مراسم تجلیل از دانشجویان نمونه و برگزیدگان المپیاد علمی دانشگاه تهران برگزار شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، با بیان اینکه برگزاری چنین مراسمهایی در دانشگاه باعث ایجاد نشاط میشود، گفت: «اهمیت به موضوع علمآموزی، رقابت و توسعه علم اولین نکته و پیام دانشگاه در برگزاری چنین مراسمهایی است. دانشگاه تهران از زمانی که تشکیل شده سعی کرده همواره بهعنوان یک الگو در کشور به نشر و توسعه علم کمک کند».
وی افزود: «این دانشگاه برای اینکه بهنحو شایستهای عمل کند، باید بتواند الگوسازی مناسبی را ارائه دهد و نشان دهد که جامعه هدف و افراد نمادین آنچه کسانی هستند. افراد نمادینی که تلاش میکنند تا در جایگاه بهتری قرار گیرند و آنها هستند که میتوانند برای دیگران الگو باشند».
دکتر نیلی احمدآبادی با تأکید بر اهمیت الگوسازی برای جوانان خاطر نشان کرد: «این مسأله که در کشور چه الگوهایی را برای جوانان معرفی میکنیم، بسیار مهم است. اگر دانشگاهها و مراکز علمی در الگوسازی عقب بمانند این خطر وجود دارد که جامعه جهت تعادل خود را از دست دهد و البته دانشگاه تهران بهدلیل قدرت و نفوذ، وظیفه بسیار مهمتر و با ارزشتری در عرصه الگوسازی بر عهده دارد. برگزاری چنین مراسمهایی بیانگر این الگوسازیها و اشاعه تفکرات در سطح جامعه است».
رئیس دانشگاه تهران با اظهار اینکه وارد شدن به رقابت دانشجوی نمونه و المپیاد خود بهتنهایی دارای ارزش است، افزود: «اما زمانیکه شرکت در این رقابتها با پیروزی همراه شود، میتواند ارزشهای بیشتری را بههمراه آورد. دوران جوانی، دورانی است که بزرگترین تصمیمها در آن گرفته میشود، بهویژه در کشور ما بهدلیل آزمونهایی که برگزار میشود و رقابتهایی که وجود دارد، جوانان، نوجوانان و حتی کودکان هم بهنحوی وارد رقابت میشوند».
وی اعتماد به نفس داشتن، سعی و تلاش کردن و انتخاب بهترین مسیر و مشاور را از راهکارهای پیروزی در این رقابتها برشمرد و گفت: «اعتماد بهنفس داشتن امر مهمی است، اما کسانی که در این راه به موفقیت دست یافتهاند، یقیناً زمانی موفقتر خواهند بود که غرور را در خود راه ندهند. این نکته را باید بدانیم که آفت موفقیت غرور است. نباید تصور کنیم که همواره میتوانیم به موفقیت دست یابیم، چون افراد دیگر هم وارد این رقابتها میشوند و ما باید تلاش کنیم تا با اعتماد بهنفس و تلاش بیشتر بتوانیم، نتیجه مطلوب را از آن خود کنیم».
دکتر نیلی احمدآبادی، دانشگاه تهران را از لحاظ وسعت فیزیکی و توانمندیهای بالقوه در کشور بیمانند توصیف کرد و خاطر نشان کرد: «حفظ این سرمایه یکی از وظایف اصلی میباشد که بر عهده ما قرار گرفته است. در دنیا، دانشگاه تهران بهعنوان نماد آموزش عالی ایران شناخته شده است و بر اساس ارزیابی این دانشگاه جایگاه علمی ایران مشخص میشود. البته در داخل کشور هم بههمین صورت است، هرچه کیفیت دانشگاه تهران بهتر شود، شاخصهای علمی کشور هم افزایش پیدا میکند».
