ادامه پیدا کند. فعالیتهای بینالمللی میتواند کیفیت، عمق و گستردگی کارهای علمی و پژوهشی را افزایش دهد. شبکه ملی درون دانشگاهی و بینالمللی در آینده جایگاه بسیار رفیعتری را برای دانشگاه تهران و همچنین کشور رقم خواهد زد».
وی در بخش پایانی سخنان خود به معضل منابع مالی بهعنوان یکی دیگر از مشکلات پیشروی دانشگاه اشاره کرد و گفت: «هر چه تلاش میکنیم تا منابع دانشگاه تهران را از طریق درآمدهای اختصاصی، پژوهشهای کاربردی، آموزشهای آزاد توسعه دهیم، اما متأسفانه مسأله تورم منجر میشود تا همه منابع را از دست دهیم. ما در دانشگاه تهران به بالای ۴۰ درصد از سهم درآمد اختصاصی در بودجه کل دانشگاه دست یافته بودیم و این تورم اخیر دوباره این سهم را به ۳۲ درصد کاهش داد و از طرف دیگر قسمت عمده منابع مالی که در بخش سایر بود در ردیف حقوق و دستمزد هزینه شد. به گونهای که حدود ۹۲ درصد از بودجه دانشگاه بابت حقوق دستمزد صرف شده و در گذشته این عدد زیر ۸۰ درصد بوده است».
رئیس دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: «پیش رو بودن تورم و کاهش درآمدها ما را همیشه در سرمایهگذاری در حوزه پژوهش و فناوری دچار مشکل کرده است. اما نباید ناامید شویم دانشگاه تهران سرمایههای بسیاری زیادی دارد که میتواند در تأمین منابع مالی مورد توجه قرار بگیرند. این زیر ساختها در دانشگاه تهران نخست دانش استادان، دانشجویان و همچنین آزمایشگاهها، ظرفیتهای حقوقی و ساختمانها و مراکز رشد و سرمایهگذاری هستند که میتوانند سرمایههای دانشگاه را برای توسعه بیشتر افزایش دهند. بزرگترین ثروت نزد دانشگاهها است و باید گفت امروزه تبدیل علم به ثروت در جهت توسعه دانشگاه به راحتی امکانپذیر است».
در پایان مراسم بیست و نهمین جشنواره پژوهش و فناوری، با حضور رئیس دانشگاه تهران و معاون پژوهشی از برگزیدگان این دوره از جشنواره شامل پژوهشگران پیشکسوت نمونه، برجسته، نمونه، رسالهها و پایاننامههای نمونه، کتابخانه و کارشناس پژوهشگر نمونه و کارشناس پژوهش اجرایی نمونه و تقدیر شد.
بر اساس فهرست اعلامی از سوی معاونت پژوهشی دانشگاه تهران اسامی برگزیدگان به شرح زیر است:
دکتر آذرتاش آذرنوش، استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دکتر محمد آشوری، استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دکتر عباس بازرگان هرندی، استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، مهندس محمود توسلی، استاد پردیس هنرهای زیبا، دکتر نصراله پورجوادی، استاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دکتر علی اکبر عنایتی، استاد پردیس کشاورزی و منابع طبیعی و دکتر جلیل آقا راشد محصل، استاد پردیس دانشکدههای فنی بهعنوان «پژوهشگران پیشکسوت نمونه» معرفی و تقدیر شدند.
همچنین دکتر سید علی سید ابراهیمی، استاد پردیس دانشکدههای فنی، دکتر شمسالدین مهاجرزاده، استاد پردیس دانشکدههای فنی، دکتر سید هادی رضوی، استاد پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دکتر علی طاهری میرقائد، استاد دانشکده دامپزشکی و دکتر مجید سلیمانی دامنه، استاد پردیس علوم «پژوهشگران برجسته» این دوره از جشنواره بودند.
دکتر حمیرا مشیرزاده، دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دکتر سهیل محمدی توچائی، استاد پردیس دانشکدههای فنی، دکتر بابک سهرابی، استاد دانشکده مدیریت، دکتر رضا ضرغامی، استاد پردیس دانشکدههای فنی، دکتر محمد کابلی، استاد پردیس کشاورزی و منابع طبیعی و دکتر علی غلامی، استاد مؤسسه ژئوفیزیک نیز بهعنوان «پژوهشگران نمونه» معرفی و تقدیر شدند.
