وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم آغاز سال تحصیلی؛
تأمین نیروی متخصص و کارشناس از دستاوردهای دانشگاههای کشور است
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم آغاز سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ دانشگاهها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور، گفت: «اگر ۴۰ سال فعالیت دانشگاههای کشور بررسی شود درمییابیم آنچه که امروز در اختیار داریم قریب بهاتفاق، حاصل تلاش دانشگاهیان پس از انقلاب اسلامی است».
وی افزود: «در اوایل انقلاب ما نیاز به تربیت نیروی انسانی داشتیم، دانشگاههای کشور با تمام نقاط قوت و ضعفی که دارند توانستند نیازهای کارشناسی کشور را تأمین کنند. اکثریت افرادی که امروز مدیریت جامعه را در اختیار دارند و کسانی که در دانشگاهها خدمات علمی و پژوهشی ارائه میدهند در دانشگاههای کشور تحصیل کردهاند و تأمین و تربیت این سرمایه بزرگ از دستاوردهای دانشگاههای کشور است».
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با بیان اینکه در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ دانشگاهها و مراکز پژوهشی، دستاوردهای بسیار بزرگ و قابل عرضه داشتند، خاطرنشان کرد: «حاصل این پیشرفتها دستیابی کشور به یک جایگاه ویژه در مجامع علمی دنیا بوده است، جایگاهی که سال به سال رشد کرده و به آن افتخار میکنیم. در حین رقابت تنگاتنگی که کشورهای بزرگ جهان در بخش علم و تکنولوژی داشتند ما دارای جایگاه پانزدهم در توسعه علمی هستیم».
دکتر غلامی، تحول دیگر در حوزه تحقیقات و فناوری را ورود به عرصه فناوریها دانست و اظهار کرد: «از اواخر دهه ۸۰، انتقال دانش به سطح جامعه برای تولید ثروت و انتقال فناوری به صنایع، ورود به مسائل اجتماعی چون فرهنگی، اقتصادی و مدیریتی جزو برنامهها بوده است، امروز این کار بهسرعت و جدیت پیش برده میشود. فعالیتهایی که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام میشود، بخشی از این مباحث است و همچنین اکنون بیش از ۴۳ پارک علمی و فناوری داریم که با سرعت و قدرت و با همکاری جوانان، شرکتهای متعددی را در زمینههای مختلف مبتنی بر دانش پشتیبانی میکنند».
وی با اشاره به فعالیت ۱۹۷ مرکز رشد در دانشگاههای کشور، گفت: «البته این آمار غیر از دانشگاههای علوم پزشکی است. این مراکز رشد بخشهای بسیاری از یافتههای علمی و فناوریهای نوین را در گروههای کوچک دانشآموختههای دانشگاهی با همراهی استادان پیش میبرند که از درون آنها، شرکتهای دانشبنیان بهسرعت در حال رشد است. حدود ۵ هزار شرکت دانش بنیانی که برخی از آنها کارهای جدی برای ارائه دارند».
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در ادامه عنوان کرد: «عملکرد بسیار خوبی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای پذیرش فرصت مطالعاتی استادان جوان داشته است. وزارت علوم هم گذراندن دوره پیمانی برای اعضای هیأت علمی جوان را به نوعی اجبار کرده تا این استادان جوان ۶ ماه را برای کسب تجربه در صنعت بگذرانند».
دکتر غلامی، تصریح کرد: «برای ورود دانشجویان در بخش فرصت مطالعاتی تحصیلی در حوزه صنعت، سامانهای طراحی شده و تمام تلاش این است که دانشگاه جامعهمحور و مسئول در برابر مسائل و مشکلات جامعه باشد. دانشگاهها و دانشجویان استقبال بسیار خوبی از این امر کردهاند و این تازه آغاز ورود به عرصه علم و فناوری در حل مسائل و مشکلات کشور است. دانشگاهها با تمام توان در تربیت نیروی انسانی تلاش میکنند تا نسل توانمند، فکور، شجاع و امیدوار را به جامعه تقدیم کنند. آینده جامعه در دست همین جوانان خواهد بود».
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به همکاری دانشگاهها در موضوع حادثه ساختمان پلاسکو و سیلابهای اخیر کشور گفت: «در حوزه مسائل اقتصادی، اجتماعی گزارشهای متعددی از دانشگاهها به وزرا ارسال شده است. همکاری دانشگاهها در وزارت نفت و استخراج و اکتشاف و همچنین حوزه صنایع دفاعی از جمله کارهایی بر مبنای فعالیتهای پژوهشی دانشگاهها بوده است».
دکتر غلامی، با تأکید اینکه دانشگاهها نیاز به بازنگری، طراحی مجدد و به عبارتی ساماندهی دارند، بیان کرد: «مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در اسفند ۱۳۹۴ به ما تکلیف کرده ساماندهی دانشگاهها انجام گیرد. همکاران ما در سطح دانشگاههای سراسر کشور این کار را صورت دادهاند و طرح آماده اجرا است. حاصل اجرای طرح این خواهد بود دانشگاههای متعددی کشور را در شبکههای علمی قرار دهیم و آنها را از متفرق عمل کردن خارج کنیم».
وی در ادامه افزود: «با نظارت علمی و مدیریتی دانشگاههای بزرگ، مجموعههای کوچک در یک شبکه فعال قرار میگیرند و نهایتاً مأموریتگرا خواهند شد و بر اساس ظرفیتهای درونی، جایگاهها منطقهای خود و نیازهایی که در سطح منطقه و ملی است این مأموریتها تعریف خواهند شد و نهایتاً یک مجموعه منسجم علمی تحقیقاتی و فناوری را خواهیم داشت».
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با اظهار اینکه سالهای گذشته در مجامع مختلف، آماری مبنی بر اینکه ۲ هزار و ۸۶۰ دانشگاه در کشور بوده است، گفت: «این آمار را اصلاح میکنم، ما در حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۱۲۵ مرکز، مجتمع و دانشگاه داریم که به طور مستقل ذیل ردیفهای بودجهای و یا عناوین مدیریتی قرار دارند، درون آنها دانشگاه پیام نور، جامع علمی کاربردی و دانشگاه فنی و حرفهای کشور قرار گرفته است».
دکتر غلامی، در پایان خاطر نشان کرد: «در گذشته دانشگاه جامع علمی کاربردی یک هزار و ۲۰۰ مرکز داشته و بر اساس اصلاحی که طبق مصوبه شورای عالی اداری انجام دادیم، اکنون دارای ۶۰۰ مرکز هستند که در حال ساماندهی است. دانشگاه فنی و حرفهای حدود ۱۷۵ مرکز دارد و دانشگاه پیام نور که ۸۰۰ مرکز داشت اکنون دارای ۴۰۰ مرکز است. همچنین دانشگاه غیردولتی نیز ۳۹۰ مرکز داشتند که در حال حاضر به زیر ۲۴۰ مرکز کاهش یافته است».
نظر شما :