با حضور رئیس دانشگاه تهران برگزار شد؛

نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانش‌آموزی

تعداد بازدید:۱۳۸۵
در جهت ایجاد ارتباط مؤثر مدارس با دانشگاه‌ها، نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانش‌آموزی، ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، ضمن ابراز خشنودی از حضور دانش‌آموزان در دانشگاه گفت: «از دیدگاه ما هیچ گسستگی بین بخش آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها وجود ندارد. در بسیاری از کشورها آموزش عالی و آموزش و پرورش در یک مجموعه قرار گرفته‌اند و البته تفکیک این بخش‌ها در کشور ما مشکلاتی را به‌همراه داشته است».
وی افزود: «آنچه که ما را تشویق می‌کند تا برای جوانان بتوانیم گام‌های مؤثری برداریم، نقش و خلاقیت آنها در ساختن آینده کشور است. اگر می‌خواهیم تصویری از آینده کشور را ترسیم کنیم، باید آن را در سیمای جوانان امروز ببینیم. جوانان ما به دنبال پرواز کردن و رسیدن به جایگاه‌های بالاتری هستند. در این زمینه آنها به اندازه کافی انگیزه دارند و بهترین مکانی که می‌تواند این شرایط را برای جوانان فراهم آورد، دانشگاه است».
رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه دانشگاه دموکراتیک‌ترین، بازترین و خلاق‌ترین نهاد یک کشور است، خاطر نشان کرد: «دانش و علم، محور خلاقیت و توسعه است و دانشگاه به‌عنوان محل علم و دانش جایگاهی برای رشد و نمو محسوب می‌شود. در همه دنیا سعی بر این است تا بهترین استعدادها را به سمت دانشگاه‌ها رهنمون کنند».
دکتر نیلی احمدآبادی با اشاره به سابقه دانشگاه تهران و جایگاه ویژه آن در سطح ملی و بین‌المللی گفت: «دانشگاه فقط یک فضای فیزیکی به شمار نمی‌آید. آنچه که مهم است روح و علم دانشگاه است که با گذر زمان به‌دست می‌آید و دانشگاه تهران میراث‌دار دارالفنون است».
وی دانشگاه تهران را به‌عنوان گران‌ترین دانشگاه کشور توصیف کرد و تصریح کرد: «شاخصی در دانشگاه وجود دارد که نسبت دانشجو به مترمربع فضا را بیان می‌کند. در دانشگاه تهران برای دانشجویان فضاهای مختلفی از جمله کلاس درس، فضاهای ورزشی، آزمایشگاه‌های مجهز و پارک و علم و فناوری قرار گرفته است که این به معنای گران‌تر شدن این دانشگاه است و این ظرفیت باید در اختیار بهترین استعدادهای کشور قرار داده شود، تا بتوانند بهترین نقش را در آینده کشور ایفا کنند».
رئیس دانشگاه تهران در ادامه اظهار کرد: «این دانشگاه وظیفه خود می‌داند تا با همه دبیرستان‌ها و به ویژه دبیرستان‌هایی که دانش‌آموزان خلاق و با استعداد دارند ارتباط گسترده‌ای برقرار کند. ما می‌توانیم به دانش‌آموزان کمک کنیم تا با مفاهیم کسب و کار آشنا شوند. امروزه دانشگاه‌ها نتوانسته‌اند غالب دستاوردهای علمی خود را به کسب و کار تبدیل کنند و این یک ضعف ملی محسوب می‌شود. البته تلاش ما بر این است تا از طریق دانشکده کارآفرینی به این مهم دست یابیم و این دانش و تجربه را به دبیرستان‌ها انتقال دهیم».
وی خطاب به دانش‌آموزان و در بیان اهمیت پژوهش گفت: «اگر در کار پژوهشی که انجام می‌دهید به نتیجه‌ای دست نیافتید، نگران نشوید. بین ایده، پژوهش و کسب و کار یک دره مرگ وجود دارد و تعداد اندکی از ایده‌ها به کسب و کار تبدیل می‌شوند، اما در این زمینه همواره باید سعی و تلاش و مداومت داشته باشید».
دکتر نیلی احمدآبادی با اظهار اینکه مهم‌تر از کسب و کار، خلاقیت داشتن در حوزه‌های مختلف است از تصویب باشگاه دانش‌آموزی در هیأت رئیسه دانشگاه تهران خبر داد.
در ادامه دکتر محمد جعفر صدیق، معاون دانشگاه و رئیس سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری با بیان اینکه دانش‌آموزان آینده‌سازان کشور هستند، گفت: «ما در دانشگاه تهران به جایگاه دانش‌آموزان اهمیت می‌دهیم و همواره تلاش کرده‌ایم تا مسیری را ایجاد کنیم تا شما دانش‌آموزان بتوانید ارتباط خوب و مؤثری را با دانشگاه برقرار کنید».
وی افزود: «با حمایت‌های رئیس محترم دانشگاه تهران، این حرکتی که شروع شده قطعاً ادامه خواهد داشت تا از این طریق برای اتصال دانش‌آموزان به شبکه علمی دانشگاه تهران زمینه‌های مساعد را فراهم آوریم. آینده کشور نیازمند دانش‌آموزان است و شما مسئولیت خطیری برای توسعه و پیشرفت کشور بر عهده دارید».
در بخش دیگری از این مراسم دکتر فاطمه مهاجرانی، رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان به معرفی سمپاد و ارتباط آن با دانشگاه و جامعه پرداخت. هم‌چنین مدیران مدارس حاضر در نمایشگاه نیز سخنرانی خود را ارائه کردند و در پایان رئیس دانشگاه تهران از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانش‌آموزی بازدید به‌عمل آورد.


( ۲ )

نظر شما :