رئیس دانشگاه تهران در ادامه تصریح کرد: «برای اینکه این اتفاق بیفتد باید بهترینها جذب دانشگاه تهران شوند. البته در مقابل دانشگاه هم باید وظیفه خود را برای آموزش دادن انجام دهد. نتایج رقابتها باعث میشود تا دانشگاه تهران در عرصه جذب موفقتر عمل کند و در عرصه ملی هم به جامعه اعتماد داده شود که این دانشگاه همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است».
وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه همه ما باید تلاش کنیم تا این موفقیتها بیشتر شود، افزود: «ما در دانشگاه تهران باید دانشجویان را بیشتر مورد حمایت قرار دهیم که البته بخشی از آن میتواند پشتیبانیهای مادی باشد. همچنین در پارک علم و فناوری دانشگاه، مراکز رشد و نوآوری پشتیبانیهایی در نظر گرفته شود تا دانشجویانی که علاقمند به فعالیت در مراکز رشد و تشکیل گروههای فناورانه هستند، مورد حمایت قرار گیرند. البته این یک ایده است که باید در هیأت رئیسه دانشگاه مورد بررسی قرار گیرد و در مقابل، ما از ارائه پیشنهادات دانشجویان در این زمینه استقبال خواهیم کرد».
دکتر حسن بهنژاد، معاون دانشگاه و رئیس سازمان خدمات دانشجویی در ابتدای این مراسم، با بیان اینکه در دانشگاه تهران بهترینهای کشور جذب میشوند، گفت: «امروز از بین بهترین دانشجویان کشور که در دانشگاه تهران هستند، تعدادی مورد تقدیر قرار خواهند گرفت که البته این انتخاب بر اساس شاخصهایی صورت گرفته است».
به گفته وی در انتخاب دانشجوی نمونه ابعاد مختلفی از جمله فرهنگی، علمی با توجه به فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دانشجویان وهمچنین حفظ شئونات دانشجویی با بررسی معیارهای اخلاق، مسئولیتپذیری، اعتقادات دینی و رعایت قوانین و مقررات دانشگاه مورد ارزیابی قرار گرفته است.
دکتر بهنژاد با عنوان اینکه در بخش فرهنگی حداقلهایی برای دانشجویان در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: «در زمینه فعالیتهای فرهنگی دانشجویان باید ۱۰ امتیاز لازم را کسب میکردند، البته یک سقفی برای آن وجود داشت که این سقف برای مقاطع کارشناسی و دکترا ۳۰ امتیاز و برای کارشناسی ارشد ۲۵ امتیاز بود».
رئیس سازمان خدمات دانشجویی در ادامه با اشاره به تشکیل کمیتههایی برای بررسی و ارزیابی انتخاب دانشجوی نمونه افزود: «طبق اعلام به دانشکدهها و پردیسها از آنها درخواست شد تا داوران مورد نظر خود را معرفی کنند و در جلسه هیأت رئیسه دانشگاه دبیر جشنواره و اعضای کمیتهها مشخص شدند. در ابتدای فراخوان انتخاب دانشجوی نمونه، ۵۸۹ درخواست از سوی دانشجویان متقاضی به ثبت رسید که بعد از پالایش اولیه بر اساس آئیننامه و شیوهنامه، این تعداد به ۱۲۰ پرونده کاهش یافت».
وی با اظهار اینکه در سالهای اخیر سامانه انتخاب دانشجوی نمونه کشوری شده است، گفت: «مرکز این سامانه، سازمان امور دانشجویان وزارت علوم است و تمامی اطلاعات و از جمله امتیازات داوران در این سامانه به ثبت میرسد».
دکتر بهنژاد با تصریح اینکه حدود ۱۲۰ پرونده متقاضی دانشجوی نمونه مورد بررسی و داوری قرار گرفته است، افزود: «پس از بررسیهای لازم در کمیتههای ارزیابی از بین درخواستهای ثبت شده، در نهایت ۱۰ دانشجو بهعنوان دانشجوی نمونه برگزیده شدند و همچنین دو دانشجو برگزیده نمونه کشوری هستند».