دکتر عباسعلی صابری، دانشیار پردیس علوم، دکتر امین هنرمند، دانشیار پردیس هنرهای زیبا، دکتر سید فرشید چینی، استادیار پردیس دانشکدههای فنی، دکتر عباس روزبهانی، دانشیار پردیس ابوریحان، دکتر امیر محمد گمینی استادیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دکتر سوگند قاسمزاده، استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دکتر محمدرضا جلوخانی نیارکی، دانشیار دانشکده جغرافیا، دکتر عقیل شریفزاده، دانشیار دانشکده دامپزشکی، دکتر مجتبی طحانی، دانشیار دانشکده علوم و فنون نوین، دکتر مهدی پیری دمق، استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی و دکتر امین فرجی، استادیار پردیس فارابی «پژوهشگران جوان نمونه» بیست و نهمین جشنواره پژوهشی دانشگاه تهران بودند.
در بخش «رسالههای نمونه مقطع دکتری»، رساله دکتر زهرا بهادری جهرمی، دانشآموخته دانشکده حقوق و علوم سیاسی به راهنمایی دکتر سعید حبیبا، استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی با عنوان «شیوه مطلوب احراز نقض حق اختراع در حقوق ایران با نگاهی به دکترین معادلها»؛ رساله دکترذبیحالله ترابی، دانشآموخته دانشکده جغرافیا به راهنمایی دکتر محمدرضا رضوانی، استاد دانشکده جغرافیا با عنوان «طراحی الگوی اکوتوریسم حامی فقرا) مورد: روستاهای منتخب شرق استان سمنان (؛ رساله دکتر مریم رضائیان به راهنمایی دکتر وحید نیکنام، استاد پردیس علوم با عنوان «مطالعه اثر متقابل تنش خشکی، کلسیم و پنکونازول بر برخی پاسخهای فیزیولوژیکی، بیوشیمیایی و مولکولی کلزا ( Brassica napus L )؛ رساله دکتر محمدمهدی عرب به راهنمایی دکتر کورش وحدتی، استاد پردیس ابوریحان با عنوان «پویش ژنومی تحمل به تنش خشکی و سازگاری محیطی در گردو» و رساله دکتر علی اصغر جاویدپرور به راهنمایی دکتر رضا نادری محمودی، دانشیار پردیس دانشکدههای فنی با عنوان «بررسی مکانیزم بازدارندههای خوردگی بر پایه سریم و بنزایمیدازول جذب شده بر روی اکسید گرافن جهت کاربرد در پوشش اپوکسی» معرفی و تقدیر شدند.
در بخش «پایاننامههای نمونه مقطع کارشناسی ارشد» نیز پایاننامه یاسمن قیدر، دانشآموخته دانشکده مدیریت به راهنمایی دکتر مهدی شامی زنجانی، دانشیار دانشکده مدیریت با عنوان «ارائه چهارچوب مفهومی برای تجربه دیجیتال کارکنان در سازمانها»؛ پایاننامه علی شریفیان، دانشآموخته پردیس دانشکدههای فنی به راهنمایی دکتر مجید بنیاسدی دانشیار پردیس دانشکدههای فنی و دکتر مصطفی باغانی، دانشیار پردیس دانشکدههای فنی با عنوان «شبیهسازی دینامیک مولکولی نانو لولههای کربنی فنری به منظور خواص سنجی نانوکامپوزیتها» و پایاننامه شمسی سودمند مقدم، دانشآموخته پردیس کشاورزی و منابع طبیعی به راهنمایی دکتر محمد شریفی، دانشیار پردیس کشاورزی و منابع طبیعی با عنوان «بررسی مصرف انرژی در فرآیند خشککردن بهلیمو با استفاده از یک خشککن جریان پیوسته مجهز به سامانه پیش گرمایش خورشیدی» معرفی و تقدیر شدند.
دکتر اعظم آهنگرسله بنی، دانشکده علوم اجتماعی بهعنوان کارشناس پژوهشگر نمونه و منیره طباطبایی، پردیس دانشکدههای فنی و اعظمالسادات واقعه دشتی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی نیز بهعنوان کارشناس پژوهشی اجرایی نمونه و همچنین کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی بهعنوان کتابخانه نمونه معرفی شدند.
برای مشاهده فهرست برگزیدگان جشنواره به این پیوند مراجعه شود.
برگزیدگان بیست و نهمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران معرفی شدند
نظر شما :