معاون علمی و فناوری رئیس جمهور؛

پژوهشی که با بخش خصوصی همکاری نکند، صاحب محصول نخواهد شد

۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۰:۵۷ کد : ۸۰۸۸ اخبار اخبار پژوهشی
تعداد بازدید:۲۰۶۱
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، در مراسم افتتاح فاز اول مرکز نوآوری دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران، یکی از راه‌کارهای اساسی برای تولید محصول را همکاری پژوهش با بخش خصوصی برشمرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، در مراسم افتتاح فاز اول مرکز نوآوری دانشکده‌های فنی و رونمایی بیش از ۳۰ محصول دانش بنیان که ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ در دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر برگزار شد، دانشگاه تهران را یک دانشگاه پیش‌رو توصیف کرد که در حوزه نوآوری همواره نگاه جدیدی داشته است.
دکتر ستاری با اشاره به ۵ سال فعالیت خود در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: «در این مدت دو نکته را به خوبی دریافته‌ام، پژوهشی که با بخش خصوصی همکاری نکند، صاحب محصول نخواهد شد، به‌واقع اگر بخش خصوصی روی پژوهش‌ها سرمایه‌گذاری نکند، صاحب محصول نخواهند بود. باید ساختار‌هایی ایجاد شود تا بخش خصوصی تمایل به سرمایه‌گذاری در پژوهش را داشته باشد. حذف بخش خصوصی در پژوهش منجر به این می‌شود که ما هیچ محصولی را نتوانیم تولید و ارائه دهیم».
معاون علمی فناوری رئیس جمهور در خصوص سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در دیگر کشور‌ها تصریح کرد: «اینکه گفته می‌شود کشورهای بزرگ ۴ تا ۵ درصد در GDP برای پژوهش قرار می‌دهند، صحیح نیست. هیچ کشوری بیش از ۱.۲ درصد از پژوهش در GDP سرمایه‌گذاری نمی‌کند و مابقی این سرمایه از بخش خصوصی تأمین می‌شود و در این زمینه با ید ساختارهایی ایجاد کنیم تا در کشور ما نیز این اتفاق بیفتد».
وی با اظهار اینکه رشد اقتصادی از سرمایه‌گذاری دولتی شکل نمی‌گیرد، گفت: «رشد اقتصادی از کارآفرینی شکل می‌گیرد که از جیب خود و نه از پول دولت در کسب و کار هزینه کند. هیچ‌زمانی هزینه‌های دولتی موجب رشد اقتصادی نمی‌شود. جایگاه کارآفرینی و شکل‌گیری آن در جامعه یکی از بحث‌های جدی است که باید مورد اهمیت قرار گیرد».
دکتر ستاری افزود: «اگر ادعا می‌شود که دانشگاه باید در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصاد، کارآفرینی و فرهنگ مبدأ باشد، این نقش زمانی به صورت صحیح انجام می‌شود که دانشگاه بتواند در زمینه‌های متفاوت محصول تولید کند».
معاون علمی فناوری رئیس جمهور در پایان سخنان خود تصریح کرد: «این معاونت تمام تلاش خود را می‌کند تا از طرح‌ها و ایده‌های جدیدی که در مرکز نوآوری دانشگاه تهران ارائه می‌شود، حمایت کند».
دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران نیز گفت: «ما باید در تمامی دانشگاه تهران و در کنار فضاهای رسمی چون پارک علم و فناوری، مراکز رشد و نوآوری را گسترش دهیم. اگر بتوانیم در کنار هر آزمایشگاهی یک فضای مرکز نوآوری و پیش رشد ایجاد کنیم، آن زمان نوآوری به مفهوم واقعی در دانشگاه گسترش یافته است».
وی افزود: «باید نهایت تلاش انجام گیرد تا این زنجیره پژوهش به‌ویژه پایان نامه‌های ارشد و دکترا تا کسب و کار به‌صورت جدی ادامه یابد. تمام فعالیت‌هایی که در دانشگاه انجام می‌شود در جهت ایجاد این زنجیره قرار گرفته است».