دکتر سید حسین حسینی، معاون آموزشی دانشگاه تهران نیز در بخش دیگری از مراسم گفت: «برای دانشجویان برگزیده المپیادی یک مسیر پر فراز و نشیبی وجود دارد و آزمونها در دو مرحله برگزار میشوند. خروجیهای آزمون مناطق دهگانه کشور و همچنین خروجیهای آزمون سازمان سنجش، نهایتاً در یک آزمون متمرکزی که در تیر ماه هر سال برگزار میشود، شرکت میکنند».
وی افزود: «بعد از ارزیابیهای لازم، نهایتاً از بین شرکتکنندگان سه نفر بهعنوان رتبههای یک تا سه کشوری برگزیده میشوند، البته تا رتبههای ۱۵ کشوری هم در این آزمون مورد توجه قرار میگیرند. آزمون المپیاد در ۲۴ رشته برگزار میشود و دانشگاه تهران بهدلیل بزرگی و جامعیت در تمامی رشتهها شرکت کننده دارد که این برای ما مایه افتخار است».
به گفته معاون آموزشی، در آزمون المپیاد سال ۹۷، دانشگاه تهران در ۱۹ رشته موفق به کسب ۵۳ عنوان رتبه شده است که در ۱۰ رشته مجموعاً ۱۴ رتبه یک تا سه توسط دانشجویان این دانشگاه بهدست آمده است و در سال جاری دانشگاه تهران توانسته بهاتفاق دانشگاه صنعتی شریف بهعنوان رتبه برتر کشور انتخاب شود.
دکتر حسینی خاطر نشان کرد: «از بین این ۱۴ رتبه دانشجویان دانشگاه تهران توانستهاند دو رتبه اول، با کسب مدال طلا در رشتههای زبان و ادبیات فارسی و الهیات و معارف اسلامی؛ پنج رتبه دوم، با کسب مدال نقره در رشتههای طراحی صنعتی، مهندسی مکانیک، ریاضیات، علوم زمین، زبان و ادبیات فارسی و هفت رتبه سوم، با کسب مدال برنز در رشتههای طراحی صنعتی، زراعت، اصلاح نباتات، فیزیک، علوم اقتصادی، مهندسی مواد و متالورژی و علوم زمین را از آن خود کنند».
وی در ادامه اظهار کرد: «همچنین ۳۹ دانشجو موفق بهکسب رتبههای بین چهار تا ۱۵ در رشتههای آمار، جغرافیا، مهندسی شیمی، مهندسی عمران، سلولهای بنیادی، مهندسی برق، زیستشناسی مهندسی کامپیوتر و مهندسی صنایع شدهاند. دانشگاه تهران در رشتههای حقوق، علوم تربیتی، شیمی و روانشناسی مشارکت داشته اما متأسفانه موفقیتی در این رشتهها کسب نکرده است».
معاون آموزشی با انتقاد از فضای المپیاد در دانشگاه تهران گفت: «مدتی است که فضای المپیاد در این دانشگاه و در برخی از دانشکدهها به حاشیه رفته است. دانشجویان و بهویژه دانشجویان رتبههای برتر در این زمینه مشارکت جدی ندارند و کمتر استقبال میکنند. من فکر میکنم در این زمینه هر کس باید به سهم خود مشارکت کند و کسب این موفقیتها به تعبیری جزو دستاورهای همه ما تلقی خواهد شد».
در پایان این مراسم از برگزیدگان بیست و هفتمین جشنواره دانشجوی نمونه و بیست و سومین المپیاد علمی – دانشجویی تقدیر بهعمل آمد.
اسامی دانشجویان نمونه بیست و هفتمین جشنواره دانشجوی نمونه سال ۱۳۹۷
اسامی رتبههای اول تا سوم، بیست و سومین المپیاد علمی - دانشجویی سال ۱۳۹۷
اسامی رتبههای چهارم تا پانزدهم، بیست و سومین المپیاد علمی - دانشجویی سال ۱۳۹۷
نظر شما :