گفت‌وگوی رئیس دانشگاه تهران با دانشجویان در مسجد دانشگاه

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰ کد : ۸۲۸۳ اخبار اخبار ستادی
تعداد بازدید:۸۵۴۵
رئیس دانشگاه تهران پیرو حوادث اخیر دانشگاه، ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ با حضور در جمع دانشجویان به پرسش‌های مختلف پاسخ گفت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، با حضور در مسجد دانشگاه در نشستی با نمایندگان بسیج و تشکل‌های دانشجویی به پرسش‌ها و درخواست‌های دانشجویان در زمینه‌های مختلف و به‌ویژه حوادث اخیر پاسخ داد.
این نشست با انتقاد درباره وضعیت یکی از دانشکده‌ها آغاز شد و دانشجویان درخواست داشتند که به وضعیت این دانشکده و برخوردهای ناهنجار و دور از شأنی که از سوی برخی از افراد می‌شود، سریعاً از سوی مسئولان رسیدگی شود.
رئیس دانشگاه تهران در پاسخ به این درخواست و با بیان اینکه مسئولیت رسیدگی به این گونه مسائل بر عهده مدیریت دانشگاه است، گفت: «ما باید به وظایف خود در چارچوب قوانین و مقررات بپردازیم. درباره این موضوع مطرح شده اقدامات فوری از سوی مدیر کل حوزه حراست صورت گرفته است و اقدامات قانونی را هم به طور حتم دنبال خواهیم کرد. همه ما باید در چارچوب قانون حرکت کنیم و یقیناً آنچه که ظرفیت قانون در اختیار ما می‌گذارد انجام خواهد شد. ما نباید اجازه دهیم فضای دانشگاه‌ها به دلایل مختلف متشنج و از حوزه ادب و اخلاقی خارج شود. باز تاکید می‌کنم مسئولیت رسیدگی اینگونه مسائل بر عهده مدیریت دانشگاه است، اما همراهی و همفکری همه بدنه دانشگاه را می‌خواهد، در حوزه اخلاق، هنجارها، رفتارها و... نیازمند همکاری گروه‌های مختلف در دانشگاه هستیم».
وی افزود: «در بحث دانشگاه بدون دخانیات اقدامات زیادی بر روی کاغذ انجام گرفته است، اما من ناراضی هستم چون باید همه این اقدامات عملی شود. جریان دانشگاه بدون دخانیات که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در حال انجام است، همراهی و همگامی تمامی قشرهای دانشگاهی را می‌طلبد و همراهی و همفکری بیشتر در دانشگاه مسئله‌ای است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد».
در ادامه یکی دیگر از دانشجویان با گلایه از عدم حضور نمایندگان دانشجویی در مراسم رسمی آغاز سال تحصیلی که با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود، خواستار حضور فعال دانشجویان در اینگونه مراسم شد.
دکتر نیلی احمدآبادی در پاسخ به این ادعا و با بیان اینکه برنامه‌های رئیس جمهور در اختیار دانشگاه نیست، تصریح کرد: «ما هر سال در دانشگاه تهران یک مراسم رسمی آغاز سال تحصیلی داریم و اصرار داریم که جایگاه دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی در آغاز سال تحصیلی به رسمیت شناخته شود، لذا فارغ از اینکه چه کسی رئیس جمهور است، دانشگاه همواره سعی کرده تا این مسئله را قطعی کند، تا با حضور دومین مقام کشور در این دانشگاه به صورت نمادین مراسم آغاز سال تحصیلی برگزار شود. در این مراسم اعضای هیأت علمی، کارکنان و نمایندگان دانشجویی حضور دارند که تمامی این هماهنگی‌ها با دفتر رئیس جمهور صورت می‌گیرد».
رئیس دانشگاه تهران در ادامه و خطاب به دانشجویان یادآور شد: «در دو مراسم آغاز سال تحصیلی و ۱۶ آذر شاهد حضور رئیس جمهور در دانشگاه تهران بوده‌ایم، دوستان به خاطر دارند در مراسم ۱۶ آذر که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، دانشجویان با حضور فعال درخواست‌های خود را مطرح کردند و حتی شما دانشجویی که این انتقاد و پرسش را مطرح می‌کنید در آن جلسه و در حضور رئیس جمهور مفصل صحبت کردید».
وی، با عنوان اینکه گفت و گو با رئیس جمهور و مطالبه گری نباید فقط محدود به یک مراسم شود، افزود: «در دانشگاه‌های دیگری که رئیس جمهور حضور پیدا نمی‌کند؛ آیا این بدان معناست که دانشجویان حق مطالبه گری ندارند. در دانشگاه تهران بنا به درخواست تشکل‌های دانشجویی بیش از ۴۰۰ مراسم در موضوعات مختلف برگزار می‌شود و تا کنون برگزاری کدام مراسم و حضور کدام شخصیت با مخالفت دانشگاه مواجه شده است؟ اگر هم این اتفاق افتاده بسیار محدود بوده و مطمئناً به تصمیم دانشگاه نبوده است. درخواست من از همه دانشجویان این است که مسائل جامعه را مطرح کنند و چه مکانی بهتر از دانشگاه بی‌طرفانه و عالمانه می‌تواند موضوعات را مورد بررسی قرار دهد».
