در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد

نخستین کارگاه آموزشی «مطالعه مقدماتی در طراحی جامه ایرانی»

۲۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۱ کد : ۸۵۱۵ اخبار اخبار آموزشی
تعداد بازدید:۱۴۲۱
نخستین کارگاه آموزشی «مطالعه مقدماتی در طراحی جامه ایرانی» در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران به نقل از دانشکده ادبیات و علوم انسانی، نخستین کارگاه آموزشی «مطالعه مقدماتی در طراحی جامه ایرانی» به کوشش گروه ایران‌شناسی این دانشکده ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ برگزار شد.
در این کارگاه با تدریس دکتر مژگان جهان‌آرا، دانش‌آموخته و پژوهشگر مرکز پژوهشی دیزاین آسیا در کوبه ژاپن، درباره موضوعاتی چون اهمیت و جایگاه جامه برای انسان، نوع جامه در آسیا و تنوع و حضور نقوش ایرانی در طراحی لباس بحث و تبادل نظر شد.
در ادامه نشست نمونه‌هایی از جامه‌های هنری که بر پایه تلفیقی از سبک‌ها و روش‌های مناطق گوناگون ایران کنونی و ایران بزرگ فرهنگی، به دست بانو دکتر جهان آرا طراحی و دوخته شده برای شرکت‌کنندگان کارگاه به نمایش درآمد.
پرداختن به نقش نیز از موضوعات مهم این کارگاه بود که به اجمال برای آشنایی ابتدایی حاضران به آن اشاره شد تا در نشست‌های آینده کارگاه جامه ایرانی به تفصیل درباره آن گفت‌وگو شود.
نقش مهم و جاودانه «درخت زندگی» و «سرو» به عنوان نماد باروری و زایش، سرافرازی، جاودانگی و نگهبانی در پارچه‌ها و طراحی‌ها بررسی و به ریشه‌یابی آن در «بندهش» اشاره شد. نقش محراب، باغ ایرانی، سایه‌دوزی خراسان، گلدان و تنوع گل‌ها در میان نقوش ایرانی، شیر و طاووس و پرنده و مار، کارت‌بافی، رودوزی‌های ایرانی و شال عروس زرتشتی مصادیق دیگری از نقش بود که همراه با تصاویر گردآوری‌شده از منابع گوناگون به طور مفصل مورد مطالعه قرار گرفت.
توضیحات جامع دکتر جهان‌آرا درباره قلمکاری و طرح باغ ایرانی که از ابتکارات وی برای کار روی پارچه است، همراه با تصاویری از مراحل چاپ آن به وسیله مُهر در هند از بخش‌های جالب و اثرگذار کارگاه بود.
در پایان، دکتر جهان‌آرا نمونه‌های جامه، پارچه و پرده طراحی‌شده به دست خود را به معرض بازدید شرکت‌کنندگان گذاشت و به پرسش‌های پرشمار حاضران در کارگاه پاسخ گفت.


( ۲ )

نظر شما :