برگزاری مراسم تکریم و معارفه رئیس پردیس بین‌المللی کیش دانشگاه تهران

۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۱۲:۱۱ کد : ۸۷۷۹ اخبار اخبار ستادی
تعداد بازدید:۴۳۶۹
مراسم تکریم و معارفه رئیس پردیس بین‌المللی کیش با حضور رئیس دانشگاه تهران و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، مراسم تکریم و معارفه رئیس پردیس بین‌المللی کیش با حضور رئیس دانشگاه تهران و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، ۱۸ تیر ماه ۱۳۹۸ در این پردیس برگزار شد.
در این مراسم از زحمات دکتر سید منصور خلیلی عراقی در زمان تصدی ریاست پردیس بین‌المللی کیش قدردانی به عمل آمد و دکتر مجید علی‌زاده به عنوان رئیس این پردیس معرفی شد.
رئیس دانشگاه تهران در این مراسم طی سخنانی ضمن تقدیر و تشکر از زحمات دکتر خلیلی عراقی در طول تصدی ریاست پردیس بین‌المللی کیش اظهار داشت: «اگر قرار بود تمام دوران خدمت ایشان در طول دوره فعالیت دانشگاهی‌شان تکریم شود باید همه دانشگاه حضور می‌داشتند. به‌علاوه، ایشان در دوران بسیار سختی رئیس دانشگاه تهران بودند و با وجود ریاست پنج ساله‌شان در دانشگاه همچنان محبوب و دوست داشتنی هستند».
دکتر نیلی احمدآبادی پذیرفتن سمت ریاست پردیس کیش از سوی آقای دکتر خلیلی عراقی را حاوی پیام‌های مهمی دانست و ادامه داد: «مهم‌ترین این نشانه‌ها اهمیت این پردیس برای دانشگاه و اطمینان از حرکت پردیس در جهت سیاست‌ها و ارزش‌های اصلی دانشگاه تهران بود».
وی پردیس بین‌المللی کیش را نهادی ذکر کرد که تمام بنیادها و ارزش‌های دانشگاه تهران در آن وجود دارد و جهت‌گیری‌هایش می‌تواند اهداف دانشگاه تهران را محقق کند.
رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر این نکته که پردیس‌های خودگردان نباید کپی دانشگاه تهران باشند، گفت: «در دانشگاه نمی‌توان تحولات بنیادی و بزرگ ایجاد کرد اما پردیس‌های خودگردان قابلیت و ظرفیت آن را دارند که برخی تغییرات و نوآوری‌ها به صورت نمونه و الگو در آنها اجرا شود».
وی در ادامه تصریح کرد: «دانشگاه تهران از نظر علمی در جهان بسیار شناخته شده و موفق است اما در روش‌های آموزش و ساختار نوین مدیریتی از دنیا فاصله آشکاری دارد که می‌توان با ایجاد تحولات و نوآوری‌های مفید این فاصله را از میان برد».
دکتر نیلی احمدآبادی با اشاره به نرخ بالای بیکاری در میان تحصیل کرده‌های کشور اظهار داشت: «پردیس کیش باید به دنبال ایجاد دوره‌های تخصصی باشد که حتی بدون مدرک دانشگاهی نیروی متخصص و کارآمد تربیت کند. کشور نیازمند فکر جدید و تحولات شگرف است و کیش می‌تواند دروازه بین‌المللی ایران باشد».
رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر آگاهی و تسلط رئیس سازمان منطقه آزاد کیش، گفت: «به یاری این سازمان می‌توان کیش را به یک شهر دانش تبدیل و تحولات اساسی ایجاد کرد. دانشگاه تهران تلاش کرده است از پردیس کیش برای توسعه تعاملات بین‌المللی فراتر از تبادل استاد و دانشجو استفاده کند. لازم است یادآوری کنم که در همین راستا، با کمک سازمان منطقه آزاد کیش دو رویداد مهم دانشگاهی و بی‌نظیر در پردیس کیش برگزار شد و تداوم این روند می‌تواند تحولات بسیار مثبتی را در کشور ایجاد کند».
دکتر نیلی احمدآبادی در پایان ابراز امیدواری کرد که پردیس بین‌المللی کیش دانشگاه تهران همچنان از توانمندی‌های علمی و مدیریتی دکتر خلیلی عراقی در سمت مشاور رئیس دانشگاه در امور پردیس بهره‌مند شود.
دکتر خلیلی عراقی در ابتدای مراسم گزارشی از فعالیت‌های خود در طول دوران تصدی در سمت ریاست پردیس ارائه داد.
وی ضمن اشاره به شرایط مالی و ساختاری پردیس گفت: «ابتدا سعی شد ساختار آموزشی محکم و قانونمندی ایجاد شود. اصلاح ساختار قراردادهای استخدامی و تبدیل آن به قرارداد استخدامی دانشگاه از اهداف مهم دیگر بود که با موفقیت به سرانجام رسید».
رئیس پیشین پردیس بین‌المللی کیش افزود: «از ابتدا قرار بود پردیس کیش به صورت نمونه و الگو باشد که خوشبختانه در این مورد نیز توانست نسبتاً موفق عمل کند».
وی با اشاره به اجرای سامانه فارغ‌التحصیلی برای اولین بار در پردیس اظهار داشت که این سامانه از نظر صرفه‌جویی در وقت و هزینه برای دانشجویان بسیار مفید واقع شد.
مشاور رئیس دانشگاه در امور پردیس بین‌المللی کیش با برشمردن موانع و مشکلات موجود در حوزه بین‌المللی در کل کشور افزود: «علیرغم این مشکلات، پردیس توانست دوره‌های کوتاه‌مدت بین‌المللی خوبی را برگزار و دوره‌های بین‌المللی به زبان انگلیسی را نیز مصوب کند.
وی ابراز امیدواری کرد که با تشکیل این دوره‌ها زمینه مناسبی برای حضور هرچه بیشتر دانشجویان خارجی فراهم شود.
دکتر خلیلی عراقی عملکرد پردیس در حوزه پژوهشی را نیز نسبتاً موفق دانست و ابراز داشت: «موسسه مشترک با سازمان منطقه آزاد کیش تأسیس شده و در مرحله اجرایی شدن است. همچنین پژوهشکده علوم دریایی برای اولین بار در ایران در پردیس بین‌المللی کیش راه‌اندازی شد که امید است به زودی به بهره‌برداری لازم برسد».
در بخش دیگری از این مراسم دکتر غلامحسین مظفری، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: باور سازمان منطقه آزاد کیش این است که دانشگاه‌های مستقر در کیش ظرفیت اصلی جزیره هستند و به تبع حضور این دانشگاه‌ها کیش می‌ تواند از حضور استادان و دانشجویان فرهیخته بهره‌مند شود».
دکتر مظفری این دانشگاه‌ها را منشأ بسیاری از تحولات مثبت در جزیره و کل کشور دانست و افزود: «حلقه اتصال سرزمین اصلی با خارج از کشور مناطق آزاد و از جمله جزیره کیش است و پیشرفت این مناطق می‌تواند توسعه کل کشور را به همراه داشته باشد».
وی اولویت جدی سازمان منطقه آزاد را تأسیس شهر دانش دانست و گفت به زودی شورای راهبردی شهر دانش تشکیل خواهد شد.
رئیس سازمان منطقه آزاد کیش تصریح کرد: «این سازمان در حوزه علم، فناوری و نوآوری از هیچ تلاش و کمکی به دانشگاه‌های مستقر در جزیره کوتاهی نخواهد کرد».
وی با اشاره به ظرفیت‌های بسیار خوبی که در سطح جزیره وجود دارد ابراز امیدواری کرد که با بهره‌گیری هرچه بهتر از این توانمندی‌ها اتفاقات خوبی در جزیره رخ دهد.
دکتر مجید علی‌زاده در بخش دیگری از این مراسم طی سخنانی به ارائه برنامه‌های خود در زمان تصدی ریاست پردیس پرداخت.
وی در ابتدا ضمن تشکر از رئیس دانشگاه تهران به دلیل حسن اعتماد در سپردن این مسئولیت مهم، از زحمات دکتر خلیلی عراقی در زمان تصدیشان به عنوان رئیس پردیس نیز تقدیر کرد.
رئیس پردیس بین‌المللی کیش با تاکید بر اهداف سه‌گانه کلان دانشگاه تهران، تأسیس شعبه بین‌الملل پردیس کیش را در راستای این اهداف دانست و افزود: «پردیس کیش دانشگاه تهران بزرگ‌ترین مرکز علمی مناطق آزاد کشور است که جزیره کیش را به قطب علمی تبدیل کرده است».
وی یکی دیگر از دستاوردهای مهم پردیس را ممانعت از خروج تعداد زیادی از جوانان علاقه‌مند به تحصیل از کشور و به تبع آن جلوگیری از خروج ارز برشمرد.
دکتر علی زاده در ادامه به تشریح رئوس برنامه‌های خود در راستای اهداف کلان دانشگاه پرداخت و اجرای بیش از ۲۰ رشته دوره بین‌المللی به زبان انگلیسی را از مهم‌ترین آنان و گام اول و کلیدی برای جذب دانشجویان خارجی دانست.
وی همچنین رایزنی با سازمان امور دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مذاکره با یکی از دانشگاه‌های چین در جهت ایجاد دوره مشترک را از دیگر فعالیت‌های مهم پردیس در تحقق اهداف بین‌المللی سازی برشمرد.
رئیس پردیس کیش، تأسیس پارک علم و فناوری و مرکز رشد مشترک با مؤسسات مشابه خارجی را از برنامه‌های مهم خود در حوزه فعالیت‌های پژوهشی بیان کرد و افزود: «در راستای تولید سرمایه از دانش، اولین گام تغییر ساختار پردیس است که برای دستیابی به این هدف، معاونت سرمایه‌گذاری و توسعه به عنوان معاونت جدید در ساختار پردیس پیشنهاد شده است».
وی تبدیل شدن به یک مرکز تخصصی در حوزه فناوری اینترنت اشیا و تبدیل آن به عنوان یک نمونه و الگو در کشور را هدف مهم دیگر پردیس عنوان کرد.
رئیس پردیس کیش دانشگاه تهران در پایان سخنان خود دستیابی به برنامه‌های ذکر شده را نیازمند آماده کردن زیرساخت‌های مناسب دانست و ابراز امیدواری کرد با همکاری و همیاری منسجم‌تر بین پردیس و سازمان منطقه آزاد کیش و پیشبرد طرح جامع توسعه پردیس در شهرک دانشگاهی جزیره گامی مهم و اساسی در تهیه این زیرساخت‌ها برداشته شود.


( ۹ )

نظر شما :