دکتر نیلی احمدآبادی خاطر نشان کرد: «انتظار دارم جایگاه دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی کشور برای میزبانی برگزاری رسمی آغاز سال تحصیلی با حضور دومین مقام کشور حفظ و فعالیت‌ها و مطالبات دانشجویی به مراسم‌های دیگری چون روز ۱۶ آذر موکول شود».
نماینده تشکل بسیج دانشجویی با طرح این پرسش که «چرا دانشگاه برای رعایت پوشش مناسب آئین‌نامه و بیانیه صادر نکرده است»، راه کارهای مبتنی بر این مسئله در دانشگاه را ناکافی برشمرد و درخواست توجه و رسیدگی مسئولان دانشگاه را مطرح کرد.

رئیس دانشگاه تهران در پاسخ به این پرسش و با بیان اینکه دانشگاه برای اجرای وظایف خود مدام بیانیه صادر نمی‌کند، اظهار کرد: «در تجمع اخیر صورت گرفته اینکه شما پیشنهاد می‌دهید قبل از این اتفاق دانشگاه باید بیانیه‌ای صادر می‌کرد باید گفت، دانشگاه برای اجرای وظایف خود نمی‌تواند مدام بیانیه صادر کند. در زمینه رعایت پوشش مناسب از سوی دانشگاه اقدام جدیدی صورت نگرفته است. هر عملی در دانشگاه صورت بگیرد ممکن است عده‌ای با آن مخالفت کنند، شیوه اعلام این مخالفت‌ها متفاوت است. لذا من با شما در علت این اتفاق و بیانیه ندادن دانشگاه موافق نیستم، انتظامات دانشگاه بر اساس وظایف قانونی خود یک سری اقدامات عادی انجام داده است و فقط نظارت خود را بیشتر کرده است و ما گشت ارشادی در دانشگاه مستقر نکرده‌ایم، فقط نظارت بیشتر شده است. ضمن اینکه من معتقدم موضوع اتفاقات اخیر ریشه دار تر از این است که ما آن را به صادر نکردن یک بیانیه و یا حضور یک خانم برای تذکر به دانشجویان منتسب کنیم».
دکتر نیلی احمدآبادی در ادامه و در پاسخ به این ادعا که رویه دانشگاه برای جلوگیری از بروز این گونه وقایع مناسب نبوده است، افزود: «همواره تأکید من بر این است که دانشگاه طبق روال معمول خود عمل کرده است. این اولین بار نیست که جریانی در دانشگاه اتفاق می‌افتد و پشت آن دروغ و شایعه به وجود می‌آید. شتابزدگی و بزرگنمایی در این مسئله مشکلی را حل نخواهد کرد. در گذشته هم اعتراضات و انتقاداتی در این دانشگاه صورت گرفته است، اما نباید اتفاقات دانشگاه را بیش از حد بزرگ کرد. ما باید تلاش کنیم تا بروز اینگونه وقایع را در دانشگاه کاهش دهیم. در دانشگاه ظرفیت شورای فرهنگی را داریم که باید از آن استفاده شود، ما به دنبال راه کار مناسب هستیم».
وی تآکید کرد: «این که انتقاد می‌شود دانشگاه برای جلوگیری از بروز این اتفاقات باید اقدامات ضربتی انجام دهد باید گفت؛ دانشگاه اقدامات ایجابی و مثبت زیادی انجام داده است. اما ممکن است با جریاناتی مواجه شویم که آنها هم متأسفانه از تاکتیک دیگری استفاده کنند. هرچند رسیدگی به اتفاقات اخیر جزو مسئولیت‌های دانشگاه است که باید بررسی، ریشه‌یابی و حل و فصل شود. البته فضای دانشگاه نشأت گرفته از فضای عمومی کشور است، ما در سطح کشور با مشکلاتی مواجه هستیم که این مشکلات مطمئناً به داخل دانشگاه نیز تعمیم می‌یابد».
دانشجوی دیگری از اعضای شورای فرهنگی دانشگاه درخواست لزوم اهمیت بر مسائل فرهنگی و برگزاری بیشتر جلسات شورای فرهنگی در دانشگاه را عنوان کرد.
سپس یکی دیگر از دانشجویان با انتقاد از فضای دانشگاه تهران در زمینه‌های اخلاقی و قانونی درخواست خود را مبنی بر رسیدگی به این موضوعات و حفظ شئونات اسلامی و مقررات در سطح دانشگاه را خواستار شد.
رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه این دانشگاه افتخارات بسیاری دارد و اینکه ما به اکثریت دانشجویان خود افتخار می‌کنیم در پاسخ گفت: «اتفاقات اخیر را ما نباید به کل دانشگاه ربط دهیم. در درجه اول وظیفه یک دانشجو این است که احترام جایی را که در آن تحصیل کرده و یا مشغول تحصیل است را پاس دارد. لذا تعمیم یک اتفاق نادر به کل دانشگاه صحیح نیست و باعث می‌شود تا زحمات کسانی که در حوزه‌های مختلف افتخار آفرینی می‌کنند، در نظر گرفته نشود».
وی با تاکید بر اینکه اقدامات لازم برای بهبود شرایط فرهنگی در دانشگاه تهران صورت گرفته است، تصریح کرد: «در این زمینه دانشگاه تمامی تلاش خود را انجام می‌دهد. ما وظیفه داریم اقدامات لازم را برای حفظ شئونات اسلامی دانشگاه انجام دهیم، اما اینکه انتقاد می‌شود چرا در این زمینه اطلاعیه‌ای صادر نشده، یک توافق و جمع‌بندی گروهی بوده است. ما توافق داریم که شرایط پوشش، رفتارهای اخلاقی و هنجارها در دانشگاه باید بهبود یابد و در این زمینه اقدام عملی هم صورت گرفته است، گر چه معتقدیم دانشگاه بخشی از جامعه است، اما به این هم باور داریم که رفتار و پوشش یک دانشجو در درون دانشگاه باید متفاوت از آنچه که در جامعه حضور دارد، باشد. باید به دنبال راه حل مناسب باشیم، اجرای قانون و پیاده سازی آن بخشی از موضوع است، اما پذیرش قانون و تغییر فکر و رفتار وظیفه دانشگاه است، شما جوانان تا چیزی را نپذیرید عمل نمی‌کنید، دیگران هم از سر غفلت ممکن است همین مشکل را داشته باشند».
به گفته دکتر نیلی احمدآبادی دانشجویان اگر به مدیریت دانشگاه و یا رفتار استادی و یا مسئله‌ای انتقاد دارند، نباید همه سرمایه ملی و دانشگاهی را زیر سوال ببرند. تعمیم دادن موضوعی به کل دانشگاه صحیح نیست.
درخواست فعالیت گروه‌های مختلف در دانشگاه و دوری از کنش‌های سیاسی برای جلوگیری از این فعالیت‌ها از دیگر مسائلی بود که در حضور رئیس دانشگاه تهران عنوان شد.
هم چنین درباره وضعیت خوابگاه‌های دانشگاه و رسیدگی و توجه بیشتر به موضوعات اخلاقی و فرهنگی خوابگاه‌ها، پرسش و درخواست‌هایی از سوی یکی دیگر از دانشجویان حاضر در جلسه مطرح شد.
رئیس دانشگاه تهران در پاسخ به پرسش‌ها و با بیان اینکه یکسری آسیب‌هایی وجود دارد و ما هم نگران این موضوع هستیم، به فعالیت‌های مرکز مشاوره دانشگاه اشاره کرد و گفت: «مسائل فرهنگی خوابگاه‌ها نه تنها دغدغه دانشگاه تهران بلکه دغدغه همه دانشگاه‌های کشور است، برای بررسی این موضوعات و ارائه راه کار مناسب، شورایی در دانشگاه تشکیل شده است. بحث‌های ورزشی و فرهنگی از راه کارهای ارائه شده در این زمینه است. ما باید محیط‌های شاد را ایجاد کنیم و در کنار آن به مسائل فرهنگی، مذهبی و سنتی توجه لازم را داشته باشیم. ضمن اینکه توسعه امکانات ورزشی و دیگر فعالیت‌های فرهنگی در خوابگاه‌ها برای ایجاد نشاط در دانشجویان از جمله اقداماتی است که در دانشگاه تهران در فضاهای خوابگاهی صورت گرفته است؛ اگرچه معتقدیم این اقدامات کافی نیست و حتی یک دانشجو نیز نباید درگیر آسیب‌های اجتماعی شود».
از مسائل مطرح شده دیگر در این نشست درخواست رسیدگی به بی اخلاقی و رفتار اهانت‌آمیز برخی از دانشجویان و درخواست آنان برای رسیدگی به این موضوع در کمیته انضباطی بود.
رئیس دانشگاه تهران در پاسخ به این درخواست خاطر نشان کرد: «این موضوع باید در چارچوب قانون و ظرف مدت قانونی رسیدگی شود. با این حال، کمیته انضباطی تنها راهکار مقابله با ناهنجاری در دانشگاه نیست. اقدام برای اصلاح را می‌پذیریم، اما به طور کلی معتقدم کمیته انضباطی باید به عنوان آخرین مرحله برخورد با دانشجویان به شمار رود، ضمن اینکه احکام صادر شده در کمیته انضباطی محرمانه است و تمام تلاش ما این است که تعداد دانشجویان حاضر شده در این کمیته را به حداقل برسانیم».


( ۴۰ )

نظر شما :