به گفته دکتر نیلی نرخ رشد در وضعیت مناسبی قرار دارد، اما در مطلق دستاوردها عددها بسیار پایین است و به شرطی عدد مطلق افزایش پیدا می‌کند که ظرفیت‌های بزرگی که در دانشگاه‌ها و به‌ویژه دانشگاه تهران وجود دارد در خدمت کسب و کار قرار گیرد.
رئیس دانشگاه تهران آموزش و فعالیت‌های علمی را از مهمترین وظایف دانشگاه‌ها برشمرد و اظهار کرد: «در موضوع سیل و تعیین هیأتی از سوی رئیس جمهور برای بررسی دلایل، همه اتکا ما برای تهیه این گزارش علم موجود در دانشگاه‌ها است. در دانشگاه‌های کشور به اندازه مطلوب دستاوردهای علمی وجود دارد و امروز زمان عرضه کردن آنهاست».
وی با اشاره به اینکه یکی از کارگروه‌های هیأت ویژه بررسی سیلاب‌های اخیر کشور، کار گروه کسب و کار است، افزود: «بلایای طبیعی منجر می‌شود تا دولت و نهادها حجم زیادی از پول را به بازار تزریق کنند. مهم این است که این حجم از پول را چگونه در فرآیند بازسازی، طراحی، تبدیل به کسب و کار و خلق ثروت استفاده کنیم».
در ابتدای این مراسم دکتر ناصر سلطانی، رئیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران با بیان پتانسیل دانشکده‌های فنی خاطر نشان کرد: «این بخشی از مرکز نوآوری دانشکده فنی است و مرکز اصلی آن با سه هزار و ۴۰۰ متر مربع فضا در دانشکده مهندسی مکانیک راه‌اندازی خواهد شد».
در بخش دیگر دکتر مجید نیلی احمدآبادی، رئیس دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران گزارشی را از روند اجرایی مرکز نوآوری دانشکده‌های فنی ارائه کرد و گفت: «کار مرکز نوآوری از دو سال پیش شروع شده است و نتیجه آن زیر مجموعه‌ای از تیم‌هایی است که تا کنون در دانشکده فنی به نتیجه دست یافته و یا برخی از آنها به سرمایه‌گذاری و فروش رسیده‌اند».
وی با تاکید بر ایجاد مجموعه آموزش، پژوهش و نوآوری در دانشگاه‌ها افزود: «این رسالتی است که برای تحول در دانشگاه‌ها باید صورت گیرد. در گذشته بیشترین بازار کار ما به لحاظ خروجی صنعت و مراکز علمی و تحقیقی و توسعه بود و در این زمینه آموزش‌هایی به دانشجویان داده می‌شد که در بازار کار صنعتی، کارآمدی نداشت».
رئیس دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران تصریح کرد: «در حال حاضر با اتفاقی روبرو هستیم و اینکه حجم مشتریان متفاوت شده است. نسبت زیادی از مشتریان خروجی دانشگاه‌ها، بازار کار دانش‌بنیان است که علاوه بر دانش‌های تخصصی و قابلیت‌های مهندسی، مهارت‌های نرم، مهارت‌‌های اقتصادی و مدیریت در آن راه‌برد جدی دارد».
دکتر نیلی‌احمد آبادی با اشاره به تشکیل پیوستار آموزش، پژوهش و نوآوری در دانشگاه تهران گفت: «این پیوستار در پاسخ به اقتصاد دانشگاه در زمانی است که مرز بین دانشگاه، شرکت‌های بزرگ، جامعه و صنعت در حال کمرنگ شدن است. کارهایی که در قبل صرفاً در دانشگاه‌ها انجام می‌شد، در حال حاضر در شرکت‌های بزرگ صورت می‌گیرد و البته بالعکس آن نیز اتفاق میفتد».
وی در ادامه اظهار کرد: «در گذشته دانشجو در دانشگاه در زمینه‌های مختلف تربیت می‌شد، اما اکنون این دانشجو در کنار آموزش‌های مختلف باید یک نیروی انسانی متخصص، نوآور، با تفکر میان رشته‌ای و قابلیت‌های عمومی بالا باشد».
به گفته رئیس دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، پیوستار آموزش، پژوهش و نوآوری برای تولید، توسعه قابلیت‌های جدید و چرخش نیروی انسانی بین دانشگاه، صنعت و جامعه دانش‌محور است که دانشگاه باید زیر ساخت آن را آماده کند و یکی از اهداف مرکز نوآوری این است تا قسمتی از پیوستار باشد.
همچنین در حاشیه این مراسم از ۳۰ محصول دانش‌بنیان با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور رونمایی بعمل آمد.


( ۲ )

نظر